Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 Jeg har et barn på småbarnsavd i barnehage som ikke snakker så alt for mye. I barnehagen hvor h*n går har jeg flere ganger fått beskjed om at de aktivt jobber med språk stimulering i barnehagen. Ikke bare på h*n men på hele barnegruppe Det jeg lurer på er om noe her kan fortelle meg hva det innbærer og hva slags aktiviter dette kan være? Evt hvordan eller hva dere gjør i deres barnehage for å stimulerer dette?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #2 Skrevet 23. februar 2008 Det er forskjellige måter å jobbe med språkstimulering på. Lese bøker (billedbøker/pekebøker for de aller minste) drive med flannellograf hvor man har en figur (menneske eller dyrefigur) som man kler på og snakker tydelig om hva man gjør , synger sanger samtidig som man peker og gjør tydelige kroppslige bevegelser om det man synger (som f.eks hode skulder kne og tå, tommeltott hvor er du, lille petter edderkopp, er du veldig glad og vet det...., og mange mange flere. Dramatisering av eventyr som de tre bukkene bruse er også en metode. Og mange mange flere metoder og måter finnes. Dette er også ting du som mor kan gjøre hjemme - spør avdelingslederen/pedlederen om råd og konkret hva de gjør i barnehagen til barnet ditt. Ofte så er språkstimuleringen for de minste bare det å snakke (og synge) tydelig og klart og peke vise konkret det man sier. Se på barnet når man prater med det og være entusiastisk og bruke stemmen riktig (ikke være uengasjert og monoton)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå