Gå til innhold

gutten min har kanskje ADHD og tourettes...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva har vi i vente? vi har hatt masse møter med barnehagen og de har nå kommet fram til at han har symptomer for ADHD og tourettes.

Vi har nå fått beskjed på å gå til legen for å få en henvisning til ppt og bup for å få en utredning på han.

Er det noen av dere som har vært i gjennom dette? hva kommer de til å gjøre med han.

slik jeg har forstått det er ADHD noe som har blitt mer og mer godtatt og "lett" å leve med.Men hva med tourettes? Hva har vi i vente der? Han har tidligere hatt volsomt blinking med øynene og han hadde en stund mye harking. begge de tingene har så og si gått over. Nå lager han noen rare lyder med nesen. Men det er bare noe som skjer hjemme og ikke i barnehagen.

Føler meg ganske hjelpesløs:( og er kjempe lei meg når jeg tenker på at gutten min kan få en vanskelig oppvekst.

Hva kan jeg gjøre nå for at han skal få det så fint som mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

av Tourette's har min mye det samme som din. Og det skjer mest hjemme. Les litt av tråden nedanfor ang hjelpestønad, der står mer om min:)

Det trenger ikke bli så vanskelig, det er ikke verdens undergang. husk at ungen er den samme, med eller uten diagnose, han blir ikke verre av diagnosen. Den gjør det bare lettere å få riktig hjelp og økonomisk støtte:)

Skrevet

Hei!

I og med at gutten din er under utredning allerede i barnegagealder, har du alle mulige forutsetninger for at han skal få hverdag når han skal over i skolesystemet. Å utrede, diagnostisere, sette inn ekstra ressurser osv. tar tid, så ingenting er bedre enn at han har denne "pakken" med seg når han skal over i skolen, og kravene er større enn i barnehagen. Jeg vil anbefale deg å gå inn på ADHD-Norge sine nettsider, der finner du masse relevant informasjon, adr. er:

http://www.adhdnorge.no/index.asp

Samtidig vil jeg også anbefale deg å gå inn på Touretteforeningen-Norge og lese om diagnosen, adr dit er:

http://www.touretteforeningen.no/text/view/2933.html

Det finnes MASSE info på nettet om begge diagnosene, men ikke alt må slukes ukritisk. Derfor anbefaler jeg disse sidene, som er offisielle nettsteder til landsforeningene.

Lykke til :-)

Skrevet

Ser at det har gått kjapt i svingene...

Det skal selvsagt stå barneHagealder, og litt lenger ned skal det stå: for at han skal få EN GOD hverdag når han skal over i skolesystemet :-)

Skrevet

hei.

Må bare si at jeg er i samme situasjon som deg, og jeg skal gladelig innrømme at det er sårt, vondt og vanskelig. Har felt mang en tåre over tanker på framtida for gutten min, og vanskelige ting med bhg osv. Men jeg ble så glad da jeg leste et svar til deg her som er helt sant. Mye bedre å starte utredningen tidlig, og det er jo til det beste for barnet. I tillegg finnes det de som "vokser" dette av seg, el. lever godt med det.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...