pusekatta-fødeklar Skrevet 16. februar 2008 #1 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg og min mann skal flytte til Tunisia! For min del er dette med en følelse av skrekkblandet fryd. Jeg føler at dette kan bli spennende og veldig utfordrende...! Hvor er informasjonen om fødsel og svangerskap i utlandet? Det er så mange spørsmål, og veldig få svar. Er det noen som har gode tips?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136872119-hvordan-skal-dette-g%C3%A5/
glam.mam Skrevet 18. februar 2008 #2 Del Skrevet 18. februar 2008 Synes du er toff som flytter til Tunisia, tenker at det er et land som er anderledes enn Norge, og at kulturforskjellen er storre enn et annet land i vesteuropa.Bor/pendler selv til Kanarioyene, og synes at det er nok utfordring!Selv om jeg snakker spansk og har vaert med mannen min lenge, tenker jeg alltid paa Norge og foler meg helt 100% norsk, blir aldri helt vant til aa bo paa Kanarioyene. Men aa fode et barn i Tunisia gaar helt sikkert helt fint, det hadde jeg aldri engstet meg over.Kvinner har jo fodt barn der alltid ogsaa.Og svangerskapet gaar som regel sin gang uansett.Finn deg en privat gynekolog som kan folge deg opp med ultralyder saa ofte du onsker. Jeg kan ingenting om offentlig helsevesen i andre land enn Norge og spania.I Spania faar man jo 3 ultralyder av "seguridad social", mens i Norge alt ettersom alder, har man kunn krav paa enten en gang, eller to ganger.Men de aller fleste gaar jo naa til privat ultralyd et par ganger ekstra i svangerskapet.Selv er jeg 20 uker gravid naa, men har vaert i Norge til ultralyd flere ganger pga alder etc og ogsaa fordi jeg har pendlet inntil naa.Men kommer til aa bruke privat gynekolog her nede naa framover.Vet ikke om jeg foder i Norge eller Spania enda.. Selv foler jeg egentlig at problemer som kan dukke opp i forbindelse med aa bo i utlandet, mere dreier seg om trivsel og nettverk etc. Barneoppdragelse fra land til land er veldig forskjellig, og ofte kommer ikke de virkelige utfordringene for barnet er fodt og skal begynne i barnehage, og ikke minst skole!!jeg har en sonn paa spansk skole(6 aar), og jeg kan love at det ikke er det samme som norsk skole!Personlig foler jeg at norsk er bedre til tross for all negativ kritikk som norsk skole har hatt i det siste.Spanjolene er mye strengere og krever mye mere faglig av barna enn i Norge.de faar karakterer fra de er 6 aar, og gutten min strok allerede i spansk og matte, sykt sporr du meg!Ekstra undervisning er ikke tilrettelagt i det hele tatt.I Norge er jo ekstra undervisning nesten en selvfolge for barn som "sliter" litt.Hadde jeg selv hatt valget, skulle mine barn gaa paa norsk skole.Men mannen min er spansk, vi er i Spania og han har en god jobb.Sonnen min paa 6 ble fodt i Norge, og var i Norge til han ble 4.Han er naa tospraaklig, men ogsaa fortsatt veldig opptatt av Norge.Tror han hadde hatt det like bra i Norge som i spania, til tross for den evige solen her nede.Naa venter jeg jo en til, og er kjempeglad for det.Men tenker fortsatt mye paa Norge. Mitt raad til alle nye i utlandet er at man bor vaere positiv og aapen for alle nye opplevelser, men maa ogsaa regne med at ting ikke er som man er vant til hjemmefra.Kvaliteten og effektiviteten som er i Norge, kan man ike regne med aa oppleve alle steder.Greit aa vaere hyggelig mot andre nye mennesker, men ikke la deg traakke paa selv om du kanskje ikke kan spraaket og at ikke alle kanskje respekterer at du ikke er innfodt.. vel dette var et langt innlegg fra meg, men foler at jeg har endel erfaring med utlandet etc.Er naa i permisjon fordi jeg er flyvertinne. Skriv gjerne senere naar du har flyttet til Tunisia, litt spennende aa hore om andre land enn bare "vestlige" der de fleste av oss jo flytter til. Vil ogsaa si at jeg er veldig glad i Spania, men naar man faar barn blir opplevelsen av et land ofte noe annet enn da man kunne dra seg paa en solfyllt strand og feste til tidlig morgen,spise paa flotte restauranter etc.Med barna kommer hverdagslivet, kulturforskjeller og barne- oppdragelse:-)) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136872119-hvordan-skal-dette-g%C3%A5/#findComment-136888181
pusekatta-fødeklar Skrevet 19. februar 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 19. februar 2008 Tusen takk for ett informativt svar, det setter jeg utrolig stor pris på!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136872119-hvordan-skal-dette-g%C3%A5/#findComment-136899668
november68 Skrevet 23. mars 2008 #4 Del Skrevet 23. mars 2008 Heisann ! synes du er tøff som flytter til Tunisia i din tilstand. Vet vel egenlig fint lite om svangerskapsomsorgen der, men jeg antar du har muligheten til å betale for den privat. Selv valgte jeg å reise hjem for å føde tvillingene mine, men kunne visst like gjerne fått de her i Spania hvor vi bor. Innlagt 2 ganger etter fødsel pga infeksjon, samt at den ene tvillingen ble innlagt 6 uker gammel med GBS meningitt og sepsis, sannsynligvis smittet av meg. I Norge er de jo så sta, så de skal jo ikke teste mor for dette før fødsel. Svangerskapsomsorgen her i Spania er nok mye mer omfattende enn i Norge. Spanjolene er veldig sykdomsorientert, men ikke fullt så opptatt av hvordan mor har det psykisk f eks etter fødsel. Tror dette har med oppbyggingen av fam å gjøre. De fleste har foreldre og annen familie som støtte. Du sier ingenting om hvorfor dere skal flytte til T, hvis det er gjennom jobb antar jeg at arbeidsgiver bør kunne hjelpe deg med info/helseforsikring. Lykke til. Ellers en liten kommentar til deg som bor på kanariøyene og skole. Vi har en sønn som går siste året på førskolen. De begynner når de er 3. De får karakterer. Min sønn på 2 kom hjem fra barnehagen med evaluering til jul. Synes det er greit. Ellers kan en jo dumpe som det så fint heter på norsk, men det er nokså vanlig at en gjør her, så det er ikke noe folk skammer seg over. Spanjolene har heller ikke som mål at alle på død og liv skal gjennomføre høyere utdanning eller få generell studiekompetanse, så det er nok litt ulikt hjemme hvor likhetstanken rår. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136872119-hvordan-skal-dette-g%C3%A5/#findComment-137221116
yasmina Skrevet 30. mars 2008 #5 Del Skrevet 30. mars 2008 Hei Jeg bor heller ikke i et vestlig land, men i midtoesten og venter naa barn nr 3. De to andre er foedt i Norge, mens denne vil bli foedt her nede. Vi har Bupa International gold insurrance og har naa oppdaget at man maa ha vaert medlem i 10 mnd foer den dekker graviditet. Saa det er en av tingene jeg anbefaler deg aa sjekke opp, Altsaa hvordan du betaler for svangerskapsomsorgen. Du skriver ikke om dere flytter pga jobb eller om din mann er tunisisk. Men hvis dere begge er norske boer du sjekke det opp foer dere drar. Ellers saa er oppfoelgingen her nede mye bedre enn hjemme syns jeg og har inntrykk av at en del land har tettere oppfoelging enn hva Norge har. Lykke til ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136872119-hvordan-skal-dette-g%C3%A5/#findComment-137289414
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå