Gå til innhold

Tunge og vanskelige dobbeltnavn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til alle dere som har tenkt til å kalle barnet deres August Preben eller Savannah Amalie eller andre tunge dobbeltnavn.. (Det finnes verre også..) Har dere tenkt til å bruke begge navnene i det daglige? Jeg har selv dobbeltnav og bruker begge, mannen min har dobbelt navn og bruker begge og barnet vårt skal ha dobbeltnavn der begge navnene skal brukes hver gang barnets navn nevnes! Er det bare jeg som tenker slik??

Jeg tror at etter en bølge av kongelige barndåper har det blitt populært med lange fornavn som overhode ikke passer sammen muntlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du at det er en kongelig bølge? Det er ikke mer sannsynlig at vi er påvirket av navnetradisjoner i andre vestlige land, i tillegg til tidligere og nåværende norske navnetradisjoner? Jeg har ikke sjekket alle land, men vet det er vanlig med flere, gjerne 2-4 fornavn, i land som Italia, Spania, Usa, England... Om du spørr folk her- hva het din bestemor? så er det godt mulig hun het noe som Hedvig Andrea, der bare Hedvig ble brukt til daglig.

Men, jeg mener en bør ha en grunn for å bruke flere fornavn, f.eks oppkalling, at en vil ha et norskt i tillegg til et kristent navn etc etc.

Når det er sagt synes jeg det er veldig irriterende med de som har lange dobbeltnavn og forventer at alle navn alltid brukes. Synes det er litt frekt egentlig å kreve at jeg må bruke et 5-6 stavelser navn, når det hadde greid med det ene tostavelsesnavnet til daglig.

Skrevet

Har selv et langt dobbeltnavn, men folk har alltid bare brukt det første til daglig. Ikke desto mindre er jeg veldig glad i begge to, og bruker dem begge når jeg underskriver osv. Og jeg er helt bestemt på at min datter også skal ha to navn (kall det gjerne en fiks idè) :) Vi har imidlertid tenkt slik at enten velger vi et "kort" kombinasjonsnavn som funker til daglig, eller så blir det to lengre navn der bare det første brukes når vi skal rope vesla inn til middag (vi ser ut til å havne på sistnevnte alternativ). Det er jo helt greit at dere bestemmer dere for å bruke to lange navn i det daglige, men det spørs jo om alle andre barnet kommer til å møte på sin vei kommer til å gidde å gjøre det samme... :)

Skrevet

Sikkert ikke bare du som tenker sånn. Jeg for min del skjønner ikke problemet, mange ganger vil man jo kalle opp en slektning, f.eks, men er ikke helt komfortabel med hans/hennes navn alene. Eller man har funnet to nydelige navn, som (helst) passer sammen. Enig i at de bør passe litt sammen, da.

Jeg tror ikke det er noe nytt fenomen, kjenner veeeldig mange på mammas og bestemors alder som har mellomnavn som ikke brukes daglig. Tenk deg når du er på kirkegården da, der har jo de fleste (avdøde ja) lange kronglete dobbeltnavn! Så noen ny bølge er det overhodet ikke.

Skrevet

Jeg har 7 stavelser i mine to fornavn, og folk gidder ikke å bruke annet enn mitt første fornavn på 4 stavelser.

Vi skal ha dobbeltnavn på gullet i magen. Men maks 5 lette stavelser. Helst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...