Gå til innhold

Pelargonier, Prekæs!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller hvem som helst ellers som ikke er så opptatt av å være krampekul at de faktisk kan innrømme å ha hage eller balkong med pelargonier:

Jeg har fem overvintrere i en vinduskarm i oppgangen, dvs lyst og relativt kjølig. Mener jeg leste ett eller annet sted at de skal beskjæres i februar for å bli kraftige og fine, men siden jeg ikke er i stand til å finne igjen hvor jeg så det, begynner jeg å tro at jeg har innbildt meg hele greia. Altså - å skjære eller ikke skjære, det er spørsmålet. Og bør jeg ta dem inn hit i varmen etter skjæring, eller holde dem der de er til de kan flyttes ut, siden de ikke er så glad i radiatorvarme og inne i leiligheten må de stå over radiator?

Skrevet

Jeg ville ikke beskjært dem før jeg tok dem ut i frisk luft i mai. De skuddene som evnt. kommer nå så tidlig vil muligens visne da de settes ut i frisk luft. (Min erfaring) La de stå i oppgangen til de skal ut. Slik slipper de en brå overgang. Forresten. Kanskje de ikke trenger å skjæres i hele tatt. Hadde vel muligens vært artig med store "sydenpelargonier". Noe ny jord og større potter trenger de muligens. Men ikke gjødsle for mye. Det hemmer blomstringen.

Skrevet

Ok, da blir de stående, og så skjærer jeg litt forsiktig siden, når de skal ut. Har ikke så stor balkong at de kan vokse uhemma, vil nemlig hvert år ha inn ekstremt mye forskjellig der ute. Gjødsle har jeg visst aldri gjort, når jeg tenker etter. Takkar!

Skrevet

Hehe.. Super-husmor i dag?

Jeg har ikke kjempe greier på pelargonier, men har obsrevert at bestemora mi har dratt de opp av kjelleren, beskjært, og satt de i vinduskarmen på kjøkkenet omtrent på denne tiden hvert år.

Og hun har alltid fine pelargonier.

Men om du har radiator er det vel kansje lurt å beskære, og sette dem tilbake der de sto? De aller fleste planter blir jo finere og tettere, om de står litt kjølig i vokse perioden..

Skrevet

AAAJJJJ - motstridende meldinger! Tålegrense overskredet! Systemfeil! Kritisk grense for beslutninger! Blinkende lys! Sikringsbrudd! Error Error Error Error!

Skrevet

Hehe. Hør på Prækes du. Før du sprenger ei sikring her..

Jeg har som sagt bare observert andre.

Skrevet

Hvis plantene bor inne hele sommeren er nok tiden for beskjæring nå. Egentlig burde mine vinduer vært fulle av pelargonier. Etter ett forsøk på julegleder før jul har jeg nå tatt fram kaktusene mine igjen. De drysser ikke, visner ikke og ser friske ut ...i motsetning til blomstene jeg noen ganger har gjort forsøk på å få til. Inne.

Skrevet

Ah, inne-ute-problematikk, takk, da fikk jeg en grunn til å la være. *inn i sikringsskapet og vippe opp bryterne, omstart på systemet*

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Jg er ikke Prækes, men siden jeg er gartner ser jeg meg god nok til å svare her.

Jeg ville beskjært dem litt, altså fjerna det som ser litt dårlig ut.

Dersom stilkene har brune flekker eller ser tørre/skrumpne ut, må de bort.

Akklimatiser den godt før du tar den ut. Den har nå vent seg til livet sitt over radiatoren din, og bør få en myk overgang til verden utenfor.

Dersom du tar den for fort ut kan du regne med at den stryker med fort, og hvis den overlever vil den ihvertfall sansynligvis kaste blomst og blad i hytt og gevær.

Gi den god rotplass, Pelargonia som er overvintret liker å ha litt jord rundt seg. Ikke gi den for mye vann, det liker den ikke. Ha godt med leca i potten. for å unngå at lecaen blander seg inn i jorden kan du legge den i en damestrømpebukse og ha i bunnen av potta. HUSK DRENERINGSHULL I POTTA!

For mye lys og for lite gjødsel gir gule blader. Husk nitrogen! Gjødsle med kugjødsel eller annen organisk gjødsel, så får den i seg mye nitrogen. Brenneneslevann er ypperlig for billig og økologisk gjødsling av planter som trenger endel nitrogen.

Fyll en tiliters bøtte halvfull med vann, legg i masse brennenesle. La stå et døgn eller to, frem til det så vidt begynner å lukte. Vann jorda. IKKE vann direkte på plantene.

Dette holder også borte masse ulumskheter og skadedyr, og er fint til roser. Ikke gjødsle planter som skal overvintre med nitrogengjødsel etter 1. august, da kan man risikere at de ikke går i dvale. (nitrogen fremmer vegetativ vekst)

Oj, nå skrev jeg litt mer enn du lurte på da men...=P

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Misforsto visst litt, ser nå at de IKKE står over radiator. De bør uansett akklimatiseres, og ikke settes ut før du er sikker på det er vår.

Bor du i bergen blir du vel aldri sikker, men.

Skrevet

Takk, for mye av det gode er helt ypperlig! Der forklarte du de gule bladene jeg hadde i høst. Nå er kugjødsel litt vanskelig i femte etasje i byen, men jeg skal vel klare å finne brennesle. Kan brenneslevannet stå lenger, om jeg har til overs? Hvor ofte skal de ha brenneslevann på sommeren?

Den står ikke over radiator nå, den står relativt kjølig i trappeoppgangen i et vindu, og ser ut som den har det rimelig greit, mye blader og skudd. Skal jeg i så fall skjære i hovedstilken, og hvor langt ned da?

Skrevet

Gartner? Da slipper du ikke unna så lett. Jeg har kompostbinge. Kald kompost. Fikk den for ett år siden og har konsekvent brukt denne til plen, litt kvist og ellers grøntavfall fra husholdningen. Alt er lagt der og det har råtnet ned til nesten ingenting.(rart egentlig) Nå på vinteren råtner det jo ikke så fort. Hva gjør jeg for å få fart i den, med tanke på at andre hageplanter skal få nyte godt av denne komposten til våren?Dekker den til? Har i noe vidundermiddel?

Skrevet

Når jeg har deg her, hva skjer med alle løkene som spirer ute om vinteren nå skulle komme tilbake for fullt? Etter varme dager er det snøbart langs veggene og tre-fire cm spirer av krokus og sånt. Hvis de nå får en måned vinter, kommer de igjen til den "ordentlige" våren?

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Brenneneslevann bør ikke oppbevares, da det gjærer. (da får du fort brenneneslevin...) Du kan alltids tørke neslen og bruke senere, men nitrogen er relativt flyktig og du mister da endel effekt. Hiv heller det resterende vannet på andre planter, eventuellt naboen hvis han er en dritt. Et tips når du skal plukke brennenesle - hiv varmt vann over, da brenner du deg ikke når du tar på dem. Plukk dem med hårene.

Hovedstilken kan du godt skjære ned litt så planten ikke blir for langstrakt. Klipp den så det står igjen 10-15 cm.

Husk at pelargonia er ganske følsom for lysvinkelen. snu litt på potta innimellom . den strekker seg ofte etter lyset, og da blir den skjev hvis du ikke snur potta.

For lite lys gir langstrakte og pinglete planter så gi den mye lys - men ikke for mye, det skader bladene.

Jeg ville vannet en gang i uken.

du kan også blande sommergjødsel i jorda, det er jo enklere enn nesle. Inneholder mye nitrogen, og er beregnet på sommerblomster og plen.

Da bør du gjødsle en gang i måneden eller så.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Prækes:

Husk at kompost blir EKSTREMT varmt inni. hvis du stikker hånda inni en kompostbinge er det gjerne 50-60 grader inni der. Du bør ikke bruke kompost på planter før det er helt dekompostert. For å få fart på den bør du dekke den til så det ikke blir kaldt. dekk med plast eller mer avfall. Husk at kompost er grosted for brunsnegler og annet dritt. Ikke legg planker over slik mange gjør, da kommer sneglene!

det beste du kan gjøre er å lage en kompostbinge.

Lag en binge på samme måte som en sandkasse, og lag et passende lokk. Pass på at det ikke er helt tett, det skal ha litt luft.

Du får også kjøpt noe kompostmiddel i noen hagesenter som får fart på det, men komposten er best når du bruker tid på den.

Det samme gjelder forresten bark, ikke kjøp billigbark og ha rundt planter. den er lite kompostert og blir veldig varm, noe som kan drepe røttene

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Løker er generellt hardføre, så de forstår nok at det er mer vinter, og venter litt. Forhåpentligvis overlever de=)

Skrevet

Bingen er hjemmelaget etter oppskrift i en hagebok. Todelt. Den hadde topp på haugen på ene siden på sensommeren. Nå er den synket sammen til en tredjedel full. Det er vel den haugen jeg tenkte bruke til våren. Den andre haugen fra i høst og vinter er det ikke så veldig fart i. Kanskje dekke den til litt med et lokk. Det er riktignok lufting fra sidene. Har ikke brunsnegler her og komposten står mot nord med fjellvegg bak seg. Skal få meg varmkompost i tillegg for å få vekk mer av husholdningsavfallet på den måten. Er jo litt artig og merket det tydelig på søppeldunken:) (blir jo mye appelsin og bananskall, potetskrell osv i løpet av en uke)

Skrevet

Puh, det er godt å høre, vesla og jeg hadde en vanvittig løk-jubalong her i høst (vi har annektert to bed utenfor inngangen til blokka) og det ville være så utrolig kjipt om den rare vinteren skulle knekke hele greia.

Når løkblomstene evt er avblomstra, hva skal jeg gjøre i det bedet da? Sørvendt inntil vegg, og jeg er borte mye av sommeren, kan ikkke stole på naboene. Har hatt tagetes der før, de tåler jo det meste, jeg lurer på om jeg kan plante tagetes innimellom de avblomstra løkene, eller om jeg skal grave opp løkene, eller om oppgravinga skal vente til høsten? (Kjedelig å grave).

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Da gjør du det nok rett. Dekk til så blir det bra=) gøy å se at det skjer noe da. Og supergod gjødsel!

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Kan godt ha sommerblomster, da blir røttene der fin gjødsel av jorda.

Stauder er jo også en grei ting. Sjekk en hagebok etter planter som tåler tørke, kommer ikke på så mye i farta. hvis du minner meg på det senere kan jeg lete frem litt planter som kunne passe, men nå får jeg besøk =)

Skrevet

Jeg purrer deg når plantetida nærmer seg, vær trygg! Takk for hjelpa!

• 1 år senere...
Skrevet

Årets rapport fra pelargoniefronten: Dronning Ingrid har overvintra og ser svært så sprek ut, håper det beste denne gangen (fjorårets ble ikke noen suksess selv om det så ok ut i februar...).

Skrevet

hehe. Og her kommer min. De står ute i en sinkbalje og er dekket av masse granbar og akkurat nå ca en meter med snø. Er forøvrig klar for å plukke avleggere sånn rundt omkring i England neste uke og deler gjerne med meg. Er det lovlig tro? hmm...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...