Gå til innhold

De tar røntgen og ser at barnet ditt blir ca 210 cm lang.. Ville du stagnert høyden???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde den diskusjonen med søsteren min i går siden mini ligger an til og bli veldig høy og det er snakk om og ta røntgen av handen hans..

Jeg har satt listen på 205cm.. Over det ville jeg vurdert sterkt og ta veksthemmende hormoner..

Hva mener dere?? =)

Skrevet

Er det noe skumle bivirkninger med å ta vekst hemmende da?

Hvis ikke så hadde jeg nok vurdert det ja.....

Skrevet

Dem vet ikke sikkert at man vil bli så høy da... Og jeg syns det er litt skummelt å hive i hormoner for å stoppe veksten? :/

Min fetter er rett over 2 m, ser ikke hvorfor han skulle vært mindre? ;)

Skrevet

Enig med deg. Veldig upraktisk å bli mye over 2 meter høy kan jeg tenke meg.

Skrevet

Er det fare for at hun eller ham blir mer enn 190 cm ville jeg stagnert ja. Har en samboer som er 199cm, og han har aldri likt å være høy. Det første folk kommenterer når de møter ham er høyden, og de kommenterer det gjerne 4-5 ganger også. Folk titter etter ham, diskret, men vi merker det alikevel...

For ikke å snakke om hvor vanskelig det er å finne klær! Alt blir for kort enten på armer eller ben. Vil at barna mine skal slippe dette om jeg kan.

Skrevet

ved røntgen av handen estimerer de ganske bra riktig jo.. =)

Og veksthemmende starter eventuelt ikke før slutten av barneskolen.., når de da antagligvis har nådd en normal "voksenhøyde" siden de ville blitt såpass høye i utgangspunktet.. =)

Skrevet

Vanskelig å svare på når man ikke vet noeget om medisinerne. Er der ingen minus ved dem, ville jeg nok ha gjort det.

Hvor stort var barnet som lille, har selv en der er lang for alderen :-)

Skrevet

102 lang på 2 års kontrollen.. 53 lang ved fødselen.. hs pratet om og eventuelt ta røntgen ved 4 års kontrollen om han fortsatt ligger veldig langt over skjema.. =)

Skrevet

Ja det hadde jeg gjort. Er selv høy, og har fått mine jenter røntgenmålt. De ser heldigvis ut til å få normalhøyde, men jeg hadde stoppet veksten dersom jentene hadde bikket 185 eller gutten min viss han ble over 2 meter. Kjempevanskelig å finne sko og klær når man er så høy, i tillegg til at det ikke er kjekt å være myye høyere enn alle andre

Skrevet

Trur nok tanken hadde slått meg, ja. Lurte på om jenta mi kom til å bli nærmare 1,90 pga høgd no ligg langt over jamaldringar, og då var eg inne på tanken, men ut frå hennar vekstkurve hos HS blir ho ca 1,75 om ho følger den, og det er OK. Kunne også ha tålt 1,80:)

Eg veit at det er vanskelig med kle og sko når ein blir for høg. det er ikkje berre å gå på butikken og finne noko billig. Dette gjeld begge kjønn. Far til mine er nesten 2 meter og han slit til tider, lengda i rygg og armar på kle, få sko og sokkar som passar osv. Bukser er faktisk ikkje det verste. Trangt i bilen. mange ting å ta i betraktning.

Men så må jo dette vurderast opp mot kva risiko som er forbunde med å tukle med naturen.

Skrevet

Kroppsmessig.. Altså kroppsbygningen sier meg at han kommer til og bli høy.. Men jeg har jo ikke peiling.. Ser bare at han har lange føtter og store hender.. Og han er lang generelt.. men er vel bare og vente og se til 4 års kontrollen og hvor høy han er da.. =)

Skrevet

Blekkspruten et spørsmål

Når er det man kan ta røntgen for å estimere høyden? Vi var å tok da han var tre-fire men det var for tidlig til at de kunne si noe.

Vi har motsatt problem med en høyde på toårskontrollen på 83...

Jeg skal iallfall hjelpe dersom han blir ekstremt kort. Det er ikke ok for en gutt å være veldig kort heller.

Skrevet

jeg ble målt til å bli mellom 1.85 og 1.95, og skulle egentlig bli satt på sånn stoppe vekst greie.

men så var det en idiotisk lege som satte meg på en sinnsyk kortisonkur pga astmaen så jeg slutta å vokse i 4 klasse, og er ca like høy nå som da, altså var 1.70 i 4 klasse.

men jeg husker at jeg slet voldsomt med vokse smerter, måtte ta varmebad og smertestillende for fikk ikke sove pga de ekstreme smertene, de var helt sinnsykt.

veit ikke om det var en reaksjon fra kroppen siden jeg plutselig slutta å vokse, men..

men jeg ville gjort det igjen, for vil ikke være høyere enn det jeg er nå, men ville ikke tatt den kortison kuren for vekten økte med nesten 20 kilo på et par mnd..

Skrevet

Jeg fikk høre at 5 års alderen var ideel.. Men ikke sikker.. Hs sa at eventuelt bestille time til røntgen på 4 års kontrollen..=)

Skrevet

Jeg og broren min har gått på hormoner for å stoppe høyden. Han gikk på sprøyter og jeg på tabletter.

Broren min begynte litt for sent så han ble høy, jeg er idag 180.

Jeg skal sjekke sønnen min når han blir litt eldre, ønsker ikke for hans del at han blir over 2 m.

Skrevet

jeg ville nok seriøst vurdert det ja. har fulgt litt med på høyden til pjokken for han har en ganske så høy far og andre høye menn i familien - men ser ut til at det går greit :) han er 23 mnd og 93 cm og hvis han da blir 186 så er jo det helt passe :)

en i klassen min tok sånne medisiner, for han lå an til å bli godt over 2 m som faren sin og det ønsket de ikke. Han ble 195 eller noe til slutt tror jeg :)

Skrevet

Syns ikke helt om uttalelser som :" nei, det ville ikke jeg valgt" i en slik sammenheng som dette. Vet du hva du egentlig uttaler deg om?

Er dette noe som kommer til å ramme dine barn?

Skrevet

Har ikke tatt stilling til det du spør om , men ville bare fortelle om min gutt. Han var nesten like høy på to-årskontrollen og hadde siden fødsel fulgt en jevn kurve for å ende opp på 205cm. Nå er han 4 og ikke høyere enn 110 cm...det har roet seg veldig ned, med andre ord. Kanskje greit å legge vekk den bekymringen for en stund:-)

Skrevet

102 på en gutt er vel ikke helt ekstremt? Jenta mi var 92 cm, det er mye lenger en gjennomsnittet for jenter. Hun har stagnert veldig. De vokser i rykk og napp disse små, så jeg hadde ikke brukt mange kalorier på å tenke på dette før han evt ble eldre og man kan estimere mer riktig en toårshøydenX2.

Skrevet

Men det er jo ikke alltid det stemmer det som blir estimert da.. Jeg var alltid veldig høy for alderen, og ble estimert til å bli 184. Men jeg stoppet på 172 da, så jeg ble jo ikke noe spesielt høy allikevel.... Var alltid størst i klassen, frem til i 8-9 klasse. Da begynte andre jenter og de fleste guttene å vokse over meg...

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort. Jeg kommer fra en familie men høye folk. faren min er 2 m og broren min noen cm lavere og jeg har flere tanter og kusiner som er godt over 1,80, Selv er jeg bare 178 siden moren min er bare 170. Eldstekaren på 16 er over 190, men ser ut til å stoppe opp nå. Alle ungene er høye for alderen, men nordmenn generelt er blitt høyere så ser ikke det som noe problem. I våre dager hvor man kan handle fra hele verden med ulike spesialbutikker er sko og klær heller ikke lenger det problemet det var tidligere.

Skrevet

Da jeg var 4 år ble jeg målt til å bli 185 cm, mamma fikk spørsmålet om hun ville at jeg skulle begynne på veksthormoner. Mamma sa nei, og i dag er jeg en jente på 169 cm, godt jeg ikke startet med det:)

Skrevet

Pappa'n er 2 meter og jeg ganske høy. Så det kan vel bli at vi får estimert høyden på lillegutt når den tid kommer. Men jeg synes det er litt skummelt å tukle for mye med naturen. Det er sikkert en del bivirkninger på slike medisiner, uten at jeg vet noe om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...