Gå til innhold

Stenge avd på St.Olav

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tar det foreløpig med stor ro. Den gamle føden hadde kun 6 fødestuer, og nå skal faktisk 7 fødestuer være åpne hele døgnet, mens det er 14 fødsetuer som er åpne på dagtid.

Det var nok litt "teit" av sykehuset å bygge to separate avdelinger á 7 fødestuer i stedet for å samle alle, da hadde det vært lettere å justere bemanning og antall åpne fødestuer etter behov. Jeg tipper det ordner seg ganske greit, jeg!

de stenger dørene kl 2000.og i helgene. Så da er det bare å kjøre til Orkanger eller knipe igjen til morrakvisten. De skal jo spare mest mulig penger vettu, syns synd på de som jobber der også jeg, de må jo jobbe mer for mindre siden tilleggene ligger på nattevakter og helger

Jeg er sykepleier og har jobbet to sommerferier på gamle fødeavdelingen mens jeg studerte. Det var seks fødestuer(som tidligere nevnt) på gamle føden, men fødestue 6. var nesten aldri i bruk. Den var forbeholdt dødfødsler og folk som hadde smittsomme sykdommer. Altså var det i realiteten kun 5 fødestuer som ble brukt.

I løpet av de to somrene jeg jobbet der tror jeg aldri at jeg opplevde at noen ble sendt hjem eller avvist. Så selv om man ikke kunne vite om det ble 1 fødsel eller 30 fødsler på et døgn, så gikk det stort sett bra. Og da hadde vi jo bare de 6 fødestuene døgnet rundt.

Tror iallefall dere som får panikk over dette nå kan ta det med ro. Tror ikke antallet fødsler har steget veldig de siste årene, og tenk hvor heldige vi er som faktisk har 14 fødestuer på dagtid nå!

Jeg er selv 7 + 3 og ble også sinnsykt stresset da jeg leste dette i adressa, men etter at jeg begynnte å tenke over dette så har jeg tatt det helt med ro.

Når dette er sagt så krysser jeg også selvfølgelig fingrene for at de nye fine fødeavdelingene blir stående åpne døgnet rundt, og hadde jo gledet meg veldig til å slippe å føde på den gamle, slitte fødeavdelingen vi hadde før.

xxx for at sykehusledelsen ikke får dette igjennom, men vi overlever nok hvis de er teite nok til å stenge en helt ny avd. :-)

God helg alle sammen :-)

Annonse

Jeg ble også først kjempestressa over dette..Og St.Olav gir liksom så forskjellige signaler fra dag til dag, så det synes jeg er mest slitsomt akkurat nå, hva stemmer liksom??

En dag sier de: fød på gangen, eller kjør til orkanger

Andre dagen: Vi stenger ikke føde øst helt, men selve fødselen skal skje på føde vest etter visste tidspunkt, så blir vi overflytta til øst igjen etterpå..Hva betyr det da?

Har tenkt litt på det: ender jeg opp på Orkanger, så javel- de har både badekar og akupunktur, så jeg overlever nok..og der har de også bedre tid til meg enn på St.Olav (avhengig av dag og tidspunkt selvf.)..Men, når jeg kan slippe unna med 3 min kjøring til St.Olav, må jeg innrømme at det ikke frister å måtte kjøre til orkanger..Men skulle gjerne fått litt - mer info: må vi selv kjøre til orkanger? Eller får vi ambulanse??Gubben har jo ikke så veldig lyst til å få alt ansvaret hvis vi må kjøre selv, og siden vi bor så nært St.olav venter vi jo til det lengste med å reise dit- det kan jo bety at vi kanskje ikke rekker å komme til orkanger tidsnok..

Men: krysser fingrene for at vi får beholde tilbudet vi har i dag!!

vel orkanger stenger fra 1 juni til 1 september så vidt jeg har hørt, så føder man i det tidsrommet har man ikke noe valg.

Hørt at de skal sommerstenge i Kristiansund og, så da kommer de og til den ene!! fødeavdelingen på stolavs..

jeg klikker her jeg sitter

Tror ikke dette er en av tingene man skal bekymre seg om, altså! Det nye sykehuset er laget slik at hvis du bor i en del av byen skulle du føde/ligge på stuene i Føde Øst, og dersom du bor i en annen del av byen skulle du føde/ligge på Føde Vest. Som følge av pengeinnsparing blir èn av disse stengt på kveld og natt, men som tidligere påpekt, det er fortsatt god kapasitet.

Jeg har jobbet på Orkanger, og fødestuene og fasilitetene der er kjempenydelige. Hvis man må ta turen dit, er det ingenting å grue for! Og det er da liksom ikke flere timer i bil for å komme dit, heller... (Jeg kjenner mange som bor i "utkantstrøk" som har timesvis til fødestue). Og jeg har født på nye St Olavs, og der er det flott!

Så må man tenke at de som jobber på en fødeavd. faktisk strekker seg utrolig langt for å gjøre jobben sin, og at de ikke sender hjem/ bort folk som trenger hjelp. Gi dem litt mer tiltro enn som så!

Nei, perspektiv, jenter! Glede seg, nå! Snart er det nye familiemedlemmet her, og trønder blir det, læll!

Helt enig med deg over.... Har hørt bare positivt om Orkanger som fødeplass...så blir vi sendt dit så er ikke det verdens undergang. Jordmødrene har faktisk bedre tid der, enn på St.Olavs. Har hørt at jordmødre på StOlavs anbefaler gravide å dra til Orkanger hvis de har muligheten...

Men skjønner at dette er stressende for mange, men barnet kommer uansett, enten på StOlavs, Levanger eller Orkanger og de vil uansett gjøre det ytterste for at fødselsopplevelsen skal bli så bra som mulig. Er selv sykepleier og så vet hvordan det er å jobbe på StOlavs med "spare-penger-spøkelset" gående i gangene hver dag, døgnet rundt. Men vi prøver å gjøre det beste ut av det. Vi er der for hver enkelt pasient og ikke for Brustad og de andre gjøkene som sitter å bestemmer!

Ønsker alle lykke til med det fantastisk som skal komme og så får vi krysse fingrene at alle får den hjelpen og omsorgen de skal ha. ( Og skulle ikke det skje, ikke sitt å irriter deg over det selv, få det ut til alle oss andre... det er det eneste som hjelper i disse dager)

:)

Jeg bor i byen og har termin i juli. Har vært litt nervøs, for uten at jeg har tenkt spesielt over det, syns jeg å huske at det sist sommer, og kanskje sommeren før der også, var snakk om sprengt kapasitet om sommeren.

Går nå til jordmor i Orkanger (for her i byen har de jo ikke noe tilbud til de som ikke meldte seg sekundet graviditetstesten var positiv!), og har hørt mye positivt om å føde der. Men dessverre så stenger de jo i juli, så da må jeg bare satse på det beste her i byen.

Ellers visste jeg forresten ikke at det var en Øst og en Vest, og selvfølgelig er det Øst som stenges, som er der jeg hører til....

Hørte også noe om at StOlavs er det eneste "store"/"ordentlige" sykehuset i Norge som har mistet noe slags mor-og-barn-merkelapp. (Ikke så mor-og-barn-vennlig, noe med bl.a. kort barseltid osv.) Jeg trodde jeg var heldig som bodde i Norges 3. største by, og tenkte at her skorter det hvertfall ikke på verken tilbud eller kompetanse. Lite visste jeg om sparetrollet!

Men det går vel helst bra tenker jeg :)

• 2 uker senere...

Hei Trondheimskvinner!

Ser at dere har litt forskjellige oppfatninger av situasjonen, men jeg vil anbefale alle å engasjere seg. Vi har blitt kontakta av ei fortvila jordmor i Trondheim som har bedt brukerne komme på banen! Tilbudet blir dårligere samtidig som behovet øker. Man får fødselstopper hvert 30 år, samtidig som en stadig større andel føder i byene, dette er en boom.

Jeg har lagt ut noe informasjon her, mer kommer:

http://www.liv-laga.no/aksjoner.html

Hilsen Ingeborg Altern Vedal

Annonse

Vel..jeg er en av dem som blir "prøvekaniner" på dette, siden de mest sannsynligvis skal prøve stenginga fra april av..dette er ikke helt bestemt enda, skal runden gjennom vedtak, jurister, organisasjoner og styrer.. men det blir vel mest sannsynlig slik tror jeg..

Uansett, jeg har egentlig mest lyst til å føde på st.olav, siden det er nærmest meg. Men; Orkanger har bedre tid til meg.. Så, når ting er i gang, og riene har begynt, ringer jeg føden på st.olav og hører både hvordan kapasitet er og når jeg evt skal komme inn..og er det kjåkefullt, og jeg har god tid- vurderer jeg faktisk at vi tar de 35 minuttene det tar til Orkanger altså, bare for å få en best mulig fødselsopplevelse..

Men; det er fritt sykehusvalg i Norge, så vi kan faktisk nekte å reise til Orkanger hvis vi ikke har lyst, st.olav har ikke lov til å avvise oss...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...