Gå til innhold

noen sykepleiere eller ett eller annet her inne,alt for høy crp!!! blir bekymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til lege med snupp grunnet øreverk,men hadde ikke betennelse,ikke noe i hals og lunger var helt fine,så sier legen den ungen er jo frisk,så vi trenger vel ikke ta crp,eller?Jo sier jeg jeg vil ta det,så får jeg roet meg,skal sies att hun ikke har vært i slaget på lenge,så etter mye om og men tok hun en crp,og joda den var alt for høy,65,og vanligvis ligger den på mellom 8 og 10,ved en influensa 20...jeg bare herregud,og du står nesten å ler meg opp i trynet og sier ungen min er frisk,så den høye crp skyldes infeksjon i kroppen,så har fått penecillin,men syns alikevel den er skremmende høy jeg,og jenten er absolutt ikke i form,skal på kontroll igjenn om 3 dager huff,håper den har gått ned

Fortsetter under...

Skrevet

Det er nå slett ikke så veldig høyt med 65, ikke engang sikkert at det er bakterielt! Ikke noe å bekymre seg for pga av crp, i hvert fall.

Det betyr jo ikke at hun ikke er syk, da selvsagt. Det er jo almenntilstanden som har størst betydning.

Skrevet

Jeg syns ikke den er skremmende høy, men en del høyere enn normalen. Jeg har selv hatt på 86, da var jeg ganske dårlig men ikke veldig syk. Hørt om de som får CRP på over 200, da snakker de om sykehusinnleggelse. Legen hadde nok reagert hvis CRP på 65 er farlig.

Skrevet

Det trenger ikke være noe farlig i det hele tatt, betyr bare at det er en infeksjon i kroppen hennes :-) Har selv hatt 361 i CRP da jeg hadde nyrebekkenbetennelse, hehe... Men om almenntilstanden hennes ikke er bedre i løpet av noen dager drar du ned igjen :-) Nå har du jo fått medisin, så den virker nok snart... Lykke til, og god bedring! Det er vondt når de små er syke!

Skrevet

CRP på 65 er ikke spes. høyt. Og antibiotika skal man jo være litt varsom med, kjedelig dersom bakteriene blir resistente og ingen antibiotika tilslutt virker. Derfor er nok legen litt tilbakeholden tror jeg.

Har vært bort i pas. med CRP på over 400,da snakker vi syk!

Skrevet

vi var med thalie til legen for en stund siden. da var den på 75.. så lenge ho får i seg noe veske, så er det ikke noe alvorligt..

Annonse

Skrevet

Det blir nok bedre bare penicilinen har fått tid til å virke. Her fikk jenta mi crp på 51 under eit døgn etter at feberen starta. Grunnen til at ho fikk sjekka den var at storebroren var sjuk han også. Henta han først med feber i bhg, han hadde 40 i feber. Henta ho ein time etter han, ho hadde 39, men er to år yngre enn han.

Han var raud og hoven i halsen om kvelden og gul om morgon, så han hadde så tydelig halsbetendelse at me tok med begge til legen. Han fikk penicilin med ein gong for det var klinisk tydelig. Sjekka crp på dei begge og da var han som var klinisk tydelig på 26 og ho som bare var litt raud på 51.

65 er ikkje så høgt, men høgt nok til penicilin. Det går ikkje så lang tid så blir ho bedre. Så lenge du klarer å slappe av så hjelper det ungen din med å bli frisk.

God Bedring

Skrevet

Slapp av, det er ikke spes høyt. CRP'en er følsom, stiger og synker raskt. Kan like gjerne være virus. Følg med på formen hennes, og så er det lurt å gå på kontroll om noen dager, men det skal du jo;)

Skrevet

crp på 65 er ikke spesiellt høy. Kan få over 400, men da er du dårlig. En kan ha crp opp mot 100 ved virus. Min datter hadde crp på ca 80. det skyldes virus. Fastleger gir ofte ut antibiotika ved crp over 50 - 60, men leger på sykehus gjør det ikke før den er over 100, om det selvfølgelig ikke er en åpenbar årsak.Jeg hadde ikke gitt ab om hun ikke har høy feber. Heller dra daglig å sjekke crp...

Skrevet

Tusen takk for alle svar,å hjelpes jeg har alsri hørt om så høye crper,så fikk selvfølgelig sjokk,og trodde denne på 65 var kjempe høy,roet meg nå ja,takk jenter,dere er gode å ha,hun har ikke spes høy feber,så får se det ann. Igjenn takk takk

Skrevet

Siste pasient jeg la inn på sykehus hadde crp på 310... 65 er ingen fare

Skrevet

Som de andre sier, ingen fare med en crp på 65. Det er ikke spesielt høyt, men forhøyet er den jo. Mine har hatt crp over det flere ganger.

Skrevet

Pleier å takke nei til antibiotika jeg, hvis crp´n ikke overstiger 100. Går som regel over av seg selv. Er almenntilstanden svært dårlig, med oppkast, diare, feber opp til 41, dårlig kontakt mm, er jo saken en annen.

Har nok blitt litt tykkhudet med flere barn som er mer syke enn gjennomsnittet. Min erfaring er at antibiotika stort sett bare tjener til å svekke immunforsvaret på sikt, og bør brukes bare når det med rimelig sikkerhet kan sies, at det dreier seg om bakteriell infeksjon.

CRP´n her i huset har på det høyeste vært 544, da var jeg selfølgelig redd, men det gikk bra, det og.

Annonse

Skrevet

Der er jeg nok ikke enig med deg, sjøstjerna. Jeg velger å stole på at legen gjør det som er rett. Jeg er ingen lege, og tar ikke sjansen på å overstyre legens avgjørelse.

Hadde en skrekkopplevelse for ett år siden med eldstemann som da var 3 år. Han var dårlig, så vi dro på legevakta. Crp var på 45, så han ble sendt hjem uten noe. I løpet av natta ble han myyyye dårligere, og vi måtte igjen til lege. Crp var fortsatt på 45, men ble kjørt til sykehus i ambulanse. Fikk penicillin og ble bedre.

Så jeg må si at jeg velger å stole på legen.

Skrevet

Da jenta mi ble innlagt på sykehuset hadde hun lungebetennelse og dobbelsidig ørebetennelse. Ørebetennelsen var så kraftig at hun ikke hørte noen ting på flere dager. Hun hadde crp på 510. Den høyeste crp'en de hadde hatt på barneavd. var 600. Og h*n som hadde det overlvde h*n og. Legen sendte henne først hjem igjen, for de kunne ikke høre lungebetennelse eller se noe ørebetennelse, men ble senere innlagt for dehydrering. Og da ble det videre konstatert ovenfornvnte.

Minste jenta hadde crp på 161, mulig høyere, men apparatet til legekontoret gikk ikke høyere... Hun hadde da lungebetennelse, men ble ikke innlagt.

Tror nok det sk l gå bra med snuppa di blir nok frisk som en fisk skal du se.. =)

Skrevet

Ja selvfølgelig, hvis legen sier antibiotika er helt nødvendig, er jeg enig med deg.

Min erfaring er at legen spør om vi kan se det an 1-2 dager, jeg får komme igjen med en gang jeg blir engstelig osv, da ser vi det an.

Jeg presser ikke legen til å gi antibiotika, det er jo og å overstyre legen, vil jeg si.

Har hadt mange sykehusinnleggelser med barna, spesielt en, som i løpet av 3 år var innlagt over 50 ganger. Jeg overstyrte ikke legene, og de overstyrte ikke meg i denne perioden, vi samarbeidet og kommuniserte, og jeg har takket være det, fremdeles barnet mitt hos meg.

Skrevet

Ok :-) Og som regel så kjenner en jo sine egne barna rimelig godt, og vet ofte hvor landet ligger når de er syke. Eldste er nå 4 år, så nå ser jeg som regel når det er på tide å oppsøke lege, og når vi kan vente litt.

Men, grunnen til at jeg er skeptisk til denne "se ann-greia", er at eldste har blitt veldig syk to ganger pga det. Er alltid redd for å måtte oppleve det samme.

Skrevet

Ja, men da er du skeptisk fordi du kjenner barnet ditt bedre, enn legen som vil du skal se det an ;o) Du stoler ikke helt på legens vurdering;o) CRP sier ikke alt. Man kan faktisk være livstruende syk, uten å ha forhøyet CRP og.

Det tallet er bare en del av et helhetsbilde, som man selfølgelig må ta med når man vurderer for og i mot evt behandling.

Føler man sterkt at noe er alvorlig galt med et barn, skal man dra til legen, og ikke gi seg om CRP´n tilfeldigvis er under 2.

Mine barn er mye syke, og jeg prøver å skåne dem for unødvendig antibiotikabeh., slik at de bla. virkelig kan nyttiggjøre seg behandlingen, når det trengs, + jeg ønsker ikke å svekke immunforsvaret deres mer enn nødvendig.

Skrevet

Jeg var på legevakta i går med guttungen, har ligget som et slakt i 4 dager. Hadde da ørevert (hadde ikke det ifg fastlegen på tirsdag og han målte ikke crp) Og i går var crp en på 160....legen vurdere om han skulle legges inn, men vi ville se det ann. etter to doser med antibiotika er han jo en ny unge;) så håper crp en har sunket i morgen når vi skal på kontroll på legevakta.

Skrevet

Det er da ikke veldig høy crp det der. Jeg har hatt godt over 200 jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...