Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 hei er nybaktmamma til ei jente på 11dager. Har slitt med såre brystvorter fra dag en.Det har bare blitt verre, har masse sprekker og kjøttsår.Jeg vrir meg i smerte da hun suger.Har prøvd alt mulig som brystskjold,lufttørke bryst med morsmelk,salver osv...Jeg prøver og pumpe meg innimellom for å gi litt avlastning til puppene men får ikke pumpet ut nok melk til et helt måltid... Jeg føler meg som en dårlig mamma som ikke fungerer slik jeg skal og det har blitt slik at jeg gruer meg til hun skal mates...har begynt med morsmelkerstatning itillegg, når jeg ikke har fått pumpet meg nok.. Er dette greit å gjøre? Er det noen der ute som har noen råd å gi? Hilsen deprimert nybakt mamma
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #2 Skrevet 17. februar 2008 Jeg er langt fra noen ekspert, men føler veldig med deg. Kan fortelle hvordan jeg fikk hjelp til å løse mine lignende problemer. Jeg fikk beskjed om å ha et økedøgn når jeg opplevde såre brystvorter 3 dagen på sykehuset. Melken hadde enda ikke kommet, og det var nok grunnen til at jeg ble så sår. Han sugde nemlig helt riktig, men jeg ble likevel sår. Jeg måtte håndmelke etter hver gang han hadde sugd, og han skulle legges til brystet veldig ofte. Husker ikke helt hvor lenge det var imellom hver gang, men max 2t tror jeg. Jeg skulle smøre brystvortene, etter å lufttørket dem. I tillegg fikk jeg Syntocinon nesespray som er kunstig oxitocinhormon for å hjelpe utdrivingen av melken. I og med at jeg hadde smerter, og var ganske stresset i ammesituasjonen så produserte jeg sikkert adrenalin som blokkerte oxitocinet mitt. Sprayen hjalp meg derfor slik at melken kom likevel, det lille jeg hadde. Sårheten gikk gradvis tilbake etterhvert som melken kom. Det var slitsomt, men helt klart verdt det. Lykke til videre! Håper du finner ut av det. Sikkert greit å sjekke om han suger riktig også.
camosilla Skrevet 17. februar 2008 #3 Skrevet 17. februar 2008 har du prøvd albuesjell? De hjalp meg veldig. Brukte de om dagen og ikke om natta. Brystvorten min satt seg fast i ammeinlegget og reiv opp igjenn det såre... da var skjellene fine å ha. Ha på masse krem om natten så ikke de setter seg fast. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Huff, kjenner meg SÅ igjen!!! Gruet meg mer og mer til hver mating, hadde flere økedøgn som ikke hjalp på noen ting, og nå har jeg resignert mer og mer og ammer max 1 gang pr døgn, resten av matingene foregår med flaske. Pumper meg pga at det gjør mindre vondt enn amming, og i tillegg bruker jeg morsmelkerstatning, som du. Føler meg som en dritdårlig mor, sitter og gråter når jeg prøver å amme og ikke får det til. Lillegutt (14 dager i dag) har ikke blitt forvirret av å få flaske, og det er jo bra, men en typisk amming for oss fungerer slik: Først plages jeg i 10-15 minutter med å finne en stilling hvor lillegutt ligger ok i forhold til puppen. Så gaper han ikke ordentlig (det har han aldri gjort), så jeg må vente til han skriker for så å 'stappe' puppen inn i munnen hans. Da sutter han fornøyd (men fy f*** så vondt med det samme!), dette gjør han i max 5 minutter før han begynner å sovne. Jeg rusker i han og prøver å holde han våken og det er et styr å få han til å patte. Jeg sitter og er kjempeusikker på hvor mye mat han får i seg, noen ganger når jeg pumper får jeg ut opp mot 130 ml, mens andre ganger får jeg 30 ml.... så jeg vet jo ikke noe om hvor mye jeg har akkurat den gangen.. Etter at han har enten tømt en pupp eller sovnet før han kom så langt, skal han jo ha neste ellers får han jo i seg alt for lite, men ikke tale om! Han snorksover og kan ikke vekkes. Hvis jeg prøver å stelle han våkner han jo litt til liv men mer mat kommer ikke på tale, han snurper sammen munnen og dytter puppen bort. Så da sitter jeg der da, og vet at ungen min har fått i seg alt for lite mat, og kan ikke gjøre noe med det. Og siden han ikke egentlig er mett er han urolig og nekter å sove, bare gråter og skal holdes (da sovner han nemlig, så lenge jeg ikke prøver meg på å legge han ned!), frem til neste matetid, 3 timer senere. Han blir sliten, jeg blir sliten og pappaen blir sliten. Derfor er det enklere å bare ty til flasken, dessverre Åååååå så dårlig mamma jeg er :'( Så du ser, du er ikke alene om å slite, hadde tenkt på mye før fødselen, men at ammingen skulle være et sånt mareritt hadde jeg ikke drømt om!
Knoll og Tott Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Hei. Kjenner meg så igjen i det du forteller, slet akkuratt med det samme selv. Mitt råd til deg er å oppsøke hjelp så raskt som mulig, min erfaring er at desverre har ofte ikke fastlegene god nok kompetanse på ammeproblematikk. Jeg tok kontakt med barselpoliklinikken på sykehuset jeg fødte og fikk fantastisk god hjelp der. Det viste seg at jeg hadde gule stafylokokker og sopp, noe som er veldig vanlig når man har sår. Selv om jeg ble bedre med medisiner tok det alikevel en stund før det var helt fint, ca 8 uker. Jeg pumpet meg og ga flaske, prøvde å amme en gang om dagen. Ble nødt til å gi tillegg ca 1 gang om dagen også. Etter at alt var fint igjen hadde vi noen skikkelige økedøgn og jeg fullammet deretter. Vet ikke om en ammehjelper vil anbefale å gi tillegg, men er det som får hverdagen til å fungere så ville jeg ha fortsatt med det. Husk at barnet har det bedre med en opplagt mor!!! De på barselpoliklinikken fortalte at de fleste som har ammeproblemer er kvitt disse etter 7-8 uker, jeg vet at dette kan virke veldig lenge, men ta en dag av gangen, jeg lover deg at det vil bli bra til slutt!!! Du må ikke tenke at du er en dårlig mamma, det er utrolig mange som sliter med amminga. Jeg synes det høres ut som du gjør en flott jobb for barnet ditt!!!
Gjest Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 Jeg slet også veldig med ammingen i begynnelsen, det var helt pyton... Endte opp med flaske og styrte værre. Kontaktet helsestasjonen, og fikk fantastisk hjelp der. Kanskje du kan prøve det?
Expat Skrevet 19. februar 2008 #7 Skrevet 19. februar 2008 Det er ikke usannsynlig at du har infeksjon i brystet, du må komme deg til fastlegen din! Nå! Masse hilsen ammehjelper.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 sånn hadde jeg det også, men ni dager etter fødselen prøvde jeg Medela mini elecric plus brystpumpe. Det reddet meg. Satt selv og gråt når jeg ammet. etter ca 3-4 uker etter fødselen sluttet det å gjøre vondt fordi jeg var blitt herdet. Kjøpte brystpumpen på Alliance apotek. Prøv dette.
Nusse_83 Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Hei Hi tror problemet ditt er nokså vanlig. Jeg hadde det helt på samme måte og vet det er kjempevondt. Jeg byttet på å amme og pumpe meg for avlastning. Følte jenta hang på puppen hele døgnet. Jeg bestemte med for å først ta en og en amming for seg og så en og en dag av gangen.. Det er tungt! men 14-20 dager etter fødselen ble det mye bedre (faktisk nesten over natta) Har fullamma i 5.5 mnd og ammer enda, hun er 6.5mnd nå Har ikke angra og vi har faktisk kost oss masse med ammingen Ser jo nå når vi har begynt med grøt og annen mat at det er jo mye mer stress. Så en fordel med å amme er at man har jo med seg "matpakka" overalt Har også merket at det skal mye mer til for at hun blir syk/forkjølet, man gir jo daglige doser med antistoffer. Håper alt går bra med deg og den lille. ps de små vokser opp på mme også, så du trenger ikke føle deg som noen dårligere mor om du velger det Gratulerer med den lille forresten Blir bare gøyere og gøyere jo større de blir!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå