Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #1 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg er 22 uker på vei og har bekkenløsning. Jeg kjenner smertene aller mest i symfysen. Har vært én gang hos fysioterapeut hvor det egentlig ikke ble gjort så mye annet enn å provosere frem smerte og gi meg råd om hvordan jeg skal komme meg best ut av sengen/bilen osv. Dette var informasjon jeg hadde fra sist jeg gikk gravid. Det jeg lurer på er om noen av dere går til fysioterapi og hva de kan hjelpe mot smerter i symfysen??? De kan jo ikke massere eller gjøre noe med akkurat den delen av kroppen!? Kan forresten fysioterapeut gi sykemelding? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136869130-symfysevondt-og-fysioterapi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bare_blåbær Skrevet 16. februar 2008 #2 Del Skrevet 16. februar 2008 Heisann, jeg har også bekkenløsning i symfysen. Har ikke vondt bak i rygg/rumpe i det hele tatt, KUN i symfysen.. Jeg går til fysioterapeut 2 ganger i uka, og der er det for det meste avspenning og stabilisering jeg øver på. Blant annet ligger jeg på en benk med føttene/låra i slynger som henger fra taket. Så løftes føttene litt sånn at jeg kommer et par millimeter opp fra benken med rumpa (ideelt sett så skulle jeg ha vært flere cm over, men det blir for smertefullt). Når jeg henger der så hjelper fysioterapeuten til med at jeg kan svinge litt på rumpa sideveien, slik at jeg får tøye litt der - med smerter i symfysa så blir det stølt i musklene rundt også, for en vil jo ikke bevege seg slik at en får vondt... Ellers så trener jeg opp en muskel som ligger litt over symfysa, dette for å stabilisere selve skambeinet. De første gangene jeg gikk til fysio gjorde det så vondt at jeg visste knapt opp ned på meg selv etter behandlinga, lå hele dagen etterpå og gjerne dagen etterpå også. Nå er det myyyye bedre! Kjenner at det hjelper!! Spesielt fordi jeg nå har øvd på avspenning, slik at jeg slipper alle tilleggsplagene i like stor grad... sånn som å bli anspent når en går, stiver av knærne for å ikke belaste symfysa osv..mange sånne ting som jeg har fått hjelp til, og som nå letter en del i hverdagen min. Er forresten straks 30 uker på vei, og har hatt BL i symfysen siden ca uke 16 (har ikke hatt smerter bak i rygg etc en eneste gang). Fysioterapeuten min sier at BL i symfysa har bedre prognoser enn å ha BL i rygg/bak, mtp tida etter fødsel osv. Håper svaret mitt hjalp deg litt... det er ikke mye en kan gjøre med denne kroppsdelen, men som sagt er avspenning og stabilisering nyttig. :-) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136869130-symfysevondt-og-fysioterapi/#findComment-136872598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå