Gå til innhold

Førskolelærere eller andre som jobber i barnehage:)


Anbefalte innlegg

Jeg har et barn på småbarnsavd i barnehage som ikke snakker så alt for mye. I barnehagen hvor h*n går har jeg flere ganger fått beskjed om at de aktivt jobber med språk stimulering i barnehagen. Ikke bare på h*n men på hele barnegruppe

 

Det jeg lurer på er om noe her kan fortelle meg hva det innbærer og hva slags aktiviter dette kan være? Evt hvordan eller hva dere gjør i deres barnehage for å stimulerer dette?

Fortsetter under...

Da vil jeg oppfordre deg til å lese i Rammeplan for barnehager, og spesielt lese under fagområdet "Kommunikasjon, språk og tekst".

 

Link til Rammeplan ligger på denne siden:

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/lover_regler/reglement/2006/Rammeplan-for-barnehagens-innhold-og-oppgaver.html?id=278626

Kan godt klippe ut det aktuelle fagområdet.

 

Her er det som står i Rammeplan for barnehager:

 

"3.1 Kommunikasjon, språk og tekst

Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold.

Kommunikasjon foregår i et vekselspill mellom å motta og tolke et budskap og å selv være avsender av et budskap. Både den nonverbale og den verbale kommunikasjonen er viktig for å utvikle et godt muntlig språk. Å få varierte og rike erfaringer er avgjørende for å forstå begreper. Å samtale om opplevelser,

tanker og følelser er nødvendig for utvikling av et rikt språk. Tekst omfatter både skriftlige og muntlige fortellinger, poesi, dikt, rim, regler og sanger. Viktige sider ved kulturoverføringen er knyttet til kommunikasjon, språk og tekst.

Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen

bidra til at barna

• lytter, observerer og gir respons i gjensidig samhandling med barn og voksne

• videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd

• bruker sitt språk for å uttrykke følelser, ønsker og erfaringer, til å løse konflikter og å skape positive relasjoner i lek og annet samvær

• får et positivt forhold til tekst og bilde som kilde til estetiske

opplevelser og kunnskaper, samtaler, og som inspirasjon

til fabulering og nyskaping

• lytter til lyder og rytme i språket og blir fortrolige med symboler som tallsiffer og bokstaver

• blir kjent med bøker, sanger, bilder, media m.m.

 

For å arbeide i retning av disse målene må personalet

• være seg bevisst sin forbildefunksjon for hvordan en lytter, gir

konstruktiv respons og bruker kroppsspråk, talespråk og tekst

• fremme tillit mellom barn, og mellom barn og voksne, slik at

barn føler glede ved å kommunisere og trygghet til å benytte

ulike språk- og tekstformer i hverdagen

• tilrettelegge for meningsfulle opplevelser, og skape tid og rom

for bruk av nonverbalt og verbalt språk i hverdagsaktiviteter,

lek og i mer tilrettelagte situasjoner

• skape et språkstimulerende miljø for alle barn og oppmuntre

til å lytte, samtale og leke med lyd, rim, rytme og fabulere med hjelp av språk og sang

• vise forståelse for betydningen av barns morsmål

• oppmuntre barn med to- eller flerspråklig bakgrunn til å være språklig aktive og samtidig hjelpe dem til å få erfaringer som

bygger opp deres begrepsforståelse og ordforråd i norsk

• støtte barn som har ulike former for kommunikasjonsvansker,

som er lite språklig aktive eller har sen språkutvikling

• la barn møte symboler som bokstaver og siffer i daglige

sammenhenger, og støtte barns initiativ når det gjelder å telle, sortere, lese, lekeskrive eller til å diktere tekst

• skape et miljø hvor barn og voksne daglig opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale, og være seg

bevisst hvilke etiske, estetiske og kulturelle verdier som formidles."

 

 

Ja det ble du sikkert klok av. Rammeplanen er en rammeplan. Den gir ikke konkrete eksempler på hva man gjør rent praktisk.

 

Skal bli spennende å høre om noen av pedagogene her har en aktiv og konkret tilnærming til dette spørsmålet.

 

Er noen av dere i stand til å beskrive helt enkelt hva dere gjør i det daglige?

 

 

 

Kan ikke skjønne at dette var så vanskelig å forstå. Synes det er rimelig enkelt forklart.

Noen av etodene her er jo at personalet skal:

• være seg bevisst sin forbildefunksjon for hvordan en lytter, gir

konstruktiv respons og bruker kroppsspråk, talespråk og tekst

• skape et språkstimulerende miljø for alle barn og oppmuntre

til å lytte, samtale og leke med lyd, rim, rytme og fabulere med hjelp av språk og sang

• la barn møte symboler som bokstaver og siffer i daglige

sammenhenger, og støtte barns initiativ når det gjelder å telle, sortere, lese, lekeskrive eller til å diktere tekst

• bruke bøker, sanger, bilder, media m.m.

 

Den enkleste og mest vanlig metoden er jo rett og slett å bruke språket aktivt. Bruke bøker, rim, regler, sanger osv.

Oppfordre barnet til å bruke språket.

Snakke med barnet i dagligdagse situasjoner. Feks ved matbordet, at man ikke uten videre gir barnet ost når det peker på osten, men prøver å få barnet til å si ost. Feks bruker navn på klærne barnet skal ha på, -sier kom og ta på sokken, istedefor kom og ta på denne.

La barnet få uttrykke seg, fortelle. Feks ved å se på bilder.

Det er fint og ta bilder av barna på avdelingen i ulike situasjoner, og la barna se på og prate om dem. Dette er noe som ofte gjør at barna ønsker å formidle noe.

Annonse

Hehe. Nei, det er vel heller ikke barnehagens oppgave å "lære" ditt barn å snakke. Normale barn lærer å snakke i normalt-stimulerende omgivelser. Dvs hvis de får helt grunnleggende stimulering hjemme eller i bhg, så vil dette gå av seg selv. Noen snakker tidlig og noen sent. De aller fleste er innenfor normalen.

 

Det finnes heller ingen normalt oppegående foreldre som overlater dette ene og alene til bhg. Men i bhg så får de andre inntrykk, og et samvær med andre barn, som er med å bidra til en positiv språkutvikling.

 

De fleste foreldre med barn under 3 år opplever en stor utvikling i språket når barnet begynner i bhg. Om dette ville kommet uansett kan man jo ikke dokumentere, men samværet med andre barn bidrar nok helt klart til at språkutviklingen skyter fart.

Mange barnehager bruker feks språkposer (spesielt rettet mot, 2språklige barn, små barn og barn med språkvansker) Dette er esker/poser med konkreter i. Det kan være feks-trollet, elven, broen, setra og de tre bukkene bruse. og feks 3troll til sangen oppe på fjellet. Disse bruker de når de forteller eventyret og sangen. På denne måten vil barna kunne se hva som menes, og få noen konkrete ting og forholde seg til. Man gjentar ofte med språkposene og over lengre tid. Barna synst det er spennende og morsomt når de kjenner de igjen, og kan noen av "replikkene" til eventyr og versene til sangene. De lærer mye annet av dette også, feks hvordan fortelle en fortelling, oppbygging osv...

 

Og alle barnehager jeg hvet om leser masse bøker. Barn som blir lest for får et bedre ordforåd når de blir større enn andre barn.

Språkstimulering handler blant annet om:

 

- snakke med barna om alt, i alle situasjoner, sette ord på alt rundt oss, det de er interessert i.

- rim, regler, eventyr, sanger

- pekebøker, fortellinger, høytlesing

- språkposer (beskrevet over her)

-spill feks lotto med konkreter og sette ord på bilder

-la barna få tid og ro til å samtale og sette ord på alt rundt seg.

- dialog med barna

 

Også signerer jeg puff den lille dragen over her.

 

Du bør spørre i barnehagen hva de gjør også, de er glad for at du viser interesse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...