Gå til innhold

Er det noe galt med gutten eller bare sen i utvikling...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ei venninne har en gutt på 16 mnd. Han har bare 2 tenner nede i munnen. Han krabber rundt, men viser ingen tegn til at han snart vil gå... Mor hans har latt han gå rundt (holdt ham i hendene) siden han var 7 mnd....Det er jo ikke bra og la babyer gå når de ikke kan verken sitte eller stå....? Kanskje det har forsinket ham?? Synes gutten ser ut som en liten baby enda.... har selvfølgelig vokst, men føler liksom det er noe galt med ham..... Er jeg overnervøs kanskje....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HS har sikkert tatt tak i det.

Kanskje er det noe "galt" med gutten, men foreldrene vil kanskje ikke si noe før de er igang med en utredning ( vi har vært der, og ville ikke si noe til noen fordi vi ikke ville at de også skulle bekymre seg).

Skrevet

Min egen datter er født litt før tiden ( 4 uker). Vet at det ikke høres mye ut, men jeg hadde svangerskapsforgiftning, og hun viste ikke noe vekst i magen den siste mnd før fødselen. Veide 2200 og lå et par uker på intensiven for spisetrening.

Hun har vært litt sein hele tiden. Hun holdt ikke hodet opp før hun var 2-3 mnd. Hun satte seg ikke opp selv, før hun var 7-8 mnd. Hun krabbet ikke før hun var 9-10 mnd. Hun prøvde ikke å stå, før hun var nærmere 10 mnd, og 11 mnd gammel begynte hun å gå rundt sofaen, og nå er hun 15 mnd og "tør" ennå ikke slippe taket for å prøve å gå selv. sin første tann fikk hun 14 mnd gammel, og har nå to i underkjeven. Hun er ellers en helt oppegående jente, som har nå begynt å vise sin "personlighet". Hun har begynt å bli litt småirritert når hun ikke får som hun vil og hun sier fra. Hun skjønner at piano er til å spilles på, så når storesøsteren sitter og øver, "øver" hun minste og :)

Poenget mitt er at selv om ungen er litt sein, trenger ikke det å være at det er noe gærnt. Jeg skal være ærlig og si jeg har tenkt den tanken selv. Men når jeg ser en aktiv, krabbende jente som skjønner hvordan tv fungerer, og trykker på div. knapper på fjernkontrollen, for å slå på tv,en. Når hun ser på oss med et smil, i ferd me då gjøre noe, hun vet hun ikke får lov til. Da slår jeg tanken fra meg.

Forsinkelsen utjevner seg etterhvert........... :-)

Skrevet

Med unntak av at min gutt (og han ble født til termin) holdt hodet oppe litt tidligere enn din jente, så er han helt lik på de andre motoriske tingene. Han er nå 13 mnd, og har såvidt prøvd å slippe taket i bordet og stå selv noen ganger. Men jeg har aldri betraktet han som sein. Det er helt normal utvikling...

Skrevet

Samme tenkte jeg, min gutt har masse tenner, det er det eneste som ikke er nogenlunde likt med jenta di, ellers fulgte han henne ganske bra i den utviklingen der og jeg har heller aldri sett på han som spesielt sein.

Født til termin var han også.

Skrevet

Det er jo bra at barn følger akkurat den utvikling som passer dem. uansett om de er tidlige, eller sene.

Men på forumet her blir det tatt endel opp ang. dem som er tidlige. enn seine. til stor sorg og redsel for dem som følger i utv iklingen akkurat når det passer, og har god tid.

Jeg skjønner jo at de er stolte av sine, akkurat som jeg er av mine.

Skrevet

Det er så individuellt det der.

Datteren min ble født i uke 33 (7 uker før tiden) Hun løftet hodet allerede andre dagen i kuvøsen til sykepleiernes store forundring. Vi kunne dra hjem mye tidligere enn forventet fordi hun diet fortere enn de trodde hun kom til å gjøre. Hun vokste fort, og det beste hun visste var å stå og danse på fanget mitt fra hun var ca 2 mnd. Da var hun enda bittelita. Etterhvert som hun vokste til stagnerte utviklingen og jeg ble litt bekymret. Jeg lot henne ligge på gulvet mens jeg lekte med henne, kjøpte babygym for å stimulere koordinasjonen og gjøre gulvleken spennende. Hun likte ikke å ligge på gulvet, jeg lot henne ligge korte perioder av gangen allikevel og så plutselig kom det seg - hun ålte seg frem, og reiste seg etter møblene og elsket å stå. En liten periode var jeg redd hun ville gå før hun krøp. Finmotorikken hadde hun ikke inne enda og da la jeg puffet ris på gulvet som hun måtte plukke selv, det tok ikke lang tid før finmotorikken var på plass. Jeg kjøpte en krypedukke så hun skulle se etter den og lære seg å krype før hun begynte å gå og det funket! Etter krypingen gikk det radig og fort fremover både fin og grovmotorikken er langt fremme og hun begynte å gå 14c dager før hun var året. Ingen kan tro at hun er prematurbarn, ikke har hun prematurtrekkene og hun er langt fremme når det gjelder det faglige og motoriske. Jeg tror det kommer an på de mulighetene vi som forelsdre gir barna våre til å utvikle seg. Det hjelper ikke å dulle for mye , eller å gå rundt å bære dem. De må få sjansen til å øve opp musklene til det de skal gjøre. Krypingen er viktig for barnet da denne stimulerer og forsterker ryggmuskulaturen til barnet og gjør barnet stødig og sterk nok til å bære kroppen sin når det skal gå og løpe bl.a

Skrevet

Ett lite velment tips fra meg til anonym over: Fint at du er fornøyd med hvordan dere stimulerte barnet deres, og flott at du har så sterk tro på at det er dette som har gitt dere gode resultater, men jeg vil minne deg på at det er mange foreldre som gjør "alt riktig", og likevel er barna "seine". Da er sånne som deg UTROLIG irriterende å høre på. Og er det egentlig et mål å være så veldig tidlig ute med å gå? Når de er 2 år går alle sammen likevel;)

Skrevet

Alle utvikler seg forskjellig. Synes ikke det høres noe unormalt ut dette her. Helsesøster sa til oss at hvis ikke ungen har vist antydning til å gå ved 18-måneders alder, da bør man kanskje uroe seg. Ungen vår fikk tenner seint, begynte å gå seint osv... Men jeg ser ikke på han som unormal likevel. Noen går tidlig, andre seint... Noen prater tidlig, andre seint. Sånn er det bare.

Skrevet

Frøkna vår er snart 19 mnd og kan ikke gå enda, går når hun har noe å holde seg i men ikke ellers.

I følge helsesøster og fysiterapeut var dette helt normalt for noen barn, så ingen ting å bekymre seg for enda fikk vi beskjed om.

Skrevet

Snuppa mi er 17mnd, og har 2 tenner nede og 6 oppe... Ho begynte å gå dagen før ho ble 14mnd... Ho begynte å krabbe sent, og lurte lenge på om ho ikkje skulle begynne å krabbe..

Det er nok ikkje noe galt med gutten, han trenge bare litt tid... Selv begynte jeg først å gå når jeg var halvannet år, og jeg går da enda... ikke hatt noen problemer jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...