Gå til innhold

Anbefalte innlegg

leser litt her og lurer på en ting. skjønner at man etter ett år må søke over på rehabpenger eller noe og at de pengene da bare er 60 % av vanlig lønn. men om man er sykmeldt i feks en måned over ett år også rett på sv.skapspermisjon det kan vel ikke være sånn at man da får mindre foreldrepenger enn om man kun var sykmeldt akkurat ett år innen permisjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136884775-sykmeldt-mer-enn-ett-%C3%A5r/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

http://www.nav.no/page?id=331

Sjekk ut om dere kan ha rettt på svangerskapspenger istedet for å gå sykemeldt hele svangerskapet.

Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

arbeid med kjemiske stoffer

fysisk slitsomt arbeid

arbeid med stressbelastning

psykososial forhold

http://www.nav.no/page?id=331

• 1 måned senere...

Hei.

Ser du har fått mange gode svar på sp. ang. foreldrepenger så der har jeg ikke noe å tilføye.

Men tenkte jeg skulle tipse deg om at du har en mulighet til om du da ikke har rett på svangerskapspenger i stedet for sykepenger. Du kan jo bare få penger i 12 mnd. når du er sykemeldt. Etter det må du jobbe i 26 uker igjen for å få nytt ett år igjen eller gå over på rehab. som du også nevner.

Men om du ikke er i stand til å begynne å jobbe igjen den siste mnd. eller har lyst til å gå over på rehab. før du går ut i sv.permisjon kan du velge å gå rett over på foreldrepenger. Du må gå ut i sv.permisjon 3 uker før termin men kan velge å gå ut i permisjon hele 12 uker før termin. Men da blir sv.permisjonen din forkortet med det ant. uker du da tar ut.

Ang. rehabiliteringspenger så fikk jeg høre av mitt NAV kontor at de første 4 mnd. får du full lønn, ikke bare 60%. Men grensen går ved ca. 32.000 i mnd. Så har du tjent over 32.000 i mnd. så mister du det over.

Om du ikke har tjent over det beløpet vil det vel lønne seg for deg å velge å søke om rehab. den siste mnd. så du slipper å miste en mnd. av sv.permisjonen din.

Ønsker deg lykke til uansett hva det blir du velger.

• 4 uker senere...

Jeg lurer på hvorfor det er bedre å få svangerskapspenger enn sykepenger? Jeg får sykepenger pga mobbing på arbeidsplassen, men så ble jeg gravid rett etter dette da.

Er det ikke enkelte ting som er mer gunstig med sykepenger? Eks feriepenger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...