Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 Gutten er jo over 3 år. Han fylte 3 år for 4 mnd siden, og går med bleie ennå. Han prater veldig bra og fårstår alt det du sier. Men alikevel klare jeg ikke å få han til å si ifra når han må på do. Han har tisset på sofa 2 ganger på minder enn 48 timer. Heldigvis har vi skinnsofa, så det gjør ikke noe. Jeg tar han med jevnt og trutt inn på do. Mesteparten av tiden tisser han, men noen ganger vil han ikke tisse og begynner heller å tisse i bukse 2 min rett etter at vi har prøvd å tisse på do. Dette er vel vanlig, er det ikke det? Hva gjør dere andre mødrer egntlig? Må også nevne at når han skal bæsje, så går han og gjemmer seg. Jeg er alene med han, så ofte når jeg er litt opptatt med noe, så ser jeg ikke at han går og gjemmer seg. Ikke før jeg oppdager at det er helt stille i leiligheten. Og når jeg finner han, er det for sent. Da har han bæsja i buksa. Han har selv sagt at han ikke vil gå med bleie, så jeg tror nok at han er klar for å slutte med bleie. Er det noen erfaren mammaer her som kan gi meg råd og tips??
EvaL Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 Jeg tror ikke han er moden. Selv om han sier at han ikke vil gå med bleie, så viser han jo i handling ingenting som tilsier at han virkelig vil slutte med bleia. Da hadde han forsøkt å komme seg på do i tide. Så for meg virker han verken fysisk eller psykisk moden enda. Så jeg ville ha fortsatt med bleier på han en stund til jeg altså. Det er slettes ikke uvanlig at mange gutter bruker bleier til de er 3,5 - 4 år. Så fortsett med bleie, og bare oppfordre han til at han skal tisse på do og ikke i bleia. Er han moden nok så vil han forsøke selv om han har bleie på rompa nemlig.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 Ok, det høres fornuftig ut Mitt første barn, så er litt usikker på det punktet. Men skal følge opp rådet ditt med å fortsette med bleie. Kanskje vi kan begynne igjen til sommeren. Takk for svar.
LinePine*Og Alexandra* Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 min sønn på nå 4 år hadde også problemer i starten. Han har tisset på do siden han var 3 år, men har ikke villet bæsje i do før nå i høst. Han sa ifra når man måtte bæsje også fikk han på seg bleie for å gjøre sitt. Jeg ville ikke presse han når han ikke ville og plutselig en dag satt han seg på do og ville bæsje selv! Vi har brukt klistremerker som belønning og hver gang han har tisset eller bæsjet i do har han fått et merke som han har hengt opp på et ark på rommet sitt, dette er veldig stas! Han har selv vært med i butikken og plukket ut merkene og han gleder seg hver gang han får et Gutter er jo gjerne litt senere enn jenter når det gjelder pottetrening, og det er viktig å ikke presse de. Plutselig kommer dagen der din gutt er klar!
Francesca Johnson Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Hei. Jeg vet ikke hvor lenge gutten din har gått uten bleie i ett strekk, og hvordan han reagerer selv når det går galt. Jeg tror at barna må få forstå at NÅ skal de slutte,og så få tid til å lære seg hvordan dette faktisk skal fungere. Altså, at han må få ha noen uhell uten at bleia kommer på igjen. Hos oss tok det en uke. Vi hadde prøvd i helgene og ettermiddag på sønnen vår fra 2,5 års alder. Når jeg så hadde en uke fri, så forberedte jeg han på at nå var det slutt med bleier på dagen. Han var da nesten 3 år. Han hadde ca. et uhell om dagen (tiss) i en uke,så forstod han det med å tisse på do. Det tok en måned før han bæsja i do. Han venta til han fikk på seg natt-bleia, eller gjorde det om morgenen. Når han hadde uhell, lot jeg som ingen ting, men hadde klut og bøtte parat. Det skal nevnes at under uka med trening, så mente både pappaen og andre at han ikke var klar, men det har ikke vært uhell siden.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Som EvaL skrev så er han mest sannsynlig ikke moden ennå. Ikke stress så mye med det, om han går i barnehage så vil han også se at andre barn slutter med bleie og går på do etterhvert. Jeg blir bare litt lei av slike som Francesca Johnson hvor det er nesten om å gjøre å kunne si at barnet sluttet med bleie når gutten ikke var mer enn 2,5 år, joda det er helt greit det, men barn er forskjellig og det har ingenting med hvor smart og flink barn er ut i fra når de slutter med bleie. Vi gikk til spesialist til slutt, men da var han over 5 år og hadde av og til forsatt uhell på dagen og aldri tørr på natten og da fikk jeg en veldig god forklaring på hvorfor det er slik og at det faktisk er normalt. Nå som det næremer seg vår og sommer snart så er nok det en mye enklere tid å starte med bleieslutt, man har ikke så mye klar på seg, han kan "vanne" blomstrer rundt om kring osv, men du kan jo begynne å forberede han på det og snakke litt om det av og til uten at det blir noe stress.
Francesca Johnson Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Uff... beklager... jeg greide ikke å få fram det jeg ville si. Det var ikke meninga å poengtere at vi hadde hatt en vellykka bleieslutt her (han var forresten nesten 3 år). Jeg ville prøve å si at det jeg tror må til er å ta bort bleia over lenger tid enn en ettermiddag og helg, slik at barnet får forståelse av hvordan den bleiefrie hverdagen skal fungere.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #8 Skrevet 23. februar 2008 Hei. Først må jeg takke for tilbakemelding. Da sønnen min sa at han ikke lenge ville gå med bleie, så tok jeg av han bleie og tok på en truse. Det syns han var kjempe stas. Jeg tok han jevnt og trutt inn på do, slik at han kunne tisse på do. Men han sier ikke selv ifra når han må tisse. De to gangene han har hatt uhell, så reagere han ikke. Han sier ikke noe, og reise seg ikke opp. Sitter bare der til jeg selv finner ut at han har tisset i buksa. Jeg har prøvd å forklare til han at når han må tisse, så må han sie ifra slik at han kan tisse på do. Har latt dodøren vært åpen og lyset på, slik at han bare kan gå rett inn og tisse. Men det nytter ikke, for han sier ikke ifra i det hele tatt. Betyr dette da at han ikke er klar for bleieslutt? Jeg har ikke lyst til å presse han, for da vil han hvertfall ikke slutte med bleie. HI
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #9 Skrevet 24. februar 2008 Det lønner seg å begynne med potte/do trening om sommeren. MIndre klær og mye ute . Hva med å begynne med potta først? Og et supert tips som fungerte her i gården:Kjøp en liten "do bok"(en bok til å klistre i)og mange forskjellige klistremerker. For hver gang han tisser for han et valgfritt klistremerke i boka,hvis han bæsjer får han to!! Dette fungerte kjempebra hos oss,det ble morsomt å gå på potta/do.
Gjest Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Hei Jeg kan fortelle vår historie om bleieslutt så kanskje du kan dra litt nytte av den også. Vi har en gutt på 3år 2mnd som nettopp har sluttet med bleie. Situasjonen før vi sluttet var at han aldri hadde bæsjet på do eller potte, og at han aldri sa ifra med bleie på at han måtte tisse. Han hadde tisset noen få ganger på do. Imidlertid så gjemte han seg når han måtte bæsje så jeg tenkte at han vet vel egentlig hvordan den følelsen er. Når jeg spurte ville han gjerne gå med truse så vi begynte å ta av ham bleien i helgene og ettermiddagene etter barnehage hvis han ville. Det tok oss tre-fire helger før han var tørr. Det typiske de første helgene var at vi tok på ham bleie når han skulle ut - dermed bæsjet han når han var ute og hadde truse på.. Han hadde mange uhell med tissing, men jeg tror at med dagens gode bleier tar det litt tid før ungene skjønner hva som skjer når de tisser. Han sto også typisk midt på gulvet og tisset plutselig i buksa. Vi prøvde å få ham på do før vi skulle ut etter måltider ol. Så etterhvert gikk tissinga rimelig greit, men med noen uhell. Siste helga skjønte jeg at han måtte bæsje på ett tidspunkt for han spurte om han kunne få på seg bleia. Da sa jeg at hvis han ville prøve å bæsje på do skulle han få premie(som ble en rosineske - det som var i skapet..). Dermed løsnet det for ham og han bæsjet på do og har gjort det siden. Det er av og til litt uhell med tissinga, men det er fordi han ikke rekker frem til doen i tide. Så mitt råd til deg er å bare prøve videre en stund til for å se om han skjønner tissekoden.. Ang. natta: Jeg har noen formsydde tøybleier som jeg brukte de første nettene etter dette som jeg kalte nattruser. Dermed var det på en måte slutt med bleier både på dagen og natta på en gang. Han var så og si tørr fra dag en på natta også. Har hatt ett uhell på natta siden han sluttet med bleier og det er vel nå 3 uker siden. (dette føles kun som vi er heldige for vi har ikke gjort noe fra eller til på den fronten egentlig..) Dette ble langt, men jeg tror gutten din er klar for bleieslutt, men at det nok vil ta litt tid før han kjenner igjen tissefølelsen.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #11 Skrevet 26. februar 2008 Hei Panga. Når du beskriver gutten din, så høres han helt ut som min. Gutten min går også og gjemmer seg når han skal bæsje. Jeg bor alene med han, så det er litt vanskelig å følge med på det. Jeg har også prøvd kllistermerke-metoden, men den funker ikke så bra. Men kanskje jeg skal prøve igjen? Vi har nettopp byttet kommune, så har ikke bhg plass ennå. Så derfor tenkte jeg at jeg begnytter sjansen til å begynne på potte-trening. Vi har en potte hjemme, men den liker han ikke å bæsje i. Han liker å stå og tisse på do. Kan også nevne at når han dusjer, så sier han ifra når han bæsje, men ikke tisse. Jeg er så utrolig usikker på hva jeg skal gjøre. Men tror etter noen råd fra dere at jeg fortsetter med potte-treningen. Takk for svar alle sammne. Om det er flere som har noen flere råd å gi, så kom gjerne med det. Er kjempe takknemlig for hjelpen deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå