mammasnart? Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Hei! Jeg er en jente som nettopp er kommet i gang med utredning. Gynekologen jeg var hos ville at jeg skulle utføre en lapraskopi med en gang da vi har prøvd å få barn i 1,5 år snart og jeg har alltid hatt sterke smerter v mens. Hun var ganske skråsikker på at jeg har endometriose.. Noen som vil dele med meg erfaringer fra lapraskopi? Er ikke redd for smerter, men narkosen skremmer meg. Har noen erfaringer fra Bærum sykehus? Takknemlig for svar.
elmaaani Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 Lap er ikke noe skummelt! Du får narkose og kjenner ingenting.. Når du våkner kan du ha smerter i lungene for at luften går ut der... ikke noe probl! =) Jeg er super pysete når det gjelder sykehus og jeg klarte meg bra =) Når det gjelder Bærum sykehus har jeg dessverre ingen erfaringer! Lykke til med lap!
lioness* Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Heisann Jeg har ikke hatt lap, men jeg er også i oppstart til utredning, og tenker også litt på at jeg kan ha endometriose. Har prøvd i straks et år. Hvordan arter det seg hos deg, siden legen var ganske sikker på at det er det du har? Jeg har veldig sterke menssmerter (alltid), men det lar seg kue ganske mye med et par ibux. Paracet har ingen funksjon, og det å ligge med varmeflaske på magen etc er heller ikke nok. Det er bare helt helvete å ikke ha tilgang på smertestillende, det er er helt grusomt vondt. Da kan jeg bare ligge i fosterstilling i senga. Med litt ibux i kroppen kan jeg fint jobbe og alt er ok. Er det slik du har det, eller er det enda verre slik at du ikke har effekt av feks ibux eller liknende preparater? Jeg har heller ikke særlig kraftige blødninger, 3-4 dager ca. Har det noe å si som du vet? Aner ikke om jeg kan ha det da, men forhåpentligvis vil gyn vurdere å sjekke det ut i hvert fall. Time 10 mars. Lap har jeg som sagt ingen erfaring med, men jeg har hatt narkose tidligere ifb med en annen operasjon. Det var ikke noe skummelt i det hele tatt, det er som å sove og så å våkne igjen etter en lang og god natt. Kan hende du er litt susete etterpå da, men det er ikke noe å grue seg til. Lykke til!
Kakedeig Skrevet 15. februar 2008 #4 Skrevet 15. februar 2008 Heisann. Jeg var på lapraskopi på mandag, og det var mye mindre skummelt enn jeg hadde trodd. Hos meg fant de bittelitt endometriose, men de ville ikke fjerne det pga hvor det lå. Jeg var ganske nervøs på forhånd, men det gikk helt fint. Hadde aldri tatt narkose før det, men det gikk helt fint. Mange folk der som passer på deg;)
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 16. februar 2008 #5 Skrevet 16. februar 2008 Jeg hadde også masse smerter ved mens men det holder vel ikke som symptom til å ha endo?? Var aldri snakk om det hos meg hvertfall og ikke fant de noe heller. Hvis du har så fjerner de det under Lap`en. Lykke til!
Rose69 Skrevet 17. februar 2008 #6 Skrevet 17. februar 2008 Hei Mammasnart Lap gikk helt greit her.Tok det på Bærum sykehus,utrolig koselig personale,narkosen gikk helt fint.Plutselig våkner du og så r alt bare over.Kom hjem på ettermiddagen.Noe ubehag v magen/lysken dagene etter, men ellers ok. Greit å få det unnagjort, så får dere svar på om du har tette eggl eller ikke. Lykke til!
mammasnart? Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. mars 2008 Hei alle som har gitt meg svar! Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg gruer meg nok mest til narkosen da jeg selv er sykepleier og vet litt for mye om hva som kan gå galt.. men får tenke på alle de gangene det går bra.. Det verste er å gi fra seg kontrollen til andre. Ang. endometriose så synes jeg vel at legen jeg var hos var noe kjapp til å sette den diagnosen. Hun gikk kun ut i fra at jeg har smerter ved mens (hatt det siden jeg fikk mens for første gang) og ikke er blitt gravid. Har hatt så mye vondt at det noen ganger ikke hjelper med smertestillende og at jeg bare må ligge til sengs. Disse smertene er nå mindre etter jeg sluttet med prevansjon for å bli gravid, men allikevel tror hun altså at jeg har det.. Jeg har tidligere vært hos gynekolog (før jeg prøvde å bli gravid) akkurat på grunn av at jeg var redd jeg hadde endometriose, men hun trodde ikke det (tok kun ultralyd). Uansett så er det bare en lapraskopi som kan gi meg svar, så jeg får være takknemlig for at henvisningen ble sendt så fort. Har skjønt at ting kan ta tid når det kommer til infertilitetsutredning.. Igjen: takk for hyggelige ord. Det varmer:-)
mammasnart? Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. mars 2008 Se http://www.endometriose.no/ for mer om endometriose - fin side:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå