Gå til innhold

OVERTID... ET LITE HJERTESUKK?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var hos jordmor her om dagen. Sa at jeg gruet meg dersom jeg kom til å gå overtid. Har hørt at folk kan gå opp til 16 dager overtid, noe jeg i utgangspunktet synes er helt uforsvarlig. Jordmor sa at det er hensynet til barnet som veier tyngst, og det er jo selvsagt viktig...

Men, det er jo viktig å tenke på hvordan mor har det også. Barnet kan jo legge på seg endel i løpet av de 16 dagene man går over terminen. Dette skaper mye angst hos kvinnen. Er det ikke forståelse for dette???

Det verste er at man går ut i media og klager på at ungene nå til dags er så store, fordi vi kvinner er blitt så overvektige. Men la oss gå lengst mulig overtid det er det argumentasjon for. Her er det vel fordeler og ulemper med både igangsetting og det å la det gå naturens gang...ikke vet jeg hva som er best...Ikke minst...hvem er det som skal vurdere dette? jordmor? lege? eller kvinnen som går gravid?

En litt enkel forklaring må jeg si. Kvinnen er ikke viktig i det hele tatt ser det ut som....jeg blir mildt sagt forbanna.

Så blir jeg enda mer forbanna da jeg hører om kvinner med store smerter og rier blir sendt hjem....fordi man mener det er best at kvinnen kan vente hjemme. Som om det ikke er påkjenning nok å ha smerter så må kvinnen drive å pendle frem og tilbake.

Mer forståelse hadde vært på sin plass.....ET lite HJERTESUKK

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136865855-overtid-et-lite-hjertesukk/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Må bare si mæ helt enig i d HI skriv.. Æ blir så sint på di der jordmødrene & gynekologan som ska ha alt så j.... naturlig.

D e så mange unødvendige triste historier på kvinner som har gått over termin å fått enorme barn, fæle fødselsopplevelser og ikke minst der d har gått galt me barnet når mor gikk 14 dager over.

Kor jævli e d ikke når alt e bra ved termin, men barnet dør 14 daga på overtid.. Kunne di satt igang fødselen så ville alt gått bra.. nei fysj.. har dessverre ikke den største trua på lega & jordmødre lengre.

Jm og gynekologer må bynne å høre på kvinnene.. vi vet kor grensen på ka kroppene våre tåler.

Et stort hjertesukk fra mæ åsså...

Hei, til siste innlegg: barna blir ikke enorme av å gå to uker over tida hvis de ikke er spesielt store fra før. Mange vokser ikke i det hele tatt i l a overtiden.

Grunnen til at man ikke anbefaler å sette i gang ved termin er at man ikke vet om det er bedre enn å vente. Igangsatte fødsler har mer risiko enn fødsler som starter av seg selv. Keisersnitt har også mer risiko enn vaginal fødsel, selv om det vanligvis går fint. Derfor vil det ikke være riktig av en gynekolog og anbefale keisersnitt uten en god grunn.

Leger vil faktisk det beste for pasienten og ikke motsatt!

Et godt råd til dere som sliter med fødselsangst er å ikke tro at alle i helsevesenet er mot dere, for det stemmer ikke! Er man full av motvilje, merkes det godt av legen/jordmor, og samarbeidet blir dårligere enten man vil det eller ei. Kanskje letter sagt enn gjort, men prøv, det blir bedre for dere selv!

Hilsen en som selv jobber i helsevesenet og synes det er vanskelig å hjelpe folk som har som utgangspunkt at alle vil en vondt.

Jeg har tre barn og jeg har gått over tiden hver gang og det har gått bra det. Selvsagt var det en psykisk påkjenning å gå dag etter dag etter terminen å vente på noe jeg egentlig gruet meg veldig til, men som jeg visste var uungåelig. Alle mine fødsler har gått veldig bra selv om jeg har gått lenge over tiden hver gang. Første gangen begynte av seg selv, ungen kom 12 dager over terminen. Andre gangen begynte riene av seg selv tidlig om morgenen den dagen fødselen skulle settes igang, 16 dager over terminen. Jeg måtte ha drypp for å få fortgang på fødselen om ettermiddagen/kvelden, men det gikk helt fint. Den tredje gangen ble jeg innlagt på sykehuset for å sette fødselen igang 16 dager over terminen, jeg fikk en stikkpille om formiddagen og sent på ettermiddagen begynte riene, deretter gikk fødselen greit av seg selv. Min førstefødte var 3,5 kg(akuratt middels), andre og tredjemann var over 4 kg (store), men jeg vet ikke om overtiden gjorde barna mine så store.

Æ som skrev innlegg 3/3.. kl 15.00

Mene ikke at d nødvendigvis e galt å gå over termin, gjorde selv d me gutten min. Men var da under oppfølging hele tiden..

Har 2 bekjente der barnet har dødd i mors liv, og 1 bekjent som mista under fødsel, etter termin. Der di har vært på hyppige kontrolla. Men allikavel e blitt sendt hjem me beskjed om å vente, og slappe av førr fødseln blei nok sikkert å starte natuli snart..

Ho som mista under fødselen var så sliten at ho hadde ikke overskudd te fødselen..barnet sto fast, vakuum & tang ble brukt pga at barnet va for langt ned te å ta ks.. barne døde av hjerneblødning. Ho angre bittert idag på at ho ikke turte maset mer.. hadde fødselen vært satt igang når termin va, så ville ting kanskje vært anneledes.

Ho ene som mista sin i morsliv så var d navelstrengen som hadde snurret seg rundt halsen på den ene slik at den kveltes. Ho andre hadde en slags svulst som klemte av navelstrengen på en måte.

Man vet jo aldri om ting blir gått bra eller ikke.. Kanskje di jeg kjenner har hatt max uflaks.

Æ syns bare d e så trist.. Mange blir ikke tatt på alvor, og mange førstegangsfødende e redd for å mase på jordmor.

Jobbe sjøl i helseyrke, å vet korsen stress d kan være på ei avdeling, alle blir kanskje ikke hørt like godt. Alt æ ønske e at helsepersonelle på føden hadde hatt mer tid, sånn at di kunne fulgt opp alle di gravide like godt.

Mine 3 bekjente mista sine små..En fødsel kan ikke bestandi være naturlig..

Leit å høre om personer som har opplevd slikt. Men er ikke godt å si hva som ville skjedd dersom disse ble igangsatt eller fikk KS.

Er IKKE enig at alle selv skal bestemme om de vil bli satt i gang eller ikke. Evt keisersnitt eller ikke. Det er jo det dere mener med å "bli tatt på alvor", er det ikke? Man blir liksom ikke tatt på alvor dersom man ikke får det som man vil?

Igangsatt fødsel eller KS har mer risiko. Hva om mor eller barn skulle få alvorlige komplikasjoner etter et unødvendig KS eller igangsatt fødsel? Da heter det vel at legen ikke informerte nok, tenker jeg. Selv om det var den fødende som krevde at det skulle gjøres. Jeg rister litt på hodet her. Beklager. INGEN vet om det er best å sette i gang en fødsel på overtid-derfor gjør man ikke det uten en veldig god grunn.

Hilsen helsepersonell

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...