Gå til innhold

Kan han begynne å bruke sånn pute i bilen istedenfor bilsete når han er 3 år?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke bil selv men ofte så tilbyr folk seg å kjøre meg og sønnen min steder. Vurderer derfor å kjøpe sånn bilpute for den er enkel å frakte og tar ikke plass og krever ingen montering osv...men han er 3 år og 2 mnd...veier 16 kg. Er det for tidlig å bruke sånn pute?

Fortsetter under...

Hei.

Jeg synes så absolutt at du bare kan kjøpe en sånn pute med god samvittighet. Selv sitter begge sønnene mine bare rett i bilen uten noen form for sete, og de er 2.

Så fint at du har folk rundt deg som vil kjøre dere, det kan ikke være lett uten bil.

Jeg regner med at anonym over her enten er ultraironisk eller bare utrolig dum.

JEg synes det er i tidligste laget, men hvis du ellers ville satt ham uten noe som helst er det selvsagt bedre enn ingenting.

Ellers er de putene med rygg ikke noe mer komplisert å feste, men veldig mye tryggere. Du får dem for en 6-700 kr på feks biltema o.l.

Igjen, ikke la deg forlede av anonym over til å tro at det er greit å kjøre med så små barn uten sikring. En ting er at det er ulovlig, men enda viktigere er det at det er livsfarlig.

Er det noe som er meget omtalt er foreldre som ikke sikkrer barna sine forsvarligt i bilen, eg synes det var flott gjort av........ :) å spørre om det når hun da er usikker på dette.

Eg vil anbefale den bilputen med rygg som den beste løsningen, grunnen er at setebeltet skal jo ikke kvele barnet hvis ulykken skulle inntreffe og den blir da plassert trygt over skulderen når det er rygg på puten.

Finnes oxo andre løsninger men er mest egnet for eldre barn.

Du vil vel vite at du har gjort alt for å sikkre barnet hvis ulykken skulle inntreffe.

gå inn på tryggtrafikk.no så står kravene ,for blir du stoppet av politiet med barnet uforsvalig sikkret får du også repremande av dem + bot.

Barn i bil skal ikke sitte uten pute før dem er over 135cm.

Gruppe 2: Vekt 15-25 kg Gruppe 3: Vekt 22 - 36 kg (4 - ca 11 år)

Beltestol anbefales til barnet ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr.

I vektklasse 2 og 3 er både barnestol (også kalt generasjonsete) og kun bilpute godkjent sikringsutstyr. Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilstol med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr. En stol med rygg og beskyttelse på siden og rundt hodet gir atskillig bedre sikkerhet, spesielt ved sidekollisjoner. Både bilputen og barnestolen må brukes sammen med bilens trepuntsbelte.

En beltestol er konstruert for å tilpasse trepunktsbeltet til barnets kropp og gjør at barnet sitter riktig selv om det sovner. Diagonalbeltet skal ligge over skulderen og hoftebeltet skal ligge over hofter og lår, og ikke over magen.

Dersom barnet sitter på kun bilpute finnes det beltestyrere til bruk sammen med puten, for å sikre at beltet ligger riktig over skulderen. Pass på at barnet ikke legger beltet under armen. Det kan føre til at beltet skjærer seg inn i bryst og mage ved en eventuell kollisjon.

Annonse

Du må bare kalle meg både ironisk og dum, men jeg er ingen av delene. Det er ikke alle i dette landet som har like god råd, og jeg kaller jo ingen av dere sosser bare fordi dere har råd til å kjøpe alt til barna deres.

Det er ikke lett å være alene med fire barn, og når man i tillegg har fått ms og er i ferd med å bli blind alt i løpet av ett år, er man ikke så attraktiv på arbeidsmarkedet lengre heller.

Så til dere som synes jeg er ironisk og dum, gjerne det. Heller det enn fattig og handikappet.

De to minste sitter på puter og lignende, men som dere skjønner så blir det sjeldnere og sjeldnere mellom bilturene nå for tiden........

Det er annbefalt å bruke puter med rygg fra 15 kg- 36 kg. Dette p.ga sidekolisjoner, men disse finnes også i rimlige og enkle varianter. Jeg ville ikke brukt kun pute

Jo, du er faktisk dum hvis du kjører rundt med toåringer på pute i bilen. I hvert fall når du samtidig sier til andre at de kan gjøre det.

(Og hvis du i tillegg har ms og er nesten blind: Ja, da håper jeg ikke du kjører i det hele tatt)

Det oser ironi eller dumhet, enda mer nå etter innlegg nr. to.

Har man ikke råd til å sikre barna i bilen, har man ikke råd til bil. Så enkelt er det.

Hei.

Beklager, men du får ingen sympati med meg. Selvfølgelig er det trist det du opplever i livet og jeg ønsker alt godt til deg. Men det er ingen grunn som er god nok for å sette barna sine usikret i bil. Spesielt hvis du kjører med et handicap og er nesten blind. Sorry altså. Det er ingen skam å gå til sosialen for å få penger til skikkelige barnestoler, for sikkerhet i bil er viktig.

Ønsker deg alt godt og håper du tar til fornuft ang. bilstoler til dine små.

(jeg er en annen anonym som ikke har svart tidligere)

Som trafikklærer vil jeg informere litt om gjeldende lovverk:

Barn under 135 cm skal alltid bruke godkjent sikkerhetsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.

Barn mellom 135 og 150 skal bruke godkjent sikkerhetsutstyr dersom det finnes i bilen. Dersom slikt utstyr ikke finnes i bilen skal bilens ordinære belter brukes.

Dersom det ikke finnes bilbelte skal barn under 3 år ikke transporteres i bilen.

Barn under 140 bør ikke sitte foran aktiv kollisjonspute (air-bag)

Gå inn på www.vegvesen.no eller www.tryggtrafikk.no

Kommentarer: Det er ikke satt noen offentlig grense for vekt eller alder for når man kan gå over fra sete til pute, men i og med at setene er godkjent opp til 36 kg, anbefales det å bruke dem til da... for dine barns sikkerhet!

Som noen sier, finnes det seter som ikke krever montering, man benytter kun bilens egne belter. De billigste koster ned mot 500,- og er helt sikkert ok for korte/sjeldne turer.

Anbefaler deg å spørre litt rundt om noen kan ha et gammelt sete liggende, som du kan arve, låne eller kjøpe for en billig penge. Har inntrykk av at de ligger rundt i de tusen hjem...

Og OBS, OBS alle sammen: Plasser alltid sete/pute i 3-punkts-sele. Bare magebelte er et ekstremt dårlig alternativ ved en bråstopp!

Lykke til!

Hadde ikke satt min 3 åring på pute nei. Mine gutter på 3,5 år og 9 mnd sitter begge bakovervendt, og de skal forbli bakover til det ikke er mulig å ha de slik mer.

men så klart skjønner jeg det ikke er lett å drasse rundt på et bakovervendt sete heller da. hadde gått for en beltestol jeg:)

og du anonym som er syk og som ikke har råd til sete og setter unga rett i bilen, trist at du er syk, men det er ingen unskyldning for å ikke sikre sin barn. Det finnes mange billige stoler på markedet som er sikre.

Annonse

Min gutt som ble 3 i januar sitter også bakovervendt enda,og skal fortsette en god stund til.

Bilsikring er EKSTREMT viktig.

Pute er altfor tidlig. Syns ikke det er et alternativ engang når de enda er så små.

Hender jeg ser foreldre som lar barn sitte fritt i bilen,kan ikke fatte og begripe hva som rører seg i hodene deres..GRRRR!

Ville de ha sendt inn bekymringsmelding til barnevernet om at barn sitter ikkje sikra i bilen? Eg ser det dagleg at eit barn sitter usikra i bilen til faren sin. Eg reagerer på det.

Eller skal ein rett og slett berre sjå gjennom med fingrene? Når mor kjører sit barnet alltid sikra i bilen.

Eller skal eg rett og slett berre nemne det i barnehagen?

Guttungen min har brukt pute siden han var litt over 3 år. har blitt stoppet ved teknisk kontroll og liknende og de har aldri sagt noe på det.

Det skal vel sies da at han har pute med rygg i vår bil. Når vi derimot er på besøk hos besteforeldre eller andre låner vi som regel en pute.Dette fordi at de fleste har såppas store barn at de har brukt pute tidligere og har dette liggende til låns.

Kan du ikke sikre ungene dine i bilen så får du gå, eller ta kollektivt. Jeg ville ALDRI tilgitt meg selv om jeg hadde vært "skyld i" at ungene mine mistet livet i en bilulykke, ALDRI. Ser daglig foreldre i som henter ungene sine i barnehagen og lar ungene hoppe rundt i framsetet uten noen form for sikring, fy... Vi "måtte" snu jenta vår da ho var 2, 5 år fordi ho løsnet alle former for sikkerhetsbelter, prøvde 4 forskjellige, og jeg synes det var grusomt. Dette selv om ho satt i 5 pkt sele. Satt fint etter dette, men jeg syns ikke det var morsomt.. (ja da, noen mener sikkert vi kunne dressert henne til å sitte fint... vi prøvde, men lille kreket fortsatte å "klikke" beltene og si "tittei mamma" mellom setene :-) så da snudde vi henne)

• 2 uker senere...

Så en far i barnehagen her en dag - han er politimann. Ba dattera på 5 hoppe inn foran i bilen og satte seg til å kjøre med mobilen i hånda. De har kort vei hjem, men likevel. Blir jeg stoppa av han en gang vil jeg nok ikke ha lett for å akseptere at han refser meg for noe ( har alltid guttungen i sete uansett hvor kort tur det er). Han så at jeg så han og flakket litt med blikket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...