Gå til innhold

kontroll nr.2,hva gjør man?i danmark

bekemor

Anbefalte innlegg

jeg har vært hos legen 1 gang for å bekrefte at jeg var gravid. De sa jeg burde skaffe meg en bok om graviditet men det har jeg ikke. Hva heter boken og hvor far man fatt på en ? jeg skal til kontrolll i neste uke (da er jeg vel ca 5 -6 uker på vei) Hva skal man få vite da? hva gjør man på denne kontrollen? hvor tidlig kan man be om å få en scanning ( bilde?) noen som vet dette? hjelp....

Fortsetter under...

Hei

Regner med det er ganske likt i resten av scandinavia, så når du har fått det bekefta på legekontor at du er gravid, så tar du kontakt med jordmor og får vel første time rundt uke 10-12. Så er det jordmor kontroll ca hver 6 uke...

Info om graviditet får du hos jordmor, men lag deg profil på babyverden.no. Mye god info der som her inne på BIM.

Skjønner ikke hvorfor du skal til lege igjen i uke 5-6 når du allerede har fått bekrefta graviditet. Jeg har ikke vært hos lege og er i uke 32. Bor i England da..

Her i England er det ultralyd i uke 12 og så rundt uke 20 og så en i uke 35. Men alt det får du vite hos jordmor. :-)

Når du har ultralyden så vil du få med deg bilde av fosteret. Veldig interresant.

Håper dette hjalp.

Klem og lykke til videre

Jeg bor også i Danmark, er 14 uker på vei. Skal du til kontroll hos din egen lege? Jeg var hos min lege første gang når jeg var i 9 uke. Da skriver de vandrejournalen og tar flere prøver.man blir veid, måler blodtrykk og taler sammen. Så var jeg på første scanning i uke 13, da målte de nakkefolden også fikk vi scanningsbilde med hjem. ( jeg var også på scanning i uke 8, men det var kun fordi vi har vært i behandling)

Vi har kjøpt Politikkens bog om Graviditet, den er veldig god. Den kan du kjøpe i alle bokhandlere.

Hvor i Danmark bor du?

Knus Lene

Jeg bor også i DK, jeg var hos legen i uke 5 og fikk bekreftet at jeg var gravid og så når jeg var 8 uker på vei ble jeg tilkalt til hospitalet for å bli scannet , fikk 5 bilder ;) og så er det valgfritt i DK om du vil bli scannet for om det er fare for DS i uke 11+1 -12+6 og så er det misdannelse scanning i uke 16 - 21 ca. og du skal til jordmor i ca uke 12 og du får en brosjyre om når du skal bestille tid til jordmor og lege

ingen som har sagt jeg skal kjøpe noe bok

Lykke til med graviditeten :)

Enig - Politikens Graviditetsbog er veldig fin, uke for uke hva som skjer etc., spennende å følge med.

Er i uke 6 nå, skal til sykepleier i uke 7, for urin- og blodprøver sa hun, og så skulle jeg visst til legen 2 uker etter det igjen - det er kanskje for vandrejournalen?

God graviditetstid til dere i danmark :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...