Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 fant ut at jeg skulle kjenne etter, men jeg finner den ikke!! Tyder det på noe eller?
mamiladi Skrevet 17. februar 2008 #2 Skrevet 17. februar 2008 Ehh dytter... Jeg finner den ikke jeg heller!?
♥Tullerusk♥ Skrevet 17. februar 2008 #3 Skrevet 17. februar 2008 hehe...Aner ikke selv...vet ikke hvordan den skal kjennes ut som en gang... Kanskje noen som vet?????
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 Man skal ikke undersøke livmortappen selv da faren er stor for å få infeksjoner. Under graviditeten er livmortappen bakovervendt. Den blir ikke sentrert og kommer fram igjen før man blir moden. Jeg har selv vært til kontroll på føden i dag og det var såvidt legen greide å kjenne den fordi den var tilbaketrukket og satt langt oppe.
BlåklokkaVest Skrevet 17. februar 2008 #5 Skrevet 17. februar 2008 :-) Man kan gå med utflatet livmorhals ganske lenge før det skjer noe. Noen går til og med med åpning på 2-3 cm i både 2 og 3 uker før fødselen setter i gang. Men for å si det sånn: hvis det skulle vise seg at du har utflatet livmorhals, så vil jeg tro at det betyr at du er moden. Jeg mener at livmorhalsen må være moden før den begynner å flate ut. Vil tippe at det kan være en positiv ting, for da vil en vel slippe å gå og vente på at riene skal få livmorhalsen moden, før riene jobber med å få åpnet den? Eller?
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #6 Skrevet 17. februar 2008 hvis man vasker seg godt eller bruker plastikk hansker kan det vel ikke bli så mye infeksjoner`? hatt masse kynnere og menssmert i det siste. er i uke 34 i dag...
mamiladi Skrevet 17. februar 2008 #7 Skrevet 17. februar 2008 Ok :-) jeg har ikke "undersøkt" men klarte ikke la vær å kjenne etter. Så rart at det blir flatt der inne!!
BlåklokkaVest Skrevet 17. februar 2008 #8 Skrevet 17. februar 2008 Hvis det var fare for infeksjon når en undersøker livmortappen, så skulle en jo tro det var farlig å ha sex også? Man berører jo ikke noe mer enn det en penis vil gjøre under sex! Jordmoren min vet at jeg sjekker, og sier ingen ting på det! Man skal ikke stikke fingeren opp i ÅPNINGEN av livmorhalsen. Det kan fremprovosere fødsel, og mulig øke faren for infeksjon. (Jeg sjekker fordi jeg skal innlegges hvis jeg får utflatet livmorhals. Har 2 timer til nærmeste sykehus (pluss tiden det tar for ambulansebåt å komme hit, ca 45 min), og hadde en svært kjapp fødsel sist). På sykehuset liker de ikke å sjekke for ofte, for der er temperaturen høy, og dermed bakteriefloraen svært høy, sa de. Jeg fikk feks beskjed om at vi ikke burde gå barføtt på barsel pga dette. Så det kan være lurt å ha med slippers eller andre innesko.
Hilde :) Skrevet 18. februar 2008 #9 Skrevet 18. februar 2008 Øhm dette er noe jeg også funderer litt på.. Jeg har selv vært inne å kjent forsiktig, bare stukket en finger opp, sørget for å være helt ren på hendene osv. Kunne heller ikke finne no tapp der inne lengre,det eneste jeg kjente var at det var helt mykt og slikt, og åpning på rundt 2 cm. Betyr dette da at jeg er moden nå? og at jeg har litt åpning? Det er vel ei ukes tid siden jeg kjente etter.. gått å lurt på dette nå siden.. hehe.. Er i uke 36+4 nå. Så det nærmer seg jo termin.
undome Skrevet 19. februar 2008 #12 Skrevet 19. februar 2008 dytter litt igjen jeg , for dette er noe jeg lurer på og, kjente der oppe for 1 dager siden og da var det ingen tapp som hang ned, men det er det nå...Betyr det at det er modent tro:S før så var det jo bare helt rundt der oppe, men nå henger det på en måte en liten tapp ned.. Noen som vet?
Hilde :) Skrevet 19. februar 2008 #13 Skrevet 19. februar 2008 min tapp er helt borte.. og det er nå ca 3 cm åpning
undome Skrevet 19. februar 2008 #14 Skrevet 19. februar 2008 jammen åssen kan den bare forsvinne. trodde den kom ned og hang litt ned i skjeden jeg når en begynte å bli moden...:S
Hilde :) Skrevet 19. februar 2008 #15 Skrevet 19. februar 2008 er det ikke heller omvendt da? Før hang tappen ned.. men nå er det blitt borte.. den skal vel "flates" ut når en blir moden, for så å åpne seg?
undome Skrevet 19. februar 2008 #16 Skrevet 19. februar 2008 hmm jeg aner rett å slett ikke :S Dytter litt så kanskje noen som vet kommer inn...
undome Skrevet 19. februar 2008 #19 Skrevet 19. februar 2008 DYTT kanskje noen som er her inne nå , vet noe?
Hilde :) Skrevet 19. februar 2008 #20 Skrevet 19. februar 2008 Jeg skal en tur på sykehuset nå. så da får jeg vite om jeg er blitt moden og har åpning slik jeg tror.. da er jeg kanskje litt klokere når jeg kommer tilbake.. hehe
undome Skrevet 19. februar 2008 #21 Skrevet 19. februar 2008 oj Lykke til da Hilde:) Ja du får opplyse oss når du kommer tilbake:)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #22 Skrevet 19. februar 2008 Er veldig sikker på at livmortappen flates helt ut når det er helt modent der nede! Først er den lukket, altså e tapp som i mitt tilfelle var 4,5 cm da jeg var til sjekk i uke 25 pga kynnere. Deretter blir den myk, og deretter flates den ut. Når den er helt flat er åpning neste. Er hvertfall sånn jordmora mi forklarte meg det sist kontroll!!!
Hilde :) Skrevet 19. februar 2008 #23 Skrevet 19. februar 2008 Nå er jeg egentlig mer forvirra enn det jeg var før.. hehe.. Nå må jeg spør dere jenter som vet litt om dette: HVOR er denne livmor tappen? Hvordan kjennes den ut? Klarer vi å kjenne den selv? Har jo lest om noen av dere jentene som sjekker selv om dere er modne og har åpning.. Jeg trodde jeg hadde funnet denne tappen.. men så har jeg kanskje ikke det alikevel? Altså. Når jeg puttet en finger opp i skjeden, så kjente jeg alltid en liten "tupp" eller hva jeg skal kalle det, der. (ikke så innmari langt inne, men så pass at jeg akkurat rakk frem til den med fingeren ca) Mener det var et bitte lite hull også på den.. den har alltid vært der, så lenge jeg kan huske ihvertfall.. Og nå er altså denne "tuppen" borte. (hvor lang den var tør jeg ikke si, men et par cm??) Og det er et slags "hull" der, som jeg gjetter på er rundt 2-3 cm nå, kjent med finger i. Det har blitt større en det var første gang jeg kjente det, for rundt ei uke siden. Får ikke kjent mer enn akkurat den åpninga for jeg har ikke lengre fingre.. hehe.. Skjønte ikke helt hva dette var, tenkte på livmortupp og åpning og slikt, men mente at det er enda lengre inn, og at jeg ikke rekker opp dit selv.. Men etter å ha lest om andre jenter som også "tuppen" er forsvunnet på, og jenter som sjekker selv om de er modne og har åpning, tenkte jeg at da måtte dette være livmor tuppen, at den var flatet ut og at jeg hadde begynt å bli åpen.. Men etter å ha blitt sjekket av JM i dag hadde jeg ca 1 cm åpning. og livmorhalsen var på ca 2 cm. Prøvde å forklare litt om hva jeg har kjent selv, om denne tappen som er borte nå, men JM pratet bare om hvor langt opp det var til åpning og slikt.. og jeg er litt sjenert, og ikke så alt for flink til å få forklart meg når det gjelder slike intime ting.. Funderer jo fryktelig på hva dette er da??? Er det noen av dere jenter som vet noe om dette? Hvis dere skjønner hva jeg mener?
undome Skrevet 19. februar 2008 #24 Skrevet 19. februar 2008 ahh ja slik som du har det har jeg og det hilde,, ang det du forklarte om det lille hullet som nå har litt større osv. Nei vi får bare vente å se om noen vet noe mer her inne da. Godt å høre ting har begynt å modnes til deg da=) Nå er ting på vei fremover iallefall!
BlåklokkaVest Skrevet 20. februar 2008 #25 Skrevet 20. februar 2008 Min livmortapp varierer faktisk. Av og til er den 1,5 cm, mens andre dager er den nesten helt utflatet. Man kan også ha såkalt "traktformet" livmorhals, sa jordmor til meg i mitt første svangerskap. Det kan kjennes ut som om den er helt utflatet, men så er der kanskje et par cm tykkelse på den fra ytterste åpningen og opp til barnets hode. På den ytterste delen kan det kjennes ut til å være et par-tre cm åpning, mens oppe ved barnets hode er den kanskje bare 1 cm. Tipper det er det du har, siden din opplevelse er utflating og nesten 3 cm, mens jordmor sier 2 cm livmorhals og 1 cm åpning. Du måler ytterst i åpningen, mens hun måler innerst :-) Jeg er ingen fagperson, og kan kun gjengi det min jordmor fortalte meg, men som sagt, det kan høres ut som om du har det samme som jeg hadde i mitt første svangerskap. Jeg ville ikke ha forsøkt å måle den innerste åpningen selv. Du kan da fremprovosere rier, og jeg tenker også på risikoen for infeksjoner. Kan være greit å overlate dette til fagpersoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå