Fiona- Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Er det vanlig at det er oppfølging av fysioterapeaut til permature barn? Min gutt er født 5 uker for tidlig - har aldri hørt snakk om, og langt mindre sett noe til fysioterapeaut...
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 De som er født før uke 32 og under en viss vekt blir fulgt opp uansett, i hvert fall på Ullevål. De som er født etter uke 32 blir fulgt opp dersom fysioterapeuten ser det nødvendig. (babyene blir sjekket av fysioterapeuten mens de ligger på synehuset) Som regel får man en time hos fysio på helsestasjonen der man hører til, men dette varierer veldig.
Gjest Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 Vi går forsatt til fysio, datteren min er snart 2 år. Jeg mener det skal være under 1600 g, men husker ikke helt.
Slank bakfra :) Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 Er det vanlig at det er oppfølging av fysioterapeaut til permature barn? Fiona- ------------- .....ja, er blitt ganske så vanlig. Men; Nei, du har ikke krav på det. Og på noen sykehus er det slik at premature småttiser under en kg får oppfølging av spesialteam. Du, kontaktsykepleier, sykehuset, hs eller barnehage må søke, dvs kreve dette. Noen småttiser får også fysioterapi som ren forebyggende. Dette fordi småttiser har lett en tendens til å låse sider, samt velge favorittvinkler, og disse er det viktig å få endret fort som f...... Noen av mødre med småttiser får også fysioterapi som "hjelp/råd" til kontaktskaping. Dette går på bånd, kontakt, posisjoner og stillinger. Men, behovet må sees an for den enkelte småttisen
maggi 3 Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 jeg tror det er avhengig av hvilken kommune du bor i. vi bor i fredrikstad og der er praksisen at alle som er født før uke 30 og/eller under 1500g blir henvist til fysio. andre barn blir henvust ved behov
Steinbukk77 Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Hmmm, er det ikke nok at helsesøster vurderer om det er behov for fysio? Jeg har ei jente som er født 25+4, men har aldri vært vurdert til fysio, pga av at helsesøster mener ho klarer seg fint i forhold til korrigert alder og ting ho skal klare. Men jeg synes jenta mi kanskje ligger litt etter, men har tro på at min helsesøster vurderer dette bedre enn meg. Har også kontakt med et par andre prematurmammaer som har barne til fysio, og der vurderer fysio ut ifra deres egentlige alder (er født i uke 27+6) og det blir jo heller ikke riktig. Er jo ikke riktig at de på 6 mnd korrigert skal klare det samme som de på ni mnd ordentlig alder.... DErfor har ikke jeg giddet å mase om fysio, hvis det er generellt at fysio vet så lite om prematurbarn. HVa synes dere at jeg burde gjøre?
Slank bakfra :) Skrevet 19. februar 2008 #7 Skrevet 19. februar 2008 HVa synes dere at jeg burde gjøre? Steinbukk77 ---------- .....jeg regner med at det ligger et bittelite spørsmål på lur hos deg, og jeg ville i ditt tilfelle ta kontakt med "kuvøsen" på sykehuset du tilhører og spørre om ikke dem kan anbefale en flink fysioterapaut med god peiling på småttiser. En time hos hos en flink fysio, og du får fort bekreftet eller avkreftet dine spørsmål.
Karomamma Skrevet 25. februar 2008 #8 Skrevet 25. februar 2008 Jo, helsesøster kan henvise til fysio (i hvert fall i Oslo). Kan ikke huske at det var en fastsatt vektgrense den gangen vi fikk tilbudet, snuppa vår var 1746g ved fødselen. Vi snakket ikke om fysio på Ullevål i det hele tatt. kun ved oppfølging på helsestasjonen etter vi kom hjem. Det skader ikke å ta en time! Du har rett i at det finnes noen uvitende fysioterapeuter der ute, men tenk på hvor mange barn de har behandlet. Mulig du kan få noen gode treningstips selv om du ikke har konkrete spørsmål. Vi fikk blant annet tilbud om gratis babysvømming på dagtid i regi av barnefysiotjenesten, det var kjempemoro!! Lykke til
Lilly:) Skrevet 26. februar 2008 #9 Skrevet 26. februar 2008 I vestfold blir alle med fødselsvekt under 1500g henvist til habiliteringstjenesten for oppfølging av fysioterapaut o-l
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #10 Skrevet 21. april 2008 har ikke hatt tilbud om fysioterapi. jenta mi er født i uke 25+1.
giggsi Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 Jeg fikk spørsmål om jeg ville gå til fysio med jenta mi født uke 27.Det sa jeg ja til og går en gang i uka.Jenta har finutvikling,men om det dukker opp noe blir det jo fanget opp tidligt og det er en fordel.Har en fatastisk fysioterapaut.Hun er kjempeflink med ungen og hun sier det er feil å sammenligne henne med noen.Så lenge hun utvikler seg og gjør fremskritt fra uke til uke betyr det ingenting om hun ligger 1 mnd før eller etter.
Gjest bissen Skrevet 3. mai 2008 #12 Skrevet 3. mai 2008 I vestfold blir alle med fødselsvekt under 1500g henvist til habiliteringstjenesten for oppfølging av fysioterapaut o-l Under 1000 gram er det nå..sa de til meg:)
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #13 Skrevet 3. mai 2008 Min ble født i uke 35 og fikk fysio. Han var 1700 g v fødsel, så vekten hadde vel kanskje litt ¨å si....?
mor til to prinsesser Skrevet 4. mai 2008 #14 Skrevet 4. mai 2008 Jeg har to premature jenter ( 27,5 og 30) Buskerud sentralsykehus praktiserer med at alle under 1500 gr får oppfølging, tror jeg, hvis ikke det er noe spes. Med r 1, 1050 gr ,var vi til kontroll hos fysio og barnelege 3-4 ganger før hun ble to år, så da ser de an behovet da. Nr 2 har vi ikke hatt oppfølging med (1680 gr) men hadde det vært noe kunne vi lett fått kontakt med barnefysioterapauten i kommunen via helsesøster. Men at en baby født i uke 25 (som den lenger opp her) ikke får oppfølging kan ikke være riktig..
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #15 Skrevet 14. mai 2008 det er veldig vanlig m oppfølging av for tidlig fødte barn. min er 13 uker for tidlig født. og til vanlig ska vi bare ha en time i mnd. men vi er inne til fysioterapaut opp til 6 ganger i mnd enkelte mnd... ta kontakt m legen til barnet, da kan du høre der hva du har krav på.
lille sprelle Skrevet 12. juni 2008 #16 Skrevet 12. juni 2008 Født i uke 35. Fikk time hos fysio og var der. Frøkna er sprek og sprelsk, så vi har ikke noe videre oppfølging. Kan ta kontakt om vi lurer på noe. Dette er et kommunalt tilbud hos oss.
Hege Skrevet 16. juli 2008 #17 Skrevet 16. juli 2008 Her er det slik at barn under 1 kg eller under uke 31 automatisk får fysio pga de kommer inn under "prematur teamet" som skal følge dem i flere år. Ellers så er individuelt hvem som får. Jenta mi på 34+1 fikk ikke tilbud, men det var heller ikke noe behov. Leger og helsestasjon observerte og fulgte godt med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå