Gå til innhold

Ble trukket 50% i skatt selv om skattekortet mitt har trekkprosent på 6%!

Anbefalte innlegg

Hei,

håper noen med kunnskap om skatteregler kan svare på dette:

Jeg jobber som lærervikar gjennom Adecco, skal gjøre det frem til påske. Jeg begynte i slutten av januar, og leverte skattekort med 6% trekkprosent like før månedsskiftet.

I dag fikk jeg første lønning, og ble mildt sagt forskrekket over å oppdage at det er trukket 50% skatt fra lønnen min!

Hva i all verden skal jeg gjøre? Har ikke råd til dette! Hvordan skal jeg få tilbake disse pengene? Virker rett og slett som Adecco har gitt faen i at jeg har trekkprosent 6, og bare har trukket 50% på pur f!:-(

Er så utrolig forbannet og skuffet, spesielt siden jeg har gjort alt rett. Leverte skattekort og kontonummer for over to uker siden, og så trekkes det likevel 50%! Trodde man bare ble trukket så mye dersom man IKKE hadde levert skattekort?

Fortsetter under...

Om du har levert skattekortet ditt da du begynte å jobbe ringer du de bare og sier de får sette pengene dine inn på kontoen så fort som bare det. Det er dine penger så det kan du gjøre.

Kan være lønnssystemet som gjør en automatisk greie der. Hos oss trekkes 50 % skatt automatisk, hvis folk tjener mindre enn laveste beløp på tabellen (tabelltrekk) - for arbeidsgiver har ikke lov til å ikke trekke deg i skatt.

Men du hadde ikke tabelltrekk?

Merkelig.... sikkert bare systemet som har slått inn - ring arbeidsgiver!

Arbeidsgiver har plikt til å trekke 50% hvis du ikke leverer skattekortet. Hvis du har levert det ca 2 uker før lønnsutbetaling høres det ut som det har blitt levert etter at adecco har kjørt lønningene. Litt pussig, men ellers skal de følge skattekortet da (plikt etter loven).

Når arbeidsgiver har trukket skatten fra din lønn skal den settes inn på skattetrekkskonto. Da tilhører pengene skattekreditor og kan ikke røres av arbeidsgiver uten samtykke fra kemneren. Er altså ikke dine penger lenger, som en anonym her sa.

Hvis adecco bruker skattetrekkskonto kan du ikke få pengene tilbake nå, men du kan søke om at det ikke trekkes skatt ved neste lønn. Det er strenge vilkår for å få dette såpass tidlig i året.

Hvis adecco ikke setter pengene på skattetrekkskonto men bruker garanti til kemneren for betaling av trekket, kan du kanskje få pengene igjen. Du må derfor høre med adecco hvorfor de har trukket deg så mye denne mnd, og ev om de bruker garantiordningen for betaling av skattetrekket.

Betaling til skattetrekkskonto skal skje senest første virkedag etter lønnsutbetaling. Garanti eller oppfylt skattetrekkskonto som trer i stedet for innskudd, skal foreligge ved lønnsutbetaling. Uten skatteoppkreverens samtykke, kan kontohaver ikke disponere over skattetrekkskonto på annen måte enn ved overføring til skatteoppkreveren eller ved å overføre midlene til tilsvarende konto i annen bank. Eventuell renteavkastning på slik bankkonto tilfaller den som foretar trekket (kontohaver).

Klart de skal betale ut pengene om det er de som har gjort en feil. Jeg jobbet lenge i manpower og en mnd klarte de å trekke flere 1000 kr feil i skatt. Ikke mitt problem det, så de måtte selvfølgelig gi meg pengene for jobben jeg hadde gjort. Jeg måtte jo ha de for å betale huslånet mitt. Jobber selvfølgeilig ikke gratis. De måtte da heller rette det opp senere, men jeg fikk pengene mine.

Annonse

Takk for svar alle sammen! :-)

Snakket med noen fra adecco på fredag, og de beklaget at feilen hadde skjedd. De hadde fått skattekortet (jeg gav det jo til dem samtidig med kontonummeret), men hevdet en eller annen datafeil lå bak.

Hun jeg snakket med var hyggelig og forstod at jeg hadde blitt ganske sjokkert, hehe. Resten av pengene vil komme på konto mandag eller tirsdag ble jeg fortalt.

Lønte seg å si ifra, og igjen takk til alle som tok seg tid til å svare. Veldig snilt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...