Gå til innhold

Hvor ille er det å ha et topp 10 navn?

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har gitt et topp 10 navn til sitt barn? Jeg har et veldig vanlig navn fra min generasjon og har vel aldri vært plaget av det. Kanskje litt kjedelig at det er mange som heter det samme, men det har ikke bydd på noen problemer. Det jeg har lagt merke til er at siden det så mange navn som blir valgt i dag er det allikevel ikke SÅ mange som har samme navn selv om det ligger på topp. Hva er så grunnen til å velge et mer uvanlig navn? Vil barnet nyte godt av det under oppveksten? Hvor viktig kan det være egentlig?

Fortsetter under...

Vårt hovedargument er jo å slippe Emma SU feks. Altså navnet kommer med bakstavene i etternavnet helt automatisk. Jeg jobber på sfo og der er det jo sånn. Topp ti barna hvor flere heter det samme får da etternavn bokstavene som endel av sitt navn. Ikke spesiellt pent. Dessuten snur man seg hver gang noen sier navnet ditt, og man er liksom ikke så spesiell lengre.

Positivt er jo at man da ikke blir mobbet for navnet. "Alle" heter det jo, da er det vanlig og man kan ikke mobbes for det.

Vi har jo desverre falt helt for Nora hvis vi får jente, men vi vil ha dobbeltnavn uansett, så det hjelper på , men å velge et navn som er på 5 plass i Norge og på 3!! plass her i trondheim hvor vi bor, er jeg veldig skreptisk til, men vi har ingen andre alternativer.

Guttenavnene er ikke på topp20 lista engang

Men det jeg synes er rart er at jeg hverken i min datters barnehage eller nå som hun har begynt på skolen har møtt mange barn med samme navn. Faktisk ingen med navnet Sara, Julie eller Emma, som det statistisk sett skal være mange av. Bor i Oslo og her tror jeg det generelt blir brukt mange forskjellige navn. Skal derfor ikke så mye til å komme på topp 10.

Synes ikke det er ille. Man må jo velge et navn man liker. Og selv om man velger et topp-ti navn,er det jo ikke sikkert det blir mange i b.hagen/klassen/venneflokken som heter det likevel. Men det er nok lurt å sjekke statistikken for sin egen kommune hvis man er redd for at ungen skal bli en av fem med samme navn i klassen...

Annonse

Heldigvis sjekket jeg ingen lister før jeg navnga guttungen. Vi valgte et navn vi begge likte. I etterkant viste det seg at navnet ligger på topp 10, men vi kjenner ingen andre gutter som har det navnet. Så det bryr jeg meg ikke særlig om.

Syns heller ikke det er så ille å velge et topp 10 navn, hvis det er et navn man liker. Av de topp 10 navnene i dag syns jeg egentlig at mange av dem er ganske "barnslige", føler liksom ikke at de passer på voksne mennesker.. Hvis dere skjønner. Vi har valgt navn som var brukt mye på 80 tallet. Vet ikke hva det sier om oss, men det viktigste er at man liker navnet man velger..

Hva med Norma, Vilma eller Alma i stedet? De er jo litt i samme stilen og akkurat like fine - spør du meg :-) Ulmepen med å ha et navn som mange andre har kan være, som samboeren min opplever, at man får tilsendt post som andre skulle hatt - regninger, postkort etc... Skjedd flere ganger....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...