Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 Er det noen som vet om man kan reservere kirken, men forsøke å få en annen prest til å holde vielsen? Vi har en veldig spesiell prest her i området. Han vil ikke gjøre dagen slik vi ønsker den. ( Er bla veldig fordømmende mot fraskilte - jeg giftet meg som ung jente for 15 år siden og vil ikke rippe opp i dette nå i igjen..) Hovrdan får man tak i mer liberale perster som setter kjærligheten i fokus under vielsen? Min forlovede er ikke relgiøs mens jeg er "skap troende".
snuske♥2 Skrevet 17. februar 2008 #2 Skrevet 17. februar 2008 i kirka der vi skal gifte oss kan vi ikke bestemme hvilken prest vi vil ha...spurte om det for lenge siden, men det var umulig pga ferieavvikling etc... vi vet forresten ennå ikke hvem vi får fordi dette ikke er klart ennå...litt spent ja!
♥2 små gull♥ Skrevet 17. februar 2008 #3 Skrevet 17. februar 2008 Vi skal gifte oss i "hovedkirken" i kommunen, og må da ha med egen prest fra vårt distrikt. Syntes det er veldig sært, men... hvorfor kunne ikke kirkens egen prest bare viet oss liksom... Men vi fikk valget mellom de to prestene som er i vår lokale menighet. Ring og spør, mulig dere kan velge en annen.
junijente fikk julijente Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 Vi skal ha med "egen" prest. Nå har vi ikke helt bestemt oss for hvor og når vi skal ha kirkeseremoni (skal ha vielse på Tinghuset neste uke, og kirkeseremoni og selskap til høsten, når ungen har kommet ut av magen og ting begynner å gå seg til litt), men det blir uansett ikke med den presten som "hører til" i kirka. Grunnen til dette er helt enkelt at pappa er prest, så vi regner med at han vil stå for den biten. Og om ikke han vil, får jeg gå til onkel... (neida, vi er ikke noen veldig overreligiøs familie, det bare virker sånn). Vi vil ha en prest som kjenner oss, føler det blir mye mer personlig da. De fleste steder godtar at dere har med egen prest (pappa har viet stort sett alle søskenbarna mine + en del andre i andre kirker enn der han selv har jobbet), men soknepresten (e.l.) må godkjenne det, og kan nok også si vurdere det ut i fra hvilken prest dere ønsker å bruke. Hvor dere får tak i en prest vet jeg ikke helt, dersom dere ikke kjenner noen selv, men hør litt med venner og familie kanskje? Og vær klar over at denne presten også kan si nei. Hvor bor dere da?
lutefisk Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Vi skal ha en annen prest, og det var helt greit for de i kirken.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 da vi giftet oss i sommer hadde vi bestilt kirken et år i forveien, da det nærmet seg fikk vi beskje om hvilken prest som skulle vie oss.... og den presten ville jeg absolutt ikke ha til og vie oss, for har vært borte i han før, og han gjør alt på sin måte og hører ikke på ønsker osv. han er også veldig gammeldags av seg... Jeg ringte menighetskontoret og forklarte at jeg ikke ønsket tildelt prest til og vie oss og hvorfor, fikk snakke med prosten i kommunen, han hadde full forståelse for det jeg forklarte og sa at det var viktig at vi fikk en prest som lyttet til våre ønsker og som vi likte og trivdes med.... og etter og ha pratet litt så sa han at han ville vie oss selv hvis det var greit for oss... Vi fikk en kjempe flott og minnerik vielse akkurat etter våre ønsker. Så i dag så er jeg kjempe glad for at jeg ringte og fikk byttet prest. Vet at ikke alle steder er det like enkelt og få byttet prest... men ville i allefall forsøkt det... vi hadde i allefall kjempe flaks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå