Gå til innhold

Steinerpedagogikk vs barneoppdragelse (samme som barn3-5)

Anbefalte innlegg

Jeg har ei datter i steinerbarnehage, hun har gått der siden august 2007, og har i utgangspunktet bare godt å si om barnehagen.

MEN, vår datter på snart 4 er en veldig bestemt og egenrådig dame, som aldri har vært spesielt glad i å høre etter oss voksne. Vi må stort sett alltid forhandle/true og/eller kjefte på henne for å få henne til å høre etter, og jeg begynner å bli rimelig lei av dette. Vi er etter min mening konsekvente og bestemte med henne - men det er rimelig mange kamper hver eneste dag.

Så slår det meg at det kanskje ikke er så rart at hun ikke hører etter, i og med at hun hver dag i barnehagen kun får oppfordringer og veiledning om hva hun kan gjøre - men ingen klare beskjeder om at nå skal vi gjøre slik og sånn og alle skal være med osv. Det er jo en kjennsgjerning at det er veldig mye frihet og frilek i steinerbarnehagen. Det blir kanskje litt for stor forskjell mellom oppdragelsen hjemme og i barnehagen, hvor hun tross alt tilbringer veldig mye tid.

Er jeg litt teit som ikke har skjønt dette før nå eller ? Eller er det litt vel enkelt og billig å "skylde" på barnehagen ?

Hva tror dere?

Fortsetter under...

Du har kanskje lest innlegget Steinerbarnehager... lengre ned på siden her (eller på 3-5 år på Barnet Mitt). Jeg la inn dette.

Kan vel bare si at de voksne ser ut til å ha lite myndighet mht. beskjeder og ordrer til barna. Alt skal skje 'naturlig', barna skal ikke få besked om å gjøre ditt og datt, men heller oppfordres forsiktig, eller helst bare se hva de andre gjør, og følge etter etterhvert....kanskje ikke ideelt for datteren din?

Jeg vet med meg selv at jeg aldri ville hatt barnet mitt i Steinerbarnehage etter det jeg observerte.

Jeg vet at 'vanlige' barnehager kan være av varierende kvalitet også...men sunn fornuft og mer instinktiv oppførsel fra de ansatte står nok i høysetet. Når en velger barnehage, har en 7 valg (iallefall i storbyene). Ville ha besøkt de mest aktuelle i nærområdet og rangert etter dette på søkerlista.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...