Maracuya Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Lurer på om det er farlig å bruke upasteurisert melk i matlaging, altså der melken blir kokt med saus f.eks., eller i kaker osv. Jeg bor på en gård nemlig, og vi henter melka rett fra tanken, der den er helt fersk fra kua - kun kjølt ned. Har aldri reagert på denne melka før men jeg vil være forsiktig nå. Til drikke har jeg begynt å kjøpe melk fra butikken i hvert fall.
LilleVackreAnna Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Jeg lurer på det samme! Men siden pasteurisering er at melka varmes opp til 80 grader i 10-15 sekunder kan jeg ikke skjønen det skal være farlig å bruke gårdsmelk i sauser, kaker/brød som stekes osv. Og når jeg tenker meg om, da min mamma var gravid med meg og mine søsken trur jeg ikke akkurat hun kjøpte melk på butikken for å drikke! Så dette er nok ikke noe å bekymre seg mye for!
babygullz <3 vilde Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Aner ikke, men nå fikk jeg jammen lyst på melk rett fra melketanken!!
maibaby-Ingrid2008 Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Man kan bruke upasteurisert melk i matlaging hvis den kokes eller varmes opp skikkelig. Listeria dør ved oppvarming. Det står om dette på matportalen.no.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå