Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Har dere lest tråden om det hvor mye får man utbetalt sammen per måned ? Jeg har gjort det nå og ble litt sjokkert. Og litt lei meg også. Både jeg og mannen har utdanning og jobber fult (ok, jeg får nå 80 % siden det er permisjonstid, men det er da snakk om 4.000 kr forskjell per mnd), har flere års erfaring, og vi får utbetalt ca 27.000 kr i måned. Om jeg var i full jobb, da hadde det vært snakk om 31.000 kr. Kun barnetrygd kommer i tillegg, men det telles ikke som lønn, det er jenta sine penger og jeg ikke rører dem. Og så har vi 14.000 kr i måned lånutgifter,så kommer det i tillegg de vanlige : strøm, telefon, forsikringer osv. Blir ikke særlig mye igjen, nei. Ikke rart at jeg ikke har råd til å kjøpe ny, god vogn, eller voksipose som vi trenger så sårt.. Hvordan føler dere andre ? Synes dere at dere har god råd, er det nok både til utgifter og likk kos i tillegg, eller strekker det så vidt til ?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 Jeg leste innlegget også og ser at mange tjener mye.. Vi har tilsammen 20 000 utbetalt hver måned og ca 14000-15000 går til faste utgifter (billån, lån leilighet, mobiler/hustelefon, ström, internett) resten blir til mat, klär, bleier rett og slett alt annet.. Må innrömme at siden jeg gikk ut i permisjon så sliter vi, som oftest er vi blakk flere dager för lönna kommer.. Og vi tillater oss ingen luksus! Får ikke spart en eneste krone og det lille vi har spart opp fra för av må vi bruke når det blir som verst el uventete regninger.. Det er vanskelig..og alt er så dyrt jo..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 Vi har for øyeblikket ikke god råd. Vi har veldig dårlig råd. For øyeblikket går stort sett hele lønna til mannen min med til å betale huslån, husleie, billån og gammel gjeld. Han har rundt 22 000 kr utbetalt i mnd. Jeg studerer og tar ekstravakter når jeg kan, så min inntekt varierer veldig. Har ikke fått noe fra Lånekassen enda, men håper at de snart får behandlet søknaden min. Får barnetrygd da selvsagt, den brukes til mat og bleier til ungene. Ja, det er ungene sine penger. Jeg vet det. Men, de vil nok bli glad for at vi bruker de pengene til å gi dem det de trenger når vi ikke har råd til å spare dem. Ungne får det de trenger. De lider ikke. Vi har mat på bordet og klær på kroppen. Klærne er stort sett arveklær og gaver, men det gjør ikke noe. De er i god stand. Vi handler den billigste maten. Men har alltid frukt og grønnsaker. Vi har ikke råd til noe ekstra. INGENTING. Det går såvidt rundt, egentlig går vi i minus i følge standardene. Men, det er bare for en periode. Mannen min driver å leter etter en bedre betalt jobb, og jeg studerer så jeg kan få meg en utdannelse og da senere en god jobb. Så lenge vi er sammen alle fire, så har vi det det bra. Men, jeg gleder meg til den dagen økonomien blir bedre. Vi jobber for å komme dit, og før eller senere kommer den dagen. Vi har søkt bostøtte, og håper vi får det. Iallefall frem til jeg får svar fra Lånekassen. Vi prøver å gjøre noe med situasjonen :-)
~Maja Mor~ Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 Jeg syntes at 14000 i lånutgifter i mnd var mye, men det er kanskje vanlig? Men du rører ikke barnetrygden sier du...Er det ikke de pengene som skal gå til vogn, voksiposer e.l.? Jeg sparer ikke hele barnetrygden til barna mine. Jeg kjøper jo ting, klær o.l til dem ofte, så syntes da at vi er berettiget til å bruke de... Har forøvrig 26500 utbetalt....Lånutgifter på 6000. Hadde endel egenkapital da jeg kjøpte leiligheten.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #5 Skrevet 16. februar 2008 Anonym 12:49 her. Jeg er enig med ~Maja Mor~. Barnetrygden skal gå til ungene, det er ungenes penger som foreldrene disponerer. Kanskje du kan spare litt av den, og bruke litt? Vi bruker barnetrygden på bleier og mat og lignende. Har ikke dårlig samvittighet for det.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #6 Skrevet 16. februar 2008 sambo har 19000 utbetalt og jeg er student (permisjon nå) så har 6000 kr. så med andre ord har vi ikke mye...
askeladda Skrevet 16. februar 2008 #7 Skrevet 16. februar 2008 Barnetrygden er da ikke barnas penger! Det skal jo gå til de utgiftene det fører med seg å ha barn! Hvis man har råd til å anse det som barnas penger, så har man god råd i mine øyne.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #8 Skrevet 16. februar 2008 Jeg får 6000 utbetalt + sambo kan egentlig "velge" hvor mye han vil ha ut i mnd. Fortiden har han 20 000 utbetalt fordi vi ikke har så mye lånutgifter ( Lån på leiligh + faste utgifter blir ca 11 000) så vi har 15000 å leve på i måneden. Så vi klarer oss veldig bra med dette. Men blir bedre til høsten når jeg begynner å jobbe, da kommer vi til å få 20 000 + mine 17 000 i mnd. Men fordi vi har god råd, så sløser vi ikke. Jeg prøver å kjøpe de billigste alternativene hvis det er godt nok. Klærna handler jeg på salg på lindex, cubus, H&M og arver også klær. Barnetrygden går direkte i fond til lillemann. Setter og av litt penger hver månded i andre fond. Plutselig en dag kan vi få dårligere inntekt, da er det greit å ha noen penger i bakhånd, hvis du i en periode i livet har mulighet til å spare. Har du dårlig råd så er det ikke noe problem å kjøpe brukt. Mange fine og Billige ting til barna som kan fåes brukt. Tror mange er veldig opptatt av merker og materielle goder. ER ikke det viktigst at barna faktisk har mat i magen og klær på kroppen? Er ikke noe negativt om det er arvet synes jeg da. Men selfølgelig det er sikkert tungt for de som ikke får det til å gå rundt... og er glad jeg ikke er i den situasjonen selv... men man må jo bare prøve å gjøre det beste utav situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #9 Skrevet 16. februar 2008 Hmmm... kanskje vi har litt god råd vi da... Jeg trodde forsåvidt ikke det,men... Nå som jeg har permisjon og får 80% har vi rundt 35 000 kr utbetalt i mnd. Lån og husleie på ca.11.000 i mnd. Men skal selge og kjøpe større leilighet nå.så da blir nok låne utgiftene større ja..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #10 Skrevet 16. februar 2008 Tror at det er gjerne de med god råd som føler at de vil svare på slike spørsmål. Selv sliter vi med økonomien og jeg ser ingen grunn til å skulle fortelle alle om det. Har nok med å håndtere det for meg selv. Det er jo mye enklere følelsemessig å "skryte" av god råd en å fortelle om dårlig råd.
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #11 Skrevet 16. februar 2008 Må berre kommentere det med barnetrygda. Voksipose må da vere eit godt formål for den vel. Hugs at når ungane flytter heimanfrå har dei fleste mykje betre økonomi, og kan hjelpe litt til hvis det trengs i etableringsfasa. Så å spare barnetrygda ved å ikkje ha råd til nødvendig utstyr er ikkje berre feil, men også unødvendig. Og er det no så bra for folk å starte voksenlivet med mor og fars sparepengar?
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #12 Skrevet 16. februar 2008 Anonym 12.49 her igjen. Det jeg mente når jeg skrev at barnetrygden er barnas penger som foreldrene disponerer, er at barnetrygden er penger man får fordi man har barn. De skal gå til ting man trenger, det kan være bleier, mat eller voksipose. Eller det kan være strømregninga. Eller hva som helst.
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 16. februar 2008 #14 Skrevet 16. februar 2008 her har sambo 19 000 utbetalt fast, mer hvis han reiser.. men det er sjelden! jeg får 6000 i foreldrepenger nå, og håper på å få i orden støtte fra lånekassen.. så nå har vi bare 25 000 utbetalt. Ja, jeg sier bare fordi vi har huslån på 12 000 i mnd, og så alt utenom: bil, mat, forsikringer, strøm, bredbånd, parabol m.m.. så her går det AKKURAT rundt altså..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #15 Skrevet 16. februar 2008 HI her.. Først og fremst takker for alle svar. Og, nå må jeg forklare litt her, ser så mange kommentarer ang barnetrygd. Da jeg skrev at jeg ikke rører disse pengene mente jeg ikke at de går på sparing. Jeg betaler barneforsikring fra disse penger, ellers hadde vi ikke ha råd til noen forsikring til henne. For resten av det som jeg sparte opp siden hun fikk barnetrygd kjøpte vi lekemate og uro. Så disse pengene er i bruk, godt investert, men investert i henne og det som jeg ikke kunne ha kjøpt til min datter hvis ikke jeg hadde barnetrygd. Da jeg mente at jeg ikke rørte disse pengene, var det ekstra ting som telles som "kos ellere luksus " som jeg mente, for eks middag på restaurant. Er enig med den som skrev at folk ikke skriver skryte innlegg for å fortelle om dårlig økonomi. Jeg ser ikke på oss som fattige, men ble litt lei meg da jeg leste om folk som har 50-60.000 kr i måned, mens vi ikke klarer å spare opp penger for å reise på ferie til syden, en liten familie på 3. Og så leser jeg så ofte : hvilket babycall er soleklart best ? Hvilket bilsete er best ? ( mens vi kjøptre brukt for 400 kr, langt fra best i test ) Derfra disse refleksjoner.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #16 Skrevet 16. februar 2008 Har vel mye mindre enn mange andre her men vi klarer oss fint. Kjøper d meste vi trenger og er ofte ute etter d "beste" Ser på f.eks bilstol som er godt testet som en billig livsforsikring til barnet hvis ulykken skulle skje. Selv har jeg bare utbetalt rundt 8000 i mnd. Samboer rundt 25000 alt etter som. Har huslån på 14000 og d er kun renta. Så kommer strøm, internett, telefon, forsikringer, billån (nettopp kjøpt splitter ny bil) og kom.avgifter og andre ting. Og når alt er betalt så er d nok igjen til litt luksus. Men vi får da også inn 6000 på leiligheten vi leier ut. Men kunne ha hatt mere penger hvis vi blir ferdig med den andre leiligheten som skal leies ut, og så får jeg bare halv lønn. Men selv om vi kjøper helt nytt til barnet så får man jo en god del igjen når man selger. Men jeg føler vi har d godt selv om jeg er vant med å ha mere penger før vi fikk snuppa og jeg var ute i full arbeid.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #17 Skrevet 16. februar 2008 vi har absolutt ikke god råd. jeg har kun lån og stipend fra lånekassa, men har tatt noen vikartimer i det siste. typen blir uføretrygda snart, og det er ikke så forferdelig mye han har heller.. akkurat nå har vi ca 13-14000 utbetalt TILSAMMEN... og husleie på 6000, og strøm og sånn i tillegg. alikevel fikk vi avslag på bostøtte.. de mente vi hadde for god råd... snakker om å bli rævkjørt av den norske stat.... men vi klarer oss takket være snille foreldre og besteforeldre som hjelper oss det vi kan. og barnetrygden, som vi forøvrig ikke har fått ennå, den er jo med for å hjelpe de som ikke har det så greit økonomisk. hvis man ikke har råd til bleier og sånn til barnet fordi man skal spare det til barnet blir eldre eller noe, er man en god forelder da??? eller ikke kjøpe klær de trenger der og da, for at de skal ha de pengene når de blir større og bare sløser de bort??? nei vettu hva... man bruker de jo ikke på seg selv, det går jo til barnet!!!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #18 Skrevet 16. februar 2008 dårlig råd? Det kommer ann på hvem som ser. De som er to er heldigere i mine øyne som kan dele utgifter på 2. Ufrivillig alenemor har ikke så mye engang...og enda valgte jeg å ta full permisjon med 80% med bind for øynene for å gjøre det jeg synes er best for barnet mitt. Får ikke barnebidrag. Jeg får utbetalt ca. 12000 +/- og bare låneutgifter og husleie på ca. 7500 pr. mnd.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #19 Skrevet 16. februar 2008 må bare svare ang. ufrivillig alenemor, hadde jeg vært det hadde jeg hatt MYE mer enn vi har tilsammen.jeg hadde fått ca 11000 eller noe, PLUSS barnetrygd PLUSS lån og stipend fra lånekassa, det blir ca 18000 det.. 5000 mer enn vi har nå... så hadde faktisk "lønt" seg for meg. men jeg vill aldri i verden vært alenemor, eller valgt å ikke bo med barnefaren... vil heller ha litt dårlig råd en periode, og bo sammen, for det er jo mye bedre. kunne ikke klart meg uten typen!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #20 Skrevet 16. februar 2008 det lønner seg ikke å være alenemor når man jobber! Får ingen ekstra penger da. Ikke studerer jeg ved siden av en 100% stilling heller. Barnetrygd får alle. Jeg får ok, 900kr. ekstra der. Det veier ikke opp for det manglende barnebidraget. Du ville aldri ha valgt å være alenemor....? for et svar! Jeg har da ikke valgt det jeg heller og nei, ikke økonomisk gunstigere for meg. Alt jeg kjøper til ungen min er det jeg som må betale. Alt er dyrere for 1 enn 2, enten det er ting til huset, mat eller babyting. Jeg klarer meg heller ikke uten mannen min, men jeg er pent nødt til å gjøre det nå - har liksom ikke noe valg som du.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #21 Skrevet 16. februar 2008 Må bare signerere siste anonym her. HERREGUD for et tankeløst og fullstendig idiotisk svar. UFRIVILLIG skrev hun! Og hva så om det hadde vært frivillig?! ENKELTE er så tett!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #22 Skrevet 16. februar 2008 du som er den som er tett her. Noen velger frivillig å være alenemor. Da tar man det valget og VET og kan planlegge hva dette vil innebære økonomisk. Ufrivillig så regnet man med at man hadde en å dele utgifter med når man skulle ha barn...og regnet ikke med at man skulle sitte igjen med lån og gjeld til den andre...helt alene.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #23 Skrevet 17. februar 2008 Ååå, slutt og syt! Uff, får ikke ny voksipose, bla bla bla. Er mennesker, og spesiellt barn rundt omkring i verden som ikke har mat i magen når de går og legger seg. Faen! Blir forbannet over og høre denne uendelige sytingen om dårlig råd. Dere har det så utrolig mye bedre enn alle andre. Dere har mat på bordet, rent vann, et tak over hodet, osv. Hold K****!
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #25 Skrevet 17. februar 2008 Det er da ikke noe å være lei seg for at noen tjener bedre enn andre?? Hvordan ville samfunnet sett ut om alle tjente likt, bodde likt og hadde like mye å rutte med? Noen må jobbe "på gulvet" og noen må lede! Noen må jobbe i butikk og noen må jobbe som advokat! Lønninger avspeiler utdanning, personal/budsjettansvar, risiko, reisevirksomhet osv osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå