74skytte Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Jeg skal ta Progestan tre ganger om dagen, og skal ligge 30 min etter innføring. Hvordan gjør dere det? De to morgenene jeg har tatt de, har jeg stått opp 30 min før og tatt de, så lagt meg igjen, men orker jeg det i mange uker?? Og må jeg det? Og midt på dagen, får dere lagt dere ned da? Trenger tips og erfaring! Fikk satt inn to embryo i dag (fryseforsøk). Vi har noen spennende dager foran oss.
Mon chichi Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Tar også Progestan for andre gang, men skal bare ta morgen og kveld. Har fått beskjed om å ligge 15-20 minutter, så det har gått greit med vekkerklokken litt tidligere på. De har sagt til meg at det ikke er så nøye med tidspunkt, så hvis du kan ta de midt på dagen rett etter jobb hjemme, så går det sikkert greit. Lurer litt på hvorfor jeg skal ta to ganger om dagen og du tre? Tar du to kapsler eller en? Jeg tar to om gangen. Lykke til og snakkes!
74skytte Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2008 Jeg tar 2 kapsler tre ganger om dagen. Jeg er på fryseforsøk nå. Sist gang ved ordinært forsøk, gikk jeg på crinone tror jeg det het. Det var mye greiere. Hylse og den skulle tas to ganger om dagen. Ved frys produserer ikke kroppen Progesteron selv, så jeg tror det er derfor jeg må ta mere. Vi er vel nesten likt i løypa, så vi får holde kontakten med erfaringer.
Golliat Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 jeg har ikke satt inn frys,, men tar alikevel 2kapsler 3 ganger om dagen. Jeg er sykmeldt og går hjemme så da blir det lettere og få det til.. jobber skift egentlig.. klem
74skytte Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. februar 2008 Da holdt ikke teorien min om hvorfor vi har ulike doser. Da er det kanskje avhengig av legen? Eller behovet? Vet ikke jeg... ;-)
apriljente-66 Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 Hei, legen i Danmark fortalte at man ikke trengte å ligge når man tar progrestan så jeg har tatt mine stående ihvertfall midt på dagen..... Håper dette er riktig hørt, har jo merket at det meste går ut igjen i trusa :o/. Ved tidligere forsøk her i Norge var det liggende 3o min
74skytte Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2008 Jeg tenkte at hvis jeg tar de rett før jeg reiser på jobb, så sitter jeg ihvertfall stille i bilen i nesten 30 min. Det må vel være greit nok?
Grublegruble Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Jeg gikk bare på 2x2 til dagen og spurte hvorfor, fikk da beskjed om at det var ved fryseforsøk en gikk på 2X3, men varierer kanskje fra klinikk til klinikk... Det jeg lurer fælt på nå er om dere skal fortsette dersom dere blir gravide, testet positivt i dag og ringte Haugesund, men fikk beskjed om at jeg ikke skulle ta mer Progestan, og jeg som mener å ha lest at en bør det i flere uker til pga nedreguleringen vi har vært igjennom. De vet jo hva de gjør, men en slutter jo ikke å bekymre seg i alle faser av disse prosessene. hva har dere fått beskjed om??
MK73 Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 Ved mitt fryseforsøk gikk jeg på to kapsler om dagen, en om morgenen og en om kvelden. Fikk ikke beskjed om å ligge etterpå. Hvis jeg ble gravid så skulle jeg fortsette på medisinene i en god del uker. ...men det er forskjellig praksis fra klinikk til klinikk :-)
74skytte Skrevet 14. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 14. februar 2008 Dersom jeg får positiv test, må jeg fortsette med Progestan og Progynova helt til kontroll i uke 8-9, da skal jeg trappe ned, og slutte med medisiner i uke 10. Dette står i brosjyren jeg fikk på Riksen. Det er tydeligvis forskjellige praksiser rundt omkring. De lærde får ta seg en diskusjon og bli enige synes jeg. :-)
eple3 Skrevet 14. februar 2008 #11 Skrevet 14. februar 2008 De gjør nok litt forskjellig fra klinikk til klinikk da det antagelig ikke finnes et fasitsvar, men har opparbeidet seg erfaring ved de ulike stedene. Jeg har hatt fryseforsøk, og tok progestan, 2 kapsler 3 ganger om dagen, med beskjed om å ligge etterpå. Hadde kapslene ved sengen, og stilte bare på vekkerklokken som ringte 30 min før jeg skulle stå opp, så fikk jeg slumre litt til etter å ha tatt kapslene. Kvelden er jo greit - de tar en når en legger seg, og de midt på dagen passet med at jeg tok meg en liten lur/hvil etter jobb da jeg uansett var så trøtt at dette bare var godt. Jeg fortsatte med progestan og progynove til og med uke 12, uten å trappe ned først - er i uke 18 nå
Snooopi Skrevet 14. februar 2008 #12 Skrevet 14. februar 2008 Jeg propper de bare opp, og fortsetter som normalt. Jeg har ikke hørt før at jeg skal ligge 30 minutter... Med crinonen skulle vi jo være i beveglese i de 30 minuttene??!
eple3 Skrevet 14. februar 2008 #13 Skrevet 14. februar 2008 "Med crinonen skulle vi jo være i beveglese i de 30 minuttene??!" Har sett diskusjoner på dette tidligere også, og på andre forum. Svaret der var at crinone er en gele som taes opp raskere i kroppen pga det er gele, og hvor det er fordel med god blodsirkulasjon for at den skal bli tatt opp bedre/ raskere. Progestan er kapsler som må løse seg opp, og trenger litt mer tid for å løses opp før kroppen tar til seg innholdet. Så skal ligge litt etter en tar de for at de ikke skal skli ut/ned før dette skjer. Høres jo i og for seg logisk ut at det skal god blodsirkulasjon til, så jeg gjorde noen knipeøvelser den første tiden da jeg lå der med progestanen... ;-)
tvillinger i oktober Skrevet 14. februar 2008 #14 Skrevet 14. februar 2008 Når jeg gikk på progestan tok jeg 2 om morgen og 2 om kvelden. Låg i 15-20 min etter jeg hadde tatt de.. Måtte ikkje ta de på faste tidspunkt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå