Gå til innhold

epidural?

mariamus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen negative erfaringer akkurat, men legen hadde problemer med å få satt den riktig. Føltes ikke som den virka som den skulle. Meeeget vanskelig å sitte stille med rier da epiduralen skulle settes! Mista ikke trykketrangen. Kommer nok til å be om epidural denne gangen også. Har født 2 ganger uten, gikk bra det. Lystgass er toppen det også, den klarer jeg meg IKKE uten!!

Hadde epidural, ene beinet sovna, så måtte ha hjelp til å flytte det rundt da jeg skulle presse - og fikk heller aldri pressrier, så måtte presse ut lillegutt på egenhånd.

Tenker jeg prøver lystgass denne gangen, de fikk den ikke til å funke sist, så vet ikke om jeg hadde klart meg kun med den.

Men, hvis jeg må så tar jeg sikkert epidural igjen.

Jeg hadde epidural med lillegutt, og jeg mener den er guds gave til den fødende kvinnen:o)

De setter to typer.. gjorde iallefall det når jeg fikk... Med Den første sprøyten kan du gå og stå, gå på do osv.... Men hvis det drar ut i tid så må de sette sprøyte nr.2 og det er den gamle sorten. Da blir du på en måte lammet i beina og må kanskje ha kateter for å tisse, og hjelp til å komme i fødesengen... Jeg lå 18 timer med gutten min etter jeg kom inn....Fikk epidural når jeg hadde 4 cm... Og selv om jeg fikk sprøyte nr 2 synes jeg det virkelig var verd det, fordi smertene jeg hadde før var helt grusom!!!! Jeg klarte ikke konsentrere meg om å puste, bare spydde mellom takene osv.......

NB: det er anestesileer som sitter sprøyten, og de er som oftest veldig flinke. Bare tenk på at de stikker slik mange mange ganger om dagen i forbindelse med andre ting også:o) Og det er bare et stikk så får du en slange i ryggen og et apparat ved siden av sengen hvor sprøyten ligger og blir dosert ut :o)

Annonse

jeg hadde epidural med første, men ikke med andre, og fødsel nr to gav en mye bedre fødselsopplevelse, så jeg velger uten epidural så vidt jeg kan unngå det.

klart det er mer smertefullt uten, men på en måte er smertene litt positive og.

Etter fødsel nr to følte jeg meg sterk, og etter fødsel nr en følte jeg meg svak og skjelven.

men det blir jo litt individuelt da.

Skal snart føde for tredje gang og vil helst uten epidural. Hadde epidral med nr 1 og 2. Med nr 1 vare det en "nødvendighet" siden jeg ble satt i gang og hadde jæ...vondt! Med nr 2 angret jeg, for syntes ikke toppene var så ille. Men først og fremst vil jeg føde uten da jeg har fått ryggproblemer etter epidural. (Stiv og vond korsrygg flere år etter).

Skal veldig mye tilfor at de får sette epidural på meg igjen...

Legen bomma bare sist, og plutselig var det full åpning...

Dermed ble det ingen smertelindring, bare bivirkninger etterpå.

Fikk spinalhodepine. og det var bare helt jævl...! Klarte ikke fungere i det hele tatt. Heldigvis var det med førstemann, så min kjære var der og tok seg av babyen vår.

Tar ikke sjansen på det engang til, så jeg skal ikke la de prøve sette det flere ganger...Denne gangen må jo min kjære være mere hjemme, med førstemann...

Vet ikke om det kan kalles en negativ erfaring, men på meg virket rett og slett ikke epiduralen smertedempende.

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i historier der folk forteller at det var fantastisk å få epiduralen, at de klarte å sove litt da osv.

Jeg prøvde først lystgass; det virket ikke, men da mannen fikk prøve fikk han veldig god effekt.... :-P

Deretter fikk jeg rett og slett tilbud om epidural fordi jeg hadde hatt 5 timer med sterke og lange rier som bare avløste hverandre, men ikke åpnet skikkelig. Det sa jeg ja til, men smertelindrende var det altså ikke.

Derimot ba jeg om å få satt saltvannspapler (ETTER å ha fått epidural), og de virket kjempegodt! :-)) Jeg kjente godt at de ble satt (sved noe veldig), men de lindret godt.

Saltvannspapler og varme "grynposer" på mage/ rygg var det som hjalp best på meg, så kroppen min ville tydeligvis ha minst mulig kunstig smertestillende.... :-/

tenker på det samme som deg, har to fødsler uten og det har jo gått veldig greit. Men så er det så mange som snakker om hvor fantastisk deilig det er å få epidural.

Jeg tenker som jeg gjorde med nr to egentlig, at jeg må bestemme det når jeg er oppi det, nr 3 kan jo være en luring så man vet jo aldri.

Jeg har vært veldig pigg etter begge fødslene og trillet babyen selv inn på barsel hver gang og det er en deilig følelse av mestring og styrke.

Her var det mange med negative erfaringer.Beskrivelsene passer absolutt ikke på min opplevelse da jeg fikk spinalbedøvelse ved andre fødsel. Fungerte helt perfekt, all smerte borte, jeg leste avisen da vannet gikk og jordmor sa jeg kunne gjøre meg klar for å presse. merket rier kun på at magen ble stram å se på. Følte at jeg hadde veldig god kontroll på fødselen. Frisk og rask med en gang etterpå. En av mine første tanker var faktisk at dette kunne jeg godt gjort om igjen allerede neste dag!

Men dette med effekten av epidural er nok veldig varierende fra kvinne til kvinne

Venter mitt 4. barn om to uker, og kommer nok til å be epidural dersom fødselen blir veldig langvarig og smertefull. Ikke noe nederlag å få smertestillende under fødsel, det er tross alt din kropp og din fødsel. Jeg har hatt to fødsler uten smertestillende også, så jeg har opplevd begge deler.

Lykke til:)

Annonse

jeg har fått epidural begge gangene. første gangen funket den veldig bra, alle smerter borte, men dosen var kanskje satt litt høyt, for jeg kjente ikke veene i det hele tatt nesten, pluss at når tiden var inne så måtte jeg presse på komando fra jordmor fordi jeg ikke kjente pressveer.

andre gang rakk ikke epiduralen å funke fordi det åpnet seg pluselig veldig fort. 15 min etter at ep. var satt så var prinsessa ute:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...