Gå til innhold

Har noen forsikret barna sine, og fått uttelling UTEN problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser at Aftenposten hadde gjengitt en feil hos If, bla. Så tenkte jeg på det, at vi blir jo oppringt stadigvekk og spurt om forsikringer til ditt og datt. Og stands- skulle tro vi ikke tenkte selv- uten at noen må spydig spørre om vi ikke bryr oss om barna våre om vi takker nei til de??

Derfor er spørsmålet mitt til dere kjære bim damer:

- Er det noen som vet at disse forsikringene faktisk dekker det dere trenger NÅR dere trenger det? Noen som har opplevd noe?

(I en innboforsikring kan det ofte stå som et minimum at barn og ektefelle er dekket osv)..

Fortsetter under...

Skrevet

Har ikke måtte benytte meg av forsikringen selv (håper jeg slipper).

Men en venninde har ei jente som har fått en diagnose som gjør at hun vil bli 100% ufør, vil være det lenge før hun til slutt vil dø (max 21 år sier de). Var overhode ingen tegn til at hun var syk før hun ble 6-7 år. Hun får nå utbetalt 1,8mill for å utføre tilpassninger på huset, og for å kunne ivareta livskvaliteten til barnet lengst mulig. Mener den forsikringen ble opprettet gjennom sr-bank.

Skrevet

på jobben til mannen min fikk ei utbetalt 250.000 den dagen sønnen fikk påvist kraftig diabetes.....så NOEN holder jo det de lover? Ser bare at Storebrand har "kreftforsikring".. Hva hjelper det? Det er jo ingen garanti for å være FRISK?? "bare" for å få utbetalt penger.. Suspekt metode..

Skrevet

Sånn som jeg har forstått så håper jeg inderlig ingen har hatt brukt for sin barneforsikring.

Den gir vist kun utbetaling ved død eller sterk invalidisering.

Selv har vi denne forsingen, man hadde ikke følt meg som noen dårlig mor hvis vi ikke hadde hatt.

Skrevet

Det finnes i hovedsak to typer forsikring for barn:

-Ulykkesforsikring

-Helseforsikring

Ulykkesforsikring dekker kun ulykker som skyldes et plutselig inntruffet ytre tilfelle. Dvs. at forsikringssum utbetales om barnet blir påkjørt av en bil og får skader. Summen betales derimot ikke dersom barnet besvimer, faller og slår seg og slik pådrar seg skader.

Helseforsikring dekker som oftest en sum ved barns dødsfall, en ganske høy sum ved medisinsk invaliditet eller uførhet, enten det skyldes sykdom eller ulykke. Behandllingsutgifter, der det offentlige ikke dekker det, ombygging av bolig dekkes, reiseutgifter, dagpenger dersom en foresatt må ut av jobb for å ta seg av barnet eller følge til behandling... osv: de ulike selskapene har litt ulike dekningsområder.

Veldig mange har bare ulykkesforsikring på sine barn uten å vite at det ikke dekker barns sykdom. Kjedelig å finne det ut i det man mot formodning skulle trenge utbetaling.

Skrevet

Dekningsgrunnlaget for kreftforsikringen er jo ganske snevert, og de selger nok mye av denne forsikringen pga. det redselsfyllte forholdet fok har til ordet kreft.

Men, dersom man får kreft kan det faktisk komme godt med med de pengene man får utbetalt til tross for at det ikke gjør en frisk.

Selvstendig næringsdrivende slipper å bli stående uten penger i tidsrommet de er syke, ens nærmeste kan ta seg fri fra jobb for å være sammen med en den siste tiden eller i behandlingstid, man kan benytte seg av ganske kostbare alternative behandlinger som ikke det offentlige nødvendigvis dekker. Og hva med å kunne reise bort med familien den dagendu er blitt kreftfri for å komme til hektene igjen.

Men det finnes forsikringer som gir utbetaling ved sykdommer som er mer dekkende enn kreftforsikringen....

Annonse

Skrevet

det var et meget godt innlegg, Tita-lita! opplysende for oss som ikke vet. Tack så mycket!

Skrevet

Men... de fleste selskapene betaler kun om barnet blir 100% invalid, og det er det så og si ingen som blir. Så i de fleste tilfeller får man ikke noe...

Skrevet

Det stemmer ikke! De fleste selskap utbetaler dersom barnet blir minimum 10 % medisinsk invalid.

Skrevet

Husker jeg så noen artikler fra dinside om dette; dette med medisinsk invaliditet er kjempevanskelig. Det kreves så utrolig mye for at man skal få den betegnelsen og dermed full utbetaling; selv ikke en så alvorlig ting som demens og som krever full skjerming etc gir mer enn 70%. Tror ryggskader og nedsatt bevegelighet gir 20%, det er ikke mye med tanke på hvor vanskelig et liv kan bli da.

Tror faktisk de gikk så langt der som å heller be folk ta tilsvarende beløp og spare selv inntil tilbudene/vilkårene blir bedre.

Skrevet

Demens (uten kombinasjon med andre sykdommer eller skader) kan faktisk gi 90% medisinsk invaliditetsgrad. Og det er mye!

Svært få som blir 100% med. invalide.

Men det skal ikke så mye til for å bli 10% med. invalid. ADHD kan faktisk gi 10% invaliditet, nakkeplager kan gi mer enn 10%, skoliose/skjevhet i ryggen kan gi det, etc. Listen er lang.

Skrevet

Måtte gå inn og sjekke; her er listen fra forskriften som brukes i slike tilfeller;

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19970421-0373.html#map002

Her er den en tabell som viser hvilken grad de forskjellige lidelser/skader gir.

Kanskje det beste er å sette opp sin egen tabell med de forskjellige forsikringene; hva de dekker/ikke dekker, summer, krav de setter etc og så sammenligne. Da får man hvert fall et godt grunnlag for å kunne ta en beslutning!

Skrevet

For det første, håper ingen noen gang får bruk for sin barneforsikring, hverken ulykkes- eller uføredekning.

For det andre, dette er etter min mening en av de viktigste forsikringene man tegner, enten det gjelder barn eller voksne. De aller fleste har en reiseforsikring, det er ikke enda like vanlig å ha barneforsikring.

For det tredje så er forsikringsselskapene ikke bare sleipinger som vil tjene penger, de har retningslinjer å forholde seg til, og loven går langt i å gi forsikringstakeren et sterkt vern, så de kan ikke ta seg til rette slik de vil. Men det er viktig å huske at man går inn en avtale med selskapet og at du som den ene part i avtalen har plikt til å sette deg inn i avtalen slik at du vet hva den dekker og ikke dekker og i hvilke tilfeller den vil dekke og hvilke tilfeller som er untatt. Selv om selskapet har en opplysningsplikt overfor deg som forsikringstaker, så er det av effektivitetshensyn ikke alt de kan opplyse om. De kan ikke pålegges å informere hver forsikringstaker om hvert enkelt vilkår i avtalen. Man har også selv et ansvar.

Det som kan være gode tips i forbindelse med tegning av slik forsikring er

- å be om å få tilsendt de fullstendige vilkårene i posten før du inngår avtalen. Les dem nøye, ring og få en avklaring i det du lurer på.

- å be om å få oppgitt prisen per år, og samtidig spørre om det er medregnet noen rabatter i den prisen. En del selskaper gir ofte en rabatt første året, som faller bort neste år, viktig å være oppmerksom på dette.

- å sjekke om man er medlem av en forening eller et forbund (feks utdanningsforbundet eller sykepleierforbundet, legeforeningen el) og om ditt forbund har avtale med et spesielt selskap. dette kan gi deg svært gunstige rabatter, ofte opptil 25 prosent av vanlig pris.

I etterkant dersom det skulle oppstå problemer mellom deg og ditt selskap og du ikke har anledning til å bruke advokat, kan forbrukerrådet hjelpe til i forsikringstvister, de gir gratis juridisk bistand.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...