Gå til innhold

Abort uten å merke noe?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Går det ann å spontanabortere uten å merke noe? Altså at fosteret dør uten at det kommer ut... Jeg er 10 uker på vei, men føler meg ikke gravid. Har ikke ømme pupper, er ikke så veldig kvalm...Eneste tegnet er kanskje at brysvortene og det området rundt er litt større. Føler meg ikke gravid, men jeg har ikke hatt noen blødning i det hele tatt, så skjønner ikke hva som skjer her... Vil så gjerne få bekreftet om det er noe liv her eller ikke!

Fortsetter under...

Hei :-)

Du tenker kanskje på MA - Missed Abortion? Da dør fosteret i mors liv, og oftest tar det lang tid før det eventuelt kommer noe ut, man må som regel til utskrapning.

Men for å berolige deg; Jeg følte deg helt likt som deg da jeg var i uke 10 ++. Var både redd og engstelig, men en samtale med jordmor/lege, gjorde at jeg roa meg ned og tok ting med fatning. Man blir ofte veldig "oppgira" av å lese ting på nettet som omhandler MA og SA - jeg anbefaler deg å ikke lese for mye av sånt. Det kan skape masse unødvendig stress og frustrasjon. Jeg hadde heller ingen spesielle eller sterke tegn på at jeg var gravid, følte meg rett og slett helt normal - noe som etterhvert gjorde meg fryktelig urolig.

Mitt råd er at du kontakter lege, be om å få tatt en prøve av hcg (blodprøve), eller få en UL på sykehus/privat. Jeg fikk en innvendig UL i uke 11 fordi jeg var så utrolig redd og engstelig, og tok også blodprøve.

Ønsker deg lykke til videre, og ta kontakt med noen som kan hjelpe deg. Det er så fælt å gå rundt og lure, og å være redd slik du er nå .-(

Stor klem til deg!

Hvis du får henvisning fra lege til UL på sykehus, koster det absolutt ingenting, tror jeg! Jeg betalte hvertfall ikke noe (var på Ahus i Lørenskog). Skal du ta privat er prisen variabel.. alt fra noen hundrelapper og opptil 1200 kroner.

Men forsøk å få en henvisning. Jeg sa bare rett ut til legen min åssen ting var og hva jeg følte om situasjonen(redd, urolig osv), og da skrev hun henvisning. Fikk time ca 2 uker senere da. Men tar du privat er det jo mulig å få omtrent på dagen :-)

Lykke til :-) Håper det ordner seg!! *krysse fingrene*

Svangerskapsomsorg er gratis :-) Hos det offentlige vel å merke. Jeg hadde det omtrent på samme måte som deg, men legen klarte å berolige meg. Men så besvimte jeg midt på natta (skulle på do). Ringte til legevakta og fikk komme med en gang. De tok masse tester, urinprøven viste fortsatt at jeg var gravid, men jeg hadde veldig lavt blodtrykk. For sikkerhets skyld sendte legen meg på UL der og da (kl 4 om natta!). Der fant de et bankende hjerte, og alt var plutselig bra igjen.

Så om du er engstelig, kontakt legen din, og mas på å få en UL raskt. Er du heldig kan du nok få det nærmest på dagen, om du tar med henvisningen selv trenger du ikke vente på posten heller. Babyen har det best om du selv er beroliget.

Annonse

Tror ikke du har noe å bekymre deg for, du er bare heldig! Selv var jeg dødsens kvalm da jeg var gravid, og det skal du prise deg lykkelig for at du ikke er :-)

Jeg fikk en innvendig UL utført på en privatklinikk. Jeg betalte 380 kr, egenandel og bruk av utstyr. Ble henvist fra fastlege, men vet ikke om det spilte noen rolle på prisen. Tror uansett ikke det er så forferdelig dyrt, særlig ikke hvis du får gjort det av det offentlige :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...