Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 Jeg har et spørsmål som jeg ønsker at leger eller folk som VET dette,ikke bare har hørt eller TROR dere vet svaret. Det er viktig for meg at jeg har FAKTA i denne saken... Og jeg trenger ingen moraliserende pekefingre,jeg er fullstendig klar over at en helst ikke bør røyke,uansett. Så til spørsmålet..; Jeg er festrøyker (har ikke røkt i svangerskapet),og har tenkt meg på fest i morra. Det er ikke hver dag en tar seg tid til å tenke bare på seg selv for en stund... Jeg klarer meg fint uten røyk på fest, men i morra har jeg lyst å ta meg en blås eller 10,HVIS DET IKKE skader min nydelie sønn! Så spørsmålet er;hvor lenge må jeg vente etter å ha røkt til jeg trygt kan amme,uten fare for at det påvirker sønnen min? Hvis jeg røyker 10 sigaretter fra kl. 20-03,hvor lenge må jeg vente med amming da? Og må jeg pumpe og helle ut melken noen ganger først? Lagres nikotinen (og evt andre stoffer )i melka, eller går den ut av melka etterhvert som nikotinen forsvinner ut av blodet mitt? Håper på svar, for jeg vil være sikker på at jeg ikke skader gullgutten min på noen måte. På forhånd takk!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #2 Skrevet 15. februar 2008 Det er som det samme med alkohol (Men nikotin er ikke så skummelt som alkohol altså), nikotinen er i melka så lenge det er nikotin i blodet ditt. Hvor lenge det er er jeg desverre ikke sikker på. Men selvfølgelig så ville jeg anbefale å ikke røyke i hele tatt...
Snart firebarnsmamma! Fødeklar Skrevet 15. februar 2008 #3 Skrevet 15. februar 2008 Takk for svar. Hvor har du funnet denne infoen? Hadde vært så greit å lese mer om det...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #4 Skrevet 15. februar 2008 Fra lommelegen.no Røykpartiklene sitter på fettmolekylene i melka og forsvinner veldig sakte, selv om en venter lenge med å amme. Og barnet får i seg like mye nikotin som det du gjør , bare at det er fordelt på mindre antall kilo. Men mengden nikotin i melka avtar gradvis hele tiden fra man røkte siste røyk. Derfor er det, som tidligere nevnt et poeng at tiden fra en røkte til en skal amme er lengst mulig. Dvs at skal du røyke så gjør det rett etter at du er ferdig å amme barnet ditt og er sikker på at hun er fornøyd og mett Fra nrk.no (puls) Spørsmål Jeg har en venninne som røyker selv om hun ammer. Hun påstår at all nikotin og andre skadelige stoffer forsvinner ut av melka 20 minutter etter hun har tatt en sigarett. Disse opplysningene har hun fått fra helsesøster. Stemmer dette? Jørgen svarer Nei, dette stemmer ikke! Nikotinen forsvinner etter noe tid men den kan lagres i morsmelk. Husk at det ikke er nikotinen i seg selv som er skadelig for organismen. Det er alle de andre hundrevis av stoffene som blåsyre, cadmium, bly og lignende som kan lagres og faktisk konsentreres i melken, og som vil være farlig for barnet. Vi vet mye om dette, men det skumleste er nok det vi ennå ikke vet. Amming og røyk hører simpelthen ikke sammen. Her er det intet kompromiss - hun må slutte! Hilsen Jørgen Skavlan Spesialist i allmennmedisin
Gjest Skrevet 15. februar 2008 #5 Skrevet 15. februar 2008 Sto i boka mi når jeg gikk på sykepleien... Men det står jo sikkert andre plasser å. Et øyeblikk, så skal jeg se hva jeg finner.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2008 #6 Skrevet 15. februar 2008 Finner ikke mer enn det som kom inn her i sta... Har ikke boka mi lengre heller...
Snart firebarnsmamma! Fødeklar Skrevet 15. februar 2008 #7 Skrevet 15. februar 2008 Takk for svar igjen. Bra med noen sitater,men er litt mindre enn jeg hadde håpet... Jeg får prøve å søke litt mer på det,vil liksom vite konkret hvor lang tid det må gå fra røyking til amming... Finns det fx en "kalkulator" hvor man kan regne seg frem til dette...?
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2008 #8 Skrevet 6. juli 2008 Godt innlegg! :-) Jeg har tenkt å gjøre det samme til helga, men jeg snusa før jeg blei gravid! Lurer på hvor lang tid det tar før jeg kan amme igjen etter å ha snusa! Kan forresten hende jeg tar en røyk også!! Er langt over et år siden jeg tok en snus sist!
mamsen=) Skrevet 9. juli 2008 #9 Skrevet 9. juli 2008 Mange forskjellige meninger om dette, alt etter hvor jeg leser det/hører det. Men alle er selvfølgelig enig om at det beste er å droppe røyken! Men en ammehjelp jeg snakka med sa at stoffene var ute av melka etter en til to timer, og at de på samme måte som alkoholen var avhengig av hvor mye som var i blodet når amming fant sted..
mamsen=) Skrevet 9. juli 2008 #10 Skrevet 9. juli 2008 og at det å kaste/helle ut melk bare var tull da det avhenger av hvor mye som er i blodet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå