Gå til innhold

Samiske navn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De fleste samiske navnene brukes i flere varianter.

Noen samiske jentenavn:

Aina

Aili

Aile

Berit/Biret

Ellen/Elen

Marit/Maret/Mari

Inga

Noen samiske guttenavn:

Matti/Mattis

Aslak

Nils

Per

Isak

Henrik

Johann

Anders

Ante

Mikkel finnes for eksempel i over 20 samiske varianter, som er i bruk eller har vært i bruk: Mihkkil, Mihkal, Mikkos, Migal, Migil og Migon er noen av variantene.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136862988-samiske-navn/#findComment-136864658
Del på andre sider

Vet ikke om noen nettside eller slikt hvor man finner samiske navn.. Men jeg kan gi deg noen ;-)

I samisk språk kan norske navn som er svært vanlig blandt samer oversettes til samisk! F.eks Mathis/Mattis, som er et de mest vanlige navn blandt samiske menn og gutter, oversettes til det samiske navnet Màhtte.

( bokstaven à er en blanding mellom æ og a, lik måten amerikanerne uttaler a. hvis du skjønner?? og h`en i navnet Màhtte er litt viktig, den skal ikke være veldig "fremtredende", men samtidig ikke forsvinne. så navnet skal uttales noe slikt som: ma/æhte. var d mulig å forstå?? :-) navnet uttales altså ikke som d norske ordet matte! kansje enda enklere å forklare uttalen er: mahte. ok, nok forklaring! her kommer samiske navn til deg. jeg skriver de samiske navnene med "oversettelsen" til norsk i parentes ;-)

Guttenavn:

Màhtte (Mathis/Mattis)

Mihkkal (Mikkel/Mikal)

Làsse (Lars)

Ailu/Ailo og Àsllàt (Aslak) (bokstaven u uttales alltid i samisk som o.)

Piera/Biera (Per)

Ànte (Anders)

Niillas (Nils)

Issàht (Isak)

Dànel (Daniel)

Sàmmol (Samuel)

Lemet (Klemet)

Juhàn/Juhà/Junnàn (Johan)

Jovna (John/Jon) (bokstaven o uttales alltid i samisk som å.)

Erke (Erik/Eirik)

Johànàs (Johannes)

Ovllà (Ole)

Andàras (Andreas)

Heaika/Heandàrat (Henrik)

Jentenavn:

Biret (Berit)

Màret (Marit)

Risten (Kirsten)

Ristiinnà (Kristine/Kristina)

Ingà (Inger)

Màrjjà/Màijà (Maria/Marie)

Elle (Ellen)

Sunnà (Susanne/Susanna)

Riihtà (Rita og Brita)

Ràvdna (Ragnhild)

Andre samiske navn, som jeg ikke tror har noe norsk "oversetting" er:

Guttenavn:

Àigin

Mellet

Sàmi

Làvrà

Jentenavn:

Sàijà

Sàve

Siini

Det er de navnene jeg kommer på i farta. Er nok flere, men jeg kan jo si ifra hvis jeg kommer på noen ;-)

Jeg tenker selv å kalle mine fremtidige barn for noe samisk, jeg er selv halvt samisk... Men min kjære er ikke helt enig, han er hel norsk og ikke vant med slike navn.. Men men, vi blir nok enige når den dagen kommer ;-)

Men jeg har lyst å kalle en eventuell sønn for Àigin Johannes og en eventuell datter for Ellen Màijà ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136862988-samiske-navn/#findComment-136892600
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...