Gå til innhold

Down Syndrom og abort....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skal ta tidlig ultralyd i uke 12 for å sjekke nakkefolden. Hvis det skulle vise seg å være avvik, så tar jeg det derfra. Er litt engstelig da jeg er 35, men for "ung" til fostervannsdiagnostikk....., så fint å kunne ta en nakkefoldscanning!

Men har de lov å opplyse deg om det da?

Jeg skal ha ul i uke 14, også for å se etter medisinske avvik siden jeg går på medisiner. Men trodde ikke de hadde lov til å opplyse om sånt hvis ikke det var medisinsk begrunnet....?

Kanskje anderledes hvis det er privat?

Ah, oki. Jeg skal på KK og måle nakkefolden, og se etter andre avvik....gruver mer max til det! synes det er veldig seint dersom det er noe galt. Snakket med nevrologen min og han sa jeg automatisk hadde abortrett til uke 18.....da fikk jeg totat hetta. Abort har liksom ikke vært i tankene mine...blæh!

Annonse

Jeg fikk papirer fra Ullevål gynekologisk i dag og der står det i papirene at du må si i fra på forhåns om du ikke vil vite "alt" av ev.feil etc siden legen/jordmoren har plikt til å opplyes deg om det.....

Jeg synes det er fryktelig å gå og vente....så jeg var hos Majorstuaklinikken hos Carsten Trolle i dag- han er bare helt super. Så det lille nurke ligge og sparke. Han sa at opptimal tid for undersøkelse er ca uke 12-13. Da har du 70% sansynlighet for å se en slik nakkefold. Det sies at de fleste tilfeller som blir ansett som "mistenksomme" og derfor også sendt videre til en såkalt dobbelt test ( gentest via blodprøve) og fostervannsprøve/diagnostikk. Dette utføres vanligvis ikke før uke 14. Det kan ev. også tas en morkake biopsi i uke 11, men da skal du være over 38 år og i risikosonen. Det er en 1% mulighet for abortering ved forstervannsdiagnostikken ( de setter en sprøyte inn og suger ut væske....).

Jeg ble veldig beroliget.....(!) da jeg leste at det fødes 50-100 downsyndrom i året. Det er trossalt 150 som blir gravide hver dag her i landet.

Jeg begynte også å engste meg for at abortering burde skje FØR uke 12 for å unngå behandling av en nemd inntil uke 18. Jeg fikk beskjed om på majors.klinikken at de aldri hadde opplevd at noen hadde fått avslag på en slik søknad noen gang...

-------------------------------------------------------------------------------------------------

HVA ER DOWN SYNDROM:

-----------------------------------------------

Når kjønnscellene lages, hender det at begge 21 kromosomene går til en av dattercellene. En av kjønnscellene får da 24 kromosomer og den andre 22. Den siste dør etter befruktningen fordi celler åpenbart må ha et dobbelt sett av gener for å utvikle seg, unntaket er kjønnskromosom arveanlegg.

Ved sammensmelting med en vanlig kjønnscelle på 23 kromosomer vil den befruktede cellen få 47 kromosomer, derav i dette tilfellet 3 kromosomer nr. 21. Dette har gitt opphav til betegnelsen TRISOMI 21, som er den vanligste form for Downs syndrom (ca 95 av 100 tilfeller) .

Trisomi 21 kalles ofte den "ikke arvelige typen av Downs syndrom", fordi foreldrenes kromosomer er normale.Ekstrakromosomet kommer i 2 av 3 tilfeller fra mor (eggcelle med 24 kromosomer istedenfor 23 kromosomer) og i 1 av 3 tilfeller fra far (sædcelle med 24 kromosomer).

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Lov om svangerskapsavbrudd §2:

-----------------------------------------------------

Etter utgangen av tolvte svangerskapsuke kan svangerskapsavbrudd skje når

a) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnens fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har disposisjon for sykdom;

B) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon;

c) det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet;

d) hun ble gravid under forhold som nevnt i straffeloven §§ 197-199, eller svangerskapet er et resultat av omstendigheter som omtalt i straffeloven §§ 192-196 og § 199; eller

e) hun er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad.

Ved vurderingen av begjæring om avbrudd begrunnet i forhold som nevnt foran i tredje ledd bokstav a, b og c skal det tas hensyn til kvinnens samlete situasjon, herunder hennes muligheter til å dra tilfredsstillende omsorg for barnet. Det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon.

Kravene til grunn for innvilgelse av svangerskapsavbrudd skal øke med svangerskapets lengde.

Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

De fleste fostre med 47 kromosomer ender som spontan aborter. Det er bare 15 av 100 som fødes.Denne feilen opptrer ellers tilfeldig, og kan ramme hvem som heist. Det er likevel slik at risikoen for å få et barn med Downs syndrom er større jo eldre moren er.

For mødre under 35 år skjer det gjennomsnittlig i en fødsel av tusen. For en kvinne på 20 år er risikoen litt mindre enn dette gjennomsnittstallet; for en 35-åring er den noe større (3 fødsler av 1000). For eldre kvinner er risikoen atskillig større.

For en 40 åring er den 15 av 1000, ved 45 Ir ca. 30 av 1000 og ved 50 år ca. 100 av 1000. De fleste barn med Downs syndrom fødes likevel av unge foreldre, dette fordi det forholdsvis er få eldre som får barn.Fars alder spiller trolig også en rolle, men i hvor stor grad er en ikke sikker på, den varierer ofest sammen med mors alder.

For foreldre som har fått et barn med Trisomi 21, viser statistikken at gjentakelsesrisikoen er noe høyere enn gjennomsnittet, mellom 1/2 % og 1 %. Den øker også med alderen

Trine-75

ja det skal definitivt jeg også.......

Det som var litt ubehagelig å lese var at de fleste av de som hadde en slik mistenksom nakkefold faktisk viste seg å ikke ha noen feil.....

Altså at de fleste som velger å abortere et slikt tilfelle faktisk avslutter noe som kunne vært helt friskt...

Nakkefold scanningen tar også kun og avdekker ca 70 % av tilfellene...

MEN, jeg skal ta det- OG gjennomføre abort om det viser til det ja.....

Tar ingen risiko med Odelsgutten/jenta som skal fødes...

Trine-75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...