Gå til innhold

Nei til å gå mer enn en uke over terminen!

Anbefalte innlegg

Synes det er noe godt tull at gravide må gå opp til 16-18 dager over terminen. Særlig når dette medfører endel risiko for barnet.....

Synes en uke er mer enn nok. Noen som har synspunkter på dette???

Hilsen bekymret---

Fortsetter under...

så enig så enig... søstra mi mistet babyen sin når hun var gått 16 dager over termin..( mange år siden) igangsetting ble utsatt pga 17.mai. de ville vente til 18. lille tulla døde da i magen natt til 18. søstra mi fikk blodpropp i morkaka. selv går jeg nå på blodfortynnende sprøyter i sv,skap for at det ikke skal skje meg.. vi har vist en genfeil som gir økt risiko for blodpropp, men det viste de ikke om at søstra mi hadde når hun gikk gravid for mange år tilbake. 10% av befolkningen har vist den genfeilen, de fleste vet ikke at de har den:P

Hei, leit å høre om søsteren din. Men det er ikke vist at det er farligere for barnet(eller mor) å gå 2 uker over tida enn å bli satt i gang på kunstig vis. Igangsetting av fødsel gir nemlig litt mer risiko enn vanlig fødsel. Hilsen lege

Annonse

Svar til lege:

Jeg har imidlertid lest at det er motstridende oppfatninger innenfor forskning når det gjelder å gå overtid. En av ulempene med det å gå overtid er at fostervannet minsker, og funksjonen til morkaken svekkes.

Jeg ser også at ulike sykehus praktiserer ulikt her. Noen setter grensen til 14 dager, og andre setter grensen til en uke. Hvorfor er det ikke noen felles rutiner her? En annen effekt av å gå overtid er at fødselen blir tyngre ettersom at fosteret legger på seg veldig i slutten av svangerskapet. Dette kan i seg selv skape komplikasjoner.....så ikke vet jeg....

• 1 måned senere...

Dessuten sser folk ut til å glemme at du kan legge til risikoen for at du til tross for 14 dager over termin kanskje allikevel må sette igang fødsel, og da får du en dobbel risiko som for de det gjelder er ganske alvorlig!

Der var jeg nemlig for noen år siden og det holdt på å gå galt!

Blir nesten litt bekymret over at du som lege kan uttale deg så bastant på profesjonens vegne, når du av alle burde kjenne til sprikende forskning og stor uenighet blant ekspertene på området. Arrogant i grunn.

Jeg mente ikke å være bastant(og iallfall ikke arrogant), jeg bare sier at man ikke vet om det er minst risiko med å sette i gang eller vente. Derfor er mange skeptisk til å sette i gang. Hva hvis man får en komplikasjon ved igangsatt fødsel? Da ville man sittet der og lurt på hva som hadde skjedd hvis man ikke satt i gang. Jeg sier ikke at dette er lett, men mange her på BIM sier ganske bastant at det er mer risiko med å vente enn å bli satt i gang. Og det vet man jo slett ikke(som du sier selv er det motstridende forskning om dette).

Hilsen lege igjen.

Hvordan vet man hva som er best?

Jeg vet det ikke, men da jeg fikk mitt første barn gikk jeg 14 dager over tiden. På kvelden den 14.dagen satte de igang fødselen. kl. 1700 dagen etter ble gutten min tatt med hastekeisersnitt. Om dette skyldes at jeg ble satt i gang eller ikke får vi aldri vite. Det vi vet er at han ikke hadde festet hodet, og kom skjevt, slik at hodet presset mot bekkenet. Det førte til at hodet hovnet opp, og det var ikke plass til ham.

På dødselstidspunktet var han en gjennomsnittsbaby - 51 cm 3500 g. Dette betyr at han ikke var noen stor baby, han viste heller ikke noen tegn på at han hadde "krympet" på slutten. Han var ferdig :-)

Etter keisersnittet fikk jeg en kraftig blodpropp - det var fare for mitt liv, og det er dette som var vanskelig i etterkant. Å takle å bli syk samtidig som at man nettopp hadde født.

denne gangen håper jeg at alt skal gå bra, er mest bekymret for keisersnitt (pga. komplikasjoner) enn det å bli satt igang. Har likevel avtalt med min lege at jeg ikke skal vente lenger enn 10 dager over tiden. Hun sier at vi mennesker er laget forskjellig og at noen bruker lengre tid for å "produsere" en baby. Tenker derfor at det ikke er usannsynlig at jeg vil gå mer enn 40 uker, Men kanskje det er normalt for meg?

Heisann:)

Jeg vil ikke gå over tiden. Fødte rundt termin forrige gang, og er redd for å gå på overtid. Får ganske store barn, så kan ikke se noen grunn til å gå lenge over. Hadde blodpropp i morkaka sist, så jeg er ekstra bekymret for å vente over tiden.

• 2 uker senere...

Jeg bare tenker, når noen går 14dager over tida, kan det ikke da bety at terminen er litt feil også?? Mener jeg har hørt at termin er +/- 1uke eller noe sånt. Eller er den helt rett?

Mamma gikk 18dager over med meg, å fødselen starta av seg selv. Jeg har derfor hele tida tenkt at termin måtte være litt feil.

Jeg har et ganske avslappa forhold til dette pga mine tanker om dette. Har forberedt meg psykisk på at ungen kommer ikke før 14dager etter termin. Gjorde det sist også, da kom hun 12dager over, å jeg hadde ikke gått å venta enda, for jeg trodde jo ikke det skulle bli så fort :)

Men kanskje jeg er litt for avslappa ser jeg her...?

Limlamli, jeg synes du høres veldig fornuftig ut. Ikke la deg påvirke av alle som tenker og tror det verste her inne. Jeg tror også at naturen setter i gang fødsel når kroppen er klar for det. Termin er forresten pluss minus to uker, et tidsintervall på 4 uker. Når det er så stort intervall betyr jo det at terminbestemmelsen ikke er sikker i det hele tatt. Lykke til videre, slapp av!(og ikke les for mye på BIM..)

Annonse

Helt enig med deg jeg også. Gir ingen mening at man skal bli plaget til å gå to uker over tiden når babyen er fullt ut levedyktig. Er selv 4 dager på overtid nå, og ønsker absolutt ikke å måtte risikere 10 dager overtid til :-0

• 3 uker senere...

ikke alle kropper som klarer og starte fødsel av seg selv da.. hva med dem da? er jo en grunn til at det er risikablet og gå over termin. morkaka blir forkalka og fungerer ikke lenger som den skal, men kroppen mangler stoffet som provoserer fram fødsel..

• 4 uker senere...
Gjest mamma'n t go'gutten*FØDEKLAR*

HELT enig!! Er liksom ikke verdt å risikere at barn dør pga dette.. Jeg gikk 12 dager over sist og alt var bra med gutten min heldigvis, men jeg var bekymra! Ble jo ikke fulgt opp noe bedre dagene over termin enn før heller..burde i det minste fått tilbud om UL etter en uke over termin synes jeg..For å sjekke morkaka og sånn. Sønnen min hadde utrlig lang og sjør navlestreng og det var pga at han lå der så lenge. Den var i tillegg tre ganger rundt halsen..(men gikk fint, men hva hvis ikke..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...