Gå til innhold

Metformin hele sv.skapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk lov av gyn. å prøve kombinasjonen metformin og pergo for å bli gravid etter 1 års prøving. Har ike pco (s) men vet om andre som har blitt gravid med denne kombinasjonen.

Men jeg ble overraskende gravid etter bare 1 mnd. med metfomin. Fikk aldri startet med pergo i tillegg.

Mitt spm. er det noen som har gått på metfomin hele sv.skapet??? Jeg er nå i uke 30 og har gått på 2 tabletter daglig. Har bare tatt 1 tablett daglig denne uka (Begynte med 3 stk.) Har aldri fått pratet med gyn.om jeg burde sluttet og evt. når? Har bare pratet med sykepleieren som jobber hos gynekologen jeg har gått til. Hun mente det ikke var skadelig??? Er flau av å ringe nå igjen siden jeg har komt til uke 30....

Kjenner jeg er litt bekymret. Metfomin er jo diabetes medisin. Vil mitt barn kunne få lavt blodsukker ol. etter fødselen da navlestrengen kuttes og barnet ikke lenger vil få tilført metfomin?

Hjelp!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kun hørt om folk som har gått på metformin frem til uke 12, jeg..

Skrevet

Metformin er nå anbefalt å bruke til i uke 12, for det kan forhindre abort.

Metformin i hele svangerskapet er ennå under forskning.

Jeg spurte gynekologen om akkurat dette når det klaffet her, og da fikk jeg beskjed om at hvis jeg ønsket å gå på metformin i hele svangerskapet, så måtte han kontakte de forskerne i tr.heim for å få meg med i studien.

Det ville føre til mye mer oppfølging enn ellers.

Så jeg synes det er rart at du ikke har fått noe info om dette.

Og jeg hadde heller hørt med gynekologen enn sykepleiere!

Skrevet

Har lurt på dette med Metformin. Min svigermor har diabetes og tar dette daglig. Leste pakningsvedlegget og der står det at man skal slutte umiddelbart hvis man er gravid og ikke brukes i svangerskapet. Hvordan kan dette da hjelpe??

Skrevet

Heisann! Jeg kan betrygge deg med at det er ikke farlig. Mange "store " damer går på metformin hele svangerskape. Dette fikk jeg bekreftet da jeg var hos gyn for 1 uke siden , forde jeg fortalte at jeg sluttet på metformin hver gang jeg kunne være gravid ( etter pergo kurene). Han sa at det var ikke farlig og da dette med de store damene. så du kan ta det helt med ro og ring gjerne din gynokolog for å høre om du fremdeles skal gå på 2 for dagen eller om du kan kutte helt ut:) Lykke til da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...