Gå til innhold

Kan man ikke spise biff selv om den er godt stekt?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde hatt lyst til å lage ordentlig biffmiddag til valentines i morgen, men har lest i noen innlegg om de som ikke spiser biff. Mener det må være greit hvis den er gjennomstekt (kanskje ikke best smak på den da, men jeg har et sug etter ordentlig kjøtt!!!!)

Fortsetter under...

Det som er med alt kjøtt nå som vi bærer på små spirer er at absolutt ALT må være skikkelig gjennomstekt... Så du kan spise det dersom det er grått liksom... Skosåle er ikke tingen for mg, så jeg spiser ikke biff når jeg er gravid.... men det er bare fordi jeg egentlig vil ha den medium tiil medium -.... synes rett og slett det ikke er godtmeg gjennomstekt biff. Men ikke bekymre deg, hvis du stekerdin skikkelig så er det bare å spise:o)

hallo???? ikke spise biff???? har man stekt den på utsiden så er alle bakterier svidd. de er på utsiden, ikke inni biffen. trenger ikke akkurat å spise rå biff, men medium stekt burde være bra nok.....

kos deg.....

Annonse

Som kokk kan jeg fortelle dere dette. Biffen er gjennomstekt da den har en kjernetemperatur på 70 grader. Da er alle farlige bakterier drept! Det betyr at man godt kan ha en medium stekt biff, den er fortsatt over 70 grader. man kan evt bruke steketermometer for å være sikker på tempen,

Husk bare og hvile biffen lenge nok etter å ha brunet den i en glovarm panne, skreu så platen ned og stekt den noen minutter på hver side. :) Da blir den mør.

Hallo!!!! folkens. Bakterier finnes på UTSIDEN av en overflate. dvs, steker du biffen dreper du bakteriene. Ergo, det er ikke farlig å spise biff. uansett om du ikke har fryst den.

grunnen til at man feks skal steke kjøttdeig godt er fordi kjøttet er KVERNET, dvs. eventuelle bakterier finnes mer blandet inn med kjøttet.

Annonse

Selvsagt kan du da spise biff som er godt stekt. Har gjort det både i dette svangerskapet og forje. DEt er da rent kjøtt. Skal enn gå rundt å være hysterisk redd for hva enn har i seg blir det ikke stort enn spiser.

oioioi.... Mener du dette seriøst? At bakteriene kun fins på utsiden?... Det er jo akkurat som å si at du godt kan spise ost som er mugla bare du skraper av mugelet? Jeg ønsker å tro at du skreiv dette innlegget kun for å provosere....

Dessuten er det ikke hysterisk å følge de rettningslinjene som matportalen gir deg... Men for all del...

Hun over her skrev nok ikke for å provosere. Biff er rent kjøtt, og bakteriene er bare på utsiden. Og biff er stekt når den har kjernetemperatur på 70 grader.

Vil du ha de på 100 grader før du mener den er stekt? I så fall, hvor tørr blir kyllingen da? Den er ferdig når den har kjernetemperatur på under 70, tror det er 68 eller noe sånt.

Ingen grunn til å vere så hysterisk! Spis vanlig norsk mat. Det har folk gjort i hundrevis av år. Ingen fare med å spise biff iallefall.

Og toxo er ikke en bakterie og lever og infiserer vev i kroppen til både mennesker og kyr, sauer og ja... Mye annet rart....

Når dere får en infeksjon jenter, tror dere alle ligger på utsiden?

Jurbetennelse på både dere og kyr? På utsiden?

Litt synd at noen sprer galt budskap, og påstår ting uten å vite noe...

For det å si at alle bakterier kun er på utsiden er rett og slett galt.

Når man IKKE er gravid og kun trenger å tenke på bakterier som kan gi diare og oppkast stemmer det at aktuelle bakterier er kun på utsiden, dette pga at de kommer ikka fra biffen, men fra det biffen er i kontakt med og eks kokken.

Det er forsatt bakterier inni biffen, men de er ikke farlige for oss. Toxo er en parasitt og den lever i et vertsdyr, eks kua, senere kalt biffen, av å infisere vev rundt i kroppen. Om vi mennesker blir smittet kan den til og med infisere hjernevevet vårt faktisk. Tror dere da den fint legger seg på utsiden av hodet mellom hårstråa??

Til sutt vil jeg bare nevne at jeg elsker blodig biff, og har spist myyye biff i mitt lange liv. Jeg har enda ikke blitt smittet av Toxo, og tror heller ikke jeg blir det nå når jeg er gravid, bare fordi jeg er gravid.

Vær heller obs på å vaske grønnt, da jorden på disse kan inneholde toxo, og mye av det grønne vi kjøper kommer fra sørEuropa, der Toxo er et betydelig større problem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...