Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som gir råd om å stikke ting opp i rumpa på babyer med skjelden avføring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare få det ut her... I tråden der mamma25 sliter med å få babyen sin til å bæsje, er det flere som kommer med råd om å stikke inn q-tips, termometer, fingre i rumpa til babyen.. Jeg har hørt min lille skatt få legens finger i endetarmsåpningen, og det var et hjerteskjærende skrik av smerte.. prøvde med q.tips en gang etter råd fra hs lege... samme reaksjon stakkar.. så kan ikke skjønne hvordan man kan råde noen til å drive med sånt uten at man har konferert med lege først... huff huff.. måtte bare få ut den vonde klumpen jeg fikk i brystet...

Skrevet

Huff... Enig med deg HI... Synes synd på henne når jeg gir henne stikkpiller også jeg, aldri ville stukket noe oppi rompa hennes for å få henne til å bæsje.. .Stakkar...

Skrevet

Fordi det ofte hjelper når de må bæsje og ikke får det til? Er jo ikke noe man gjør for morro skyld, men målet helliger vel middelet i dette tilfellet?

Skrevet

får håpe du slipper det då. Av og til MÅ ein, faktisk, for å hjelpe.

Skrevet

dette har jeg reagert på oxo.. Opp der skal det ikke noe er min mening. huff nei stakkars barn.. og så mange råd om å putte såpe opp der oxo?? Nei det finnes andre metoder...:(

Skrevet

Forskjell på en finger og en termometer da. Jeg har fått råd både fra barselavdelingen og i fra HS om at man kan ta tempen for å stimulere slik at de besjer. Har gjort det noen ganger, absolut ingen smertehyl eller noe, bare glede over å få besje.

Men en finger hørtes nå drøyt ut.

q-tip også- ganske stor sjangse for å stikke for langt inn, og for at bommullen skal dette av. Et termomeer er nå laget slik at det skal kunne stikkes inn i endetarsmåpningen, slik at det ikke er mulig å stikke for langt inn (ja, om man ikke er steik stokke dum da)

Skrevet

Vel, nå skrek ikke jenteunge som baby når hun fikk tempen målt eller fikk stikkpille. Synes det var helt greit faktisk. Synes forøvrig ikke noe om det fordi bæsj skal komme ut så naturlig som mulig og man skal ikke irritere mer en nødvendig, men må man så må man.Har selv aldri måtte da. Forøvrig så putter man det ikke langt inn da, og noen ganger kan man bare massere rundt endetarmsåpningen.

Skrevet

Var bare et råd jeg fikk på HS som hjalp!!

Ville bare hjelpe

Skrevet

Klart man ikke skal gjøre sånn om ungene reagerer på det, men de fleste barn reagerer vel ikke nevneverdig på å få stukket termometer eller q-tips inn i endetarmen, den er jo bare rett på innsiden.

Og det kan hjelpe veldig å irriterer endetarmen, så det er ett godt tips. Er jo fryktelig vondt å ikke få det ut også!

Skrevet

Er folk klar over at ved å bruke tempen på denne måten flere ganger at det de egentlig gjør er å la tarmen "glemme" hvordan den skal tømme seg selv, og dermed skaper obstipasjon?? For det er faktisk det som skjer om man gjør dette regelmessig..

1 gang er ikke noe krise(med tempen), men vær klar over at dette ikke er en heldig løsning.

Skrevet

Babyene får da ikke vondt av febermåleren?!!

Hadde ikke brukt noe annet enn den,da den er ment til å gå inn der..

Hvilke andre metoder er det du snakker om?

Skrevet

Eg har helsefaglig utdannelse, og dette er ein del av det ein lærer/bruker der. Og MÅ ein det for at ein skal få i gang avføring pga obstipasjon, så er dette einaste muligheten for at det skal skje raskt. det er ikkje alltid mulig å vente fleire dagar til pga at ein vil tilføre noko oralt. det kan bli farlig.

Hadde du sett kor vondt det kan vere for ein som ikkje får av seg avføringa, så hadde du sagt noko anna: "kva som helst, berre det hjelper!!!!"

Skrevet

Det er vel heller ingen som gjør dette regelmessig? Men heller i nødsituasjoner.

Og til HI- måler du ikke tempen på barnet ditt heller? Det er jo akkurat det samme.

Skrevet

Man gjør det jo så sjelden som mulig! Og de fleste prøver vel andre ting først vil jeg tro, som malt, svisker o.l.

Men av og til trenger de hjelp, og dette er råd som gis av leger og hs så veldig farlig kan det vel ikke være å gjøre en sjelden gang innimellom.

Skrevet

Jeg tror kanskje du har misforstått poenget her, HI!

Rådet om å manipulere endetarmsåpningen med termometer eller tuppen av en q-tip er for å sette igang den automatiske trykkerefleksen hos barnet. I noen tilfeller holder det faktisk bare å trykke lett med en lillefinger på endetarmsåpning. Det har aldri vært snakk om å "hente" avføringen ut med en hel finger-- *au...stakkars*

Likevel er det ikke noe man anbefaler.

Som Mamma25 sa så dreide det seg om ett veldig lite barn, ett barn man ikke kan gi så veldig mye uten at det er i samråd med lege.

Derfor syntes jeg det blir ett bra alternativ å forsøke dersom barnet virker forstoppet.

Skrevet

Jo, det er dessverre slik at det er noen som gjør dette på regelmessig basis(minst 1 gang om dagen, ofte i forbindelse med hvert eneste bleieskift...).

Har opplevd dette flere ganger i jobbsammenheng på forskjellige sykehus at barn(fra 1 mnd og oppover) kommer inn og er forstoppet. Og så viser det seg at foreldrene stimulerer med tempen og tarmen ikke vet hvordan den skal tømme seg selv lenger.

Skrevet

feks svisker og ting i dne duren :)

Mine skriker som bare det med febermåler :(

Skrevet

aha, det var jeg ikke klar over. Regner med de fleste (men dog tydligvis ikke alle) fatter at det ikke er så veldig lurt.

Skrevet

Jeg fikk rådet på sykehuset da babyen ikke fikk fra seg avføringa og skrek og skrek og skrek døgnet rundt..Stakk termometret litt inn..

Skrevet

Det er ganske stor forskjell på en finger og tuppen på et termometer eller en Q-tip da!! Og må man så må man, barnet har mye vondere av å ikke få ut avføringen..!! Drypp olje eller krem på tuppen først så gjør det ikke vondt, det er da ikke verre enn å ta tempen vel??

Skrevet

Trodde det var noe alle skjønte...

Det fremmer dritetrangen når du får feks. et termometer opp i rompa. Dette var litt direkte, men ok. Det håper jeg vi tåler *litt flau* Det samme når de hadde den bløte bæsjen de første månedene før fast føde, da skulle en gni med bleien over hullet for å få ut alt.

Skrevet

Jeg har som sagt selv en datter som ikke bæsjet på en uke eller to da hun var mindre. Og selvfølgelig tar jeg tempen på henne. Den er jo laget for å komme inn der. Men å bruke termometeret flere ganger for å få igang refleksene er vel ikke riktig? Vet flere som har gjort det, for det å ha et spedbarn som sliter med å bæsje er jo ikke unikt.. Men et spedbarn som bare får mm, får veldig skjeldent forstoppelse. Vet litt om det siden jeg var x antall ganger på legevakta+volvat med dattra mi som nå er ett år. fikk tips om q-tips og som sagt prøvde jeg det en gang, og som vi vet er en q-tips av bomull, og bomullen absorberer oljen.. ergo vondt!!!! Min erfaring!! Hva finger angår så har jeg da aldri trodd at noen skulle dra ut bæsjen:o) Må le!!!!

Men selv en lillefinger i en babyrumpe var fryktelig vondt for min lille venn ihvertfall! Så poenget mitt var egentlig at det er vel ingen vits å prøve å ta opp en forstoppelse man ikke vet om er der engang? Man har jo bare en endetarm og en tarm, og det er jo trist om man ødelegger noe der feks. Men for all del, jeg kan ikke bestemme hva andre skal gjøre! REagerte bare på at man gir tips som kanskje en lege el hs burde gi....

Skrevet

ja eg bi åsså PROVOSERT!!!

Man skal IKKJE stikke nokka opp i rompa demmes!!!

vi brukte å ta bomullspinne med litt babyolje på, å kile ho i endetarmsåpninga, stakk den ikkje inn... dettan va tips fra helesøstra å jormødrene på føden.. å ene gangen snuppa gikk 12 daga uten å bæsje gjorde vi det, å det funka helt fint! kunne ikkje falt meg inn å stokke nokka pooi rompa hennes!!!

Skrevet

når hun drakk mm var det greit kunne gå 1 uke mellom hver gang, men så beg jeg med mme, en gang hadde hun ikke gått på do på 3 dager, og jeg så hun strevde med noe, tok babyolje på tuppen av q-tipsen, jeg så hun samarbeide, jeg kødder ikke nå: det er det verste jeg har sett, bæsjen bare kom å kom å kom ¨å kom. hadde ett stort handkle under som jeg bare hev etter på, og tørketrommelen som er rett ved stellebordet måtte jeg vaske, det var så mye løs skit over alt.

og etter på ligger bare tulla å smiler;) kunne se hvor fornøyd hun var. si var dere vil, får de det ikke til så får de det ikke til;)

Skrevet

Nå gjelder ikke dette spedbarn, men jenta mi som var nesten to og ett halvt år og hadde vanvittig forstoppelse. Hadde prøvd ALT!! (Hun har slitt med treg avføring siden hun var seks måneder, og hatt forstoppelse to ganger tidligere, det ble da kurert med microlax (miniklyx).)

Hun gråt i flere timer, startet klokken åtte om kvelden (vi hadde selvfølgelig ikke klyx i huset......), prøvde å gå på do omtrent hvert femte minutt, men klarte ikke å få ut noe. Klokken ett var både hun og jeg helt utslitte. Hun hadde veldig vondt, og siste timen var det bare skrik, ikke gråting. Så jeg valgte å gjøre noe som ofte brukes på eldre mennesker som er forstoppet, jeg måtte "plukke" henne (bruke fingeren for å få ut avføring, altså hente den ut med fingeren). Jeg gråt samtidig, og hun skrek, det var jo selvfølgelig vanvittig vondt, og jeg har aldri opplevd noe så fælt før. Det som var inni henne var helt hardt, og hun hadde absolutt ikke klart å få det ut selv. Når man blir så desperat som jeg var da, så så jeg ikke noe annet alternativ. Eneste alternativet var å kjøre bil en time for å komme på legevakten, og vi gikk jo de første timene og håpet det skulle ordne seg.

Så selvfølgelig var egentlig hele situasjonen vår "feil", som for det første ikke hadde microlax i huset, og ikke forstod alvoret de første timene.

Men, vesla sovnet mens jeg vasket henne etterpå, helt utslitt, og endelig uten vondt. Det er desidert det værste jeg har vært med på, og jeg håper jeg aldri, ALDRI mer må gjøre noe sånt.

Det jeg vil med dette, er at det er mange "grusomme" ting man kan finne på å gjøre med barna sine, i håp om at de skal få det bedre.

Jeg håper ingen opplever å måtte gjøre som jeg, men jeg kan ikke se at jeg kunne gjort noe annet for henne, når det først hadde gått så langt (som, var vår feil...).

Hadde jeg hatt en baby som ikke bæsjet på altfor lenge, eller barn uansett alder, hadde jeg gjort det meste for å unngå at de ble alvorlig forstoppet. Da tyr man til midler man aldri ville vurdert engang, og jeg mener det blir feil å dømme ut rfa de rådene det ble gitt. Viktigste er nå å få bæsjen ut mener jeg, og ja, målet helliggjør middelet eller hva det sies. Selv om det er vondt både for barnet og den som må utføre det.. Huff, gråting ble det nå og, håper ikke vesla husker det like godt som meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...