Kakedeig Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 Heisann. Er det noen som har blitt nektet assistert befruktning pga høy vekt?
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 15. februar 2008 #2 Skrevet 15. februar 2008 Vet hvertfall at de har en øvre grense på Ullevål. Tror det er bmi på 31...?! Vet ikke andre steder. Har hørt at noen blir veid på samtale så det har nok litt å si.
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #4 Skrevet 15. februar 2008 Jeg har fått beskjed om at jeg må ha en BMI på mellom 32 og 35 ved Riksen.
togutter-08og10 Skrevet 15. februar 2008 #5 Skrevet 15. februar 2008 Grunnen til at de har BMI grense er jo for at det er mindre sjanse for å lykkes om man er overvektig da. Så det bør hvertfall være en god motivasjon til å prøve å gå ned litt.
Brumm Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Det er en grense ved 35 både på riksen og Ullevål. I Norge er det mye regler for ting og tang. Begrunnelsen fra Riksen var at om en er overvektig, trenger en mye mer medisiner, noe som blir dyrt..... Det er visst vanskeligere å medisinere. Men ved samtale med mange private stedr, er det jo merkelig at det ikke er slike regler der. Hadde det ikke vært medisinsk forsvarlig, ville det ikke blitt utført ivf på kvinner over 35bmi uansett........... En bmi sier ingen ting om fordelingen av muskler og fett, og medisinsk sett kan en ikke se på en bmi for så å vurdere om du kan ha ivf eller ikke, om det er lettere å bli gravid eller ikke. Hvordan du lever, spiser sunt og trener regelmessig, det er viktig:o) Så burde jo være et argument. Mange tror at overvektige bare spiser usunt og ligger på sofa, men det er nok feil:o) Ser jo hvor mange overvektige kvinner som blir gravide på egenhånd også. Hormonene har mye å si for om en blir gravid. Noen overvektige har problemer med hormonene, diabetes ol, og kan derfor være vanskelig.
BeBe_83 - nr 2 i oktober Skrevet 19. februar 2008 #7 Skrevet 19. februar 2008 Stemmer at de fleste opererer med en øvre BMIgrense på 35. VG har hatt en artikkel om temaet: http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=509924
anaina Skrevet 19. februar 2008 #8 Skrevet 19. februar 2008 Grunnen til at offentlige klinikker kan være strengere enn de private også når det gjelder BMI er at du selv betaler hos den private, og da gjennomfører de forsøk selv om sjansene for å lykkes er mindre. En BMI-grense på 35 er jo ganske høy ifht. hva man regner som medisisk fedme. BMI på over 30 regnes som fedme og ikke bare overvekt, men det er først på BMI >35 at man har satt grensen. Selv om mange overvektige blir spontant gravide, vet man at overvekt er en faktor som gjør ting vanskeligere for de som alt har problemer, både i forkant av og under svangerskap. Så etellerannet sted må de trekke en grense, spesielt de som bruker offentlige midler. Samme med alder. Jeg kunne for eksempel få ICSI uten full nedregulering på Aleris, fordi jeg har hormonell migrene og var redd for å bli liggende rett ut i et mørk rom i ukesvis under forsøk. I Porsgrunn var de helt klare på at det innebar en redusert sjanse for å lykkes, og at de ønsket å optimalisere forholdene og ha full kontroll, så der var det all or nothing. Forøvrig har jeg en BMI på 29/30, og på Aleris ymtet de om at jeg var "på kanten" mens i Porsgrunn sa de at jeg var godt innenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå