Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 jeg har et barn på 1,5 år og går i utvidet svangerskapspermisjon.Har jobbet ca 2 kvelder i uken som ekstravakt.Oppdaget idag at jeg er gravid.Kjempekos det men en trenger jo penger.Ergo, er ikke tilbake i min faste stilling og har ikke opparbeidet fødselspenger.Hvordan kan jeg løse dette problemet?Har jeg krav på noe?er nå stresset grunnet dette.Setter stor pris på hjelp
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Utvidet, mener du at du nå har perm uten lønn, eller tidskonto? Hvis du ikke får jobbet minst 50% stilling i 6mnd (av 10 siste mnd) før fødselen, ev har 6mnd med foreldrepenger før fødsel blir det kun engangsstønaden. Og ev kontantstøtte for det barnet du er hjemme med nå.
venter nr 2 Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 jeg er i permisjon uten lønn og jobber derfor som ekstravakt ca 2 kvelder i uken.Dvs jeg er ikke i noen stilling nå og har perm fra min 100 prosent stilling.Hva er foreldrepenger?Hva er summen på engangsstønaden?Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Må korrigere en ting i mitt første svar. Du trenger ikke jobbe 50%, men må ha en inntekt på minst 6G på årsbasis. Det vil si at du må tjene minst 33 406 kroner på ekstrajobben på et år hvis du skjønner. Engangsstønaden er for tiden 33 584 kroner. Du får ev foreldrepengene ut fra 100% dekning, av for eksempel 35000 hvis du har tjent det. Pr mnd blir det da 3500. Da lønner det seg kanskje å ta engangsstønaden istedenfor. Vær oppmerksom på at foreldrepengene er skattepliktig og gir ev pensjonspoeng. Engangsstønaden er skattefri.
venter nr 2 Skrevet 13. februar 2008 #5 Skrevet 13. februar 2008 Tusen takk for svar.Dette kan du!Jeg kan desv ingenting om dette så hva betyr 6G på årsbasis?Jeg tjener ca 7-8000 i mnd e skatt.Engangsstønaden er jo ingenting ifht til lønna mi..Permisjonen er satt frem til aug d.å.Dette var jo for å kunne være hjemme med tulla vår i 2 år på dagtid.Så i prinsippet bør jeg beg å jobbe fullt igjen?Hva bør jeg gjøre?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 Når er termin? Hvis du rekker å jobbe 6mnd (ev begynne å jobbe selv om du skulle bli sykemeldt) før fødsel kan du jo vurdere det, hvis du har noe sted å ha henne da. Hvis du tjener 7-8000 i mnd etter skatt (ca 11000? før skatt?) vil du få foreldrepenger ut fra denne lønnen hvis du jobber sånn minst 6 av 10 mnd før fødsel, trenger ikke være de 6 siste mnd da. Hvis ikke arbeidsgiveren betaler vil du få pengene fra NAV. Glem det med 6G, skrev feil, det skal være 1/2G, det vil si den summen jeg skrev. Litt sent på kvelden dette:) Jeg har sjekket endel om dette, er også hjemme, men når vi får barnehageplass er det bare å sette igang;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå