Gå til innhold

Til kjære Lille meg venter nr3 ;);)

Anbefalte innlegg

Hei du;)

Ble litt nysgjerrig, da du nevnte du var på ul annen hver uke i 3 trimester....... Pga svangerskapsdiabetes;)

Jeg HAR diabetes fra før.... Og gikk på tab mot type2... Nå har jeg starta på insulin og går til ulle vål hver uke/annen hver uke.. Og når det gjelder ul osv, så regner jeg med at det går sin gang......

MEN merket du noe med str på barnet? Ble ditt barn stort? Eller hva skjedde osv? Jeg er litt nysgjerrig på hva som skjer... Jeg er bare 13+1 da;)

Jeg har forresten byttet nick, jeg er Anette....;)

Takk om du gidder å svare på dette;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136854890-til-kj%C3%A6re-lille-meg-venter-nr3/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei :)

mine barn ble ikke store :) jeg greide å holde langtidsblodsukkeret på 5 hver uke..så jeg var veldig streng med meg selv med kostholdet..hadde kostregulert jeg da.

Med nr 2 så var det usikkert om jeg måtte ha insulin da det ble oppdaget, men ville prøve kostregulert først å det greide jeg ..

nr 1 ble 3360g og 50cm

nr2 ble 3790g og 50 cm

ganske så gjennomsnitlige egentlig.

Siden du må bruke insulin, så får du ikke ha barnet oppe med deg 1. natta pga de må overvåke barnet ditt så ikke blodsukkert synker.

Jeg slapp det pga jeg hadde ikke insulin, men fikk fortalt at visst jeg måtte begynne emd det, så måtte det ligge 1 døgnet på barneavd.

Du får veldig god oppfølging på sykehuset..følte meg mye tryggere med svangerskapdiabetes de 3 siste mnd enn de første mnd med vanlig lege og jordmor :)

Er det noe du lurer på så er det bare å spørre :)

jeg regner med jeg får det igjenn i dette svangerskapet også, siden jeg hadde det på de to første..og nr 2 så hadde jeg høyere blodsukker enn nr 1..

Oj, får jeg ikke ha barnet hos meg det første døgnet? Hmm.....

Skjønner hvis det er sånn asså, men det er ikke morro å tenke på.......

Men du slapp insulin? For det jeg er usikker på , er om hvis barnet faktisk blir stort, så nevnte de at de kanskje tok ut barnet i riktig str i uke 36- feks.....

Jeg hører så mye rart, har lært meg å høre på det legene sier til meg jeg, men jeg ble så nysgjerrig på det du skrev hehe;)

jeg ble satt igang rundt terminen på begge to. pga jeg hadde svangerskapdiabetes og alt stod bra til..

Er vel hvor høyt blodsukkeret ditt ligger som gjør hvor stort barnet blir..så jeg vil tru visst du greier å holde deg langt under 8 stort sett , så vil den ikke bli så stor.

Vet de som har hatt insuling og fått normale babyer også :)

De sa ingenting ang størresle og blir evt tatt tidlig med meg..så det vet jeg ingenting om..eneste jeg fikk beskjed om isst jeg ikke greide å holde blodsukker målingene mine under 8, så måtte jeg begynne med insulin..

Er iallefall sånn i Ålesun at babyene må ligge 1. natta på overvåkning nede på barneavd.

jeg ble feil informert med nr 1..da fikk jeg vite at vist blodsukkeret var lavt på babyen, så måtte min også ned lell jeg ikke brukte insulin..så første jeg spurte jordmora om var om den måtte ned på barneavd

Hvorfor trur du det sa hun da, ungen er jo frisk den..så sa jeg hva jeg hadde hørt, og det er kun de med insulin..for da kan blodsukkeret bli så lavt..så de må overvåke blodsukkert

Åååå!!!

Jeg sliter litt inni mellom, mine målinger kan være på over 8 mange ganger, men langtid er på 5.... Så heldigvis sånn sett!!! ;)

Men det er jo lenge igjen.....

Men jeg tar insulin hver dag da, og det er ikke så mye;)

Jeg håper bare det går av seg selv;)

Kan jeg spør om noe annet?

Har du vært sykemldt under svangerskapet?

jeg ble sykmeldt pga bekkenløsning før jeg fikk svangerskap diabetes. Men da jeg var på sykehuset med en lege der og trengte fornye sykmeldinga mi, så skrev han diagnose svangerskapdiabetes..lell det var bekkenet jeg var sykmeldt for hehe..

Annonse

jeg ble sykmeldt pga bekkenløsning før jeg fikk svangerskap diabetes. Men da jeg var på sykehuset med en lege der og trengte fornye sykmeldinga mi, så skrev han diagnose svangerskapdiabetes..lell det var bekkenet jeg var sykmeldt for hehe..

kan jo tilføye jeg havnet noen ganger over 8 jeg også, men siden langtidsblodsukkeret lå på 5 så var de fornøyd :) Var mye lettere å havne over 8 da jeg gikk med nr 2..men skjedde bare noen ganger da..ikke så ofte..så de ser mest på hva langtidsblodsukkeret ditt er trur jeg..

Men de tar jo vekstkontroll også å følger med hvor fort babyen din vokser da :)

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg blir så forbanna surrete av alt folk sier.... Når det gjelder svangerskapspenger, så sier folk at det får man hvis jobben er for ille osv, ikke sant? Men når jeg gikk på trygdekontoret her med det, så ser hu dumt på meg og spør hvorfor jeg lurer på det, hvis jeg har fått sykemld? Så sier jeg at alle prater jo om det hvis man har en jobb som man ikke kan være på... Da sa hu at svangerskapspenger er det samme som foreldrepenger, og at hvis man søkte om svangerkspaspenger, så ble d det samme som å ta permisjon... Men alle prater jo om dette, så jeg vet jo ikke... Jeg hører på det hun sier! Men fler og fler nevner dette... Siste sykemld fra ullevål står det diabetes... Så greit nok, og jeg sliter med ryggen, men så mange nevner de j******** svangerkspaspengene... hehe

jev var på NAV sine sider å leste om svangerskap penger..for jeg ble forvirret selv.

Der står det visst du har et arbeid som kan være til skade for fosteret og man ikke får tilrettelagt på jobben kan man få svangerskap penger

Svangerskap penger er penger man får ut svangerskapet og er IKKE permisjonspenger..

Blir samme som sykepenger, men man får de invilget ut svangerskapet istedet for å ha sykemeldinger. visst du skjønner..

Men hvem som får ble jeg usikker på her inne..noen skrev visst det er til skade for deg eller fosteret, men på NAV sine sider forstod jeg det sånn visst du har en jobb som er til skade for forsteret, men du selv er frisk, men jobben kan ikke tilrettelegge.

Er det jeg og trodde, men seriøst, hun har jobbet med det lenge og jeg spurte henne rett ut: Hvis jeg har en jobb jeg ikke kan være i, som er skadelig for meg OG barnet i helheten, skal jeg søke svangerskapspenger? Og hun svarte at hvis jeg gjorde det, så ble det d samme som permisjon..... Fader for noe surr dette er asså!!! ;)

Problemet mitt da, er at jeg har en sjef som sa at han ville ha noen der som kunne arbeide 100%, og være ute med kundene... Jobber i lampebutikk med 3 krokete lager (tro meg, fader for stress) Han sa jobben ikke er noe å stå bak kassa for, og der jeg jobber, maser kunder hele tiden... Det er ikke noe til å legge skjul på en gang.... Ingen hemlighet hehe.... Og inni mellom er det stress, og jeg må måle hele tiden og spise og ja, jeg orker det bare ikke.... Så jeg føler det er 2 ting her jeg da.....Inni mellom kunne det bli så ille at jeg ikke fikk spist på mange timer, det var føre jul og når jeg var gravid, føre jeg visste det....

Lurer på om det er du, legen og arbeidsgiver som må søke om svangerskap penger om jeg ikke tar helt feil.

Hun du snakket med er det hun som er din rådgiver? har du mulighet å snakke med noen andre? For hun tar iallefall feil med at svangerskap penger er permisjonspenger..

Er jo bare å søke å se om du får det invilget eller ei da..

Hva sier legen din ang dette da? jeg har ikke så mye greie på det da..bare lest litt på NAV..

Annonse

Jeg skal dra å prate med noen andre der... Men nei, hun er ikke min rådgiver... hehe;)

Men jeg fikk med at ark fra en annen gang jeg var der med noe annet, og det arket er sånn at arbgiver og jeg og legen som du skrev må fylle ut, men så aldri på det hehe

Tror jeg bare skal snakke en gang til med de.. Sorry maset mitt, men jeg bare lurer så mye, blir aldri klok hehe

Hei! Så bra å endelig lese noe om andres erfaringer med svangerskapsdiabetes!! Jeg har også hatt dette hver gang, men barna har heldigvis ikke blitt større enn "normalen":) Denne gangen veier jeg litt for mye selv (er 162 og 75 kg, 11 +6 uker) Tror dere det blir vanskeligere å kontrollere blodsukkeret pga dette? Noen som har erfaring?? Leser jo at barna blir større og større... Er litt bekymret for hvordan dette skal gå...

Jeg er 160 ca og veide 73 føre dette skjedde og HADDE diabetes..... Så tror kanskje ikke det har alt å si, men noe, ihvertfall på meg, men hva, huff, vanskelig å forklare......

Men det er vanskelig å kontrollere det uansett hvis man er litt gla i søte ting... Når man er gravid får man jo lyst på alt hehe..... Men som jordmor sa til meg, tenk at det er bare for denne perioden du MÅ være streng med deg selv, det er barnets beste;););)

jeg var ikke så tung jeg..la bare på meg 11 kg begge gangene..da var jeg 162 og 53 med nr 1 og 162 og 55 kg med nr 2 på 1. kontroll..

Men nå er jeg noen kg tyngre enn da ja..så da er jeg spent på hvordan det går denne gangen, om den dukker opp tidligere osv..

Legen min sa engang at jeg måtte passe vekta mi, for med svangerskap diabetes så er det at man når en viss vekt så får ikke kroppen nok insulin.

Så jeg er vel disponert til å få diabetes 2 visst jeg ikke passer meg..

Målte blodsukker etter 3-4 timer på bedrifthelse tjenesta i sommer..da var det fint..lå på 4. Så da var iallefall blodsukkeret fint..da hade jeg drukket et stort gladd appelsinjuoce på jobb også.

Da veide jeg 61 kg :( å det gjør jeg nå også..så da spørs det gitt..

Så vekta har nok noe å si ja..

Pappa han har høyt blodsukker..visst han slanker seg så er det fint og slipper tabl, visst han legger på seg mye igjenn så må han ha tabl..så vekta har mye å si.

Jeg også er veldig glad i søtsaker, men jeg greier ikke kutte det ut nå og ikke da heller. Men når jeg da får svangerskap diabetes så var jeg utrolig flink. Utrolig hvor viljesterk man blir når det har med den lille i magen å gjøre.

Jeg følgte kostholdet..forsiktig med hva jeg spiste..ville jeg ha frukt byttet jeg ut melkegalsset og tok ei frukt etter måltid istedet..

Kuttet ut godterit. Så viljesterk er jeg ikke til vanlig, men av en eller annen grunn så gikk det utrolig bra å kutte ut så mye karbohydrater bare på tanke på den lille :)

Så håper du også får det til :)

Barnet i magen har like høyt blodsukker som deg. Og det er sukkert som gjjør at det kan bli stort :)

Så lykke til med kostholdet..regner med jeg er der selv om noen få mnd,

Hei Lille :)

Jeg også veier litt mere enn de 2 første, så spørs om blodsukkeret blir høyere da..

Var bare 2 kg forskjell på nr 1 og 2, men lel var blodsukkeret forskjellig..med nr 1 8.9 og nr 2 9,8. Var værre å regulere med nr 2 enn nr 1. lettere å komme over 8. men jeg fikk det til da.

Så vist det er enda høyere nå, så må jeg vel bruke insulin :( Siden jeg veier 5-6 kg mere enn jeg gjorde med nr 2.

Jeg håper jeg ikke får så høyt og jeg kan regulere det med kosten, men får bare ta det som det kommer.

Brukte du insulin sist? jeg gjorde ikke..man får vel regulert intaket av insulin i frhold til blodsukkert ditt regner jeg med..så greier du å holde deg godt under 8 så vil jeg tru du vil få normal str på babyen din denne gangen også.

Hei igjen:) Jeg trengte ikke å bruke insulin i mine tidligere svangerskap, men merket at det ble vanskeligere å holde blodsukkeret nede for hvert svangerskap. Venter nå nr 4!! Kanskje vi sukkerjenter skulle holde på denne tråden, så kan vi motivere hverandre underveis til vi er lykkelig framme ved målet?:)

I mitt første svangerskap ble diabetesen oppdaget rundt uke 30, i mitt tredje i uke 17.... Denne gangen er prøvene fine foreløpig, men jeg lever noenlunde slik jeg skal, har jo erfaring, he he.

Jeg opplever også at det går fint å kutte ut snop og sukker, men det er værre å begrense pasta ol. SPise ofte og lite (er glad i mat!) Kan heller ikke spise frukt utenom måltider uten for høy blodsukkerstigning. Men er enig i at helsa til den lille er det viktigste! God motivasjonsfaktor det:)

Vi får tipse hverandre om gode råd!! Klem

Hei lilie;)

Når det gjelder hva man kan spise osv, fy fader det er så vanskelig syntes jeg... Jeg er jo vant med diabetes føre jeg ble gravid, men med tabeletter og kunne spise nesten hva jeg ville og la ikke på meg, nå går jeg på insulin og kan som du nevner ikke spise frukt, fikk beskjed om å ikke spise mer enn 2 frukt.... Huff!!

Jeg tenker på barnet så klart.... Men noe er verre å holde tilbake hehe;)

klemmmmmm

ja vi må følge hverandre..vi er jo alle 3 i augustklubben, så vi blir jo inne på samme forumet hele tiden :) Visst jeg da ikke får satt tilbake termienn min mange dager ..har termin 26.august, så håper jeg holder meg inne på august når jeg har vært på UL også :)

Jeg liker veldig godt med et glass melk til skiva..helst mere..når jeg hadde kosteegulert måtte jeg greie meg med en lite glass :( og ville jeg ha frukt måtte jeg bytte ut melkeglasset å spise ei frukt rett etter måltidet istedet.

Ang pasta..prøv å spise masse grønnsaker evt salat til, så du får i deg masse fiber, for da er det ikke sikkert karbohydratene i pastaen stiger så fort.

Husker ikke akkurat hvilekn uke jeg var i jeg..men var slutten/førsten av 2. og 3. trimester..der en plass..

Så du fikk det så tidlig som i uke 17 sist altså..

Vi får trøste oss med den..at vi blir jo super sunne i kostholdet den siste tiden i svangerskapet hehe..Er jo heldigvis bare en liten stund det gjelder da, så får vi heller kose oss med masse frukt etter fødselen :)

Men jeg greier ikke å skjerpe meg før jeg får diagnosa jeg da..så jeg spiser som jeg vil nå..men blir vel kanskje straffet med å få det tidligere?

Jeg har termin 25 august, så ja, håper vi holder oss her da.... ;) hehe

Oj bytte ut melk? Fikk høre at jeg ikke skulle ha så mye melk nei, men jeg kunne spise 2 frukt.. Jeg er veldig gla i banan jeg da, så jeg sa jeg fort kunne spise det på brødskivene, og da sa hu legen bare at maks en halv banan, og det var da den ENE frukten av 2 om dagen;) Merkelig asså...

Ja er som du skriver lille meg, vi får klare oss nå og heller kose oss etter babyen har kommet..... ;)

Jeg forstår at du ikke klarer å gjøre noe føre du får diagnose, klarte ikke det jeg heller....

vi er jo omtrent likt kommet i svangerskapet vi da :)

Jeg bestilte privar UL da jeg var 9+5, og da var fosteret 9+3 ifølge UL..så håper det blir bare 2 dager forskjell på ordinære også..men jeg følger fremdeles mensterminen enda da til ordinære UL :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...