Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei, nytt tilskudd i flokken.

Nå er jeg spent. Første pp med pergo, og ikm forrige søndag tror jeg... Blødde så vidt littegrann forrige uke, men ikke nok til at jeg vil kalle det mens iallefall.Hadde håpet å teste idag, men jeg venter på pakke fra billig-teste, så forhåpentligvis er imorgen den store dagen. *kryssefingre*

Men jeg trenger litt opplæring i dette med pergo. Man skal jo starte på dag fem av syklusen. Nå har ikke jeg noen syklus pga pco, så jeg kunne starte når som helst og det gjorde jeg. spørsmålet er da når regner jeg syklusen fra? Er det fra første dag med tabletter, eller fire dager før jeg begynte?

Og når skal jeg begynne igjen hvis jeg får en negativ test, og ingen blødning? Jeg fikk beskjed av legen om at jeg skulle la være å vente over en syklus, og bare gå rett på neste, men det står jo pakningsvedlegget at de ikke skal taes hvis man er gravid. Får man negativ test så er man jo ikke det, men det er jo veldig tidlig så de kan jo la være å slå ut. Men får man mensen garantert i en pergo-syklus eller hva slags erfaringer har folk?

Haha, virker kanskje litt hysterisk, men spør man ikke så får man jo ikke vite noenting:P Og jeg er veldig takknemlig hvis noen har noen svar de vil dele:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dessverre ikke gi deg noe svar... men syntes det var rart at du kunne begynne med pergo nårsomhelst... jeg måtte nemlig ta provera for å få blødning, for deretter å starte med pergo...

Håper noen kan svare deg! :)

Uansett lykke til!!

Skrevet

Heisann

Det å regne hvor du er i syklusen er ikke lett når en går på pergotime og i alle fall ikke når du ikke har hatt blødning før du startet. De som har normalsyklus 28 dager har eggløsning 14 dager etter første mensturasjonsdag. For oss som går på Pergotime blir imidlertid ikke syklusen nødvendig vis slik. Når en får eggløsning vil variere, og det vil derfor ofte kunne bli feil å regne syklus ut fra første mensturasjonsdag. Det enkleste vil ofte være å regne ut i fra eggløsningen. Om du har tatt eggløsningstester og/eller målt temperatur vil du kunne fastsette ca. dag for eggløsning. Dersom du da teller ca. 2 uker bakover vil du kunne finne den dagen du "egentlig" skulle hatt første mensturasjonsdag dersom du var "normal" (28 dagers syklus).

Etter eggløsning skal du få mensturasjon 14 dager etterpå dersom du ikke er gravid. Dersom du er gravid vil gravditetstester gi positivt resultat ca. 15 dager etter eggløsning (altså dagen etter du venter mensturasjon). For noen kan imidlertid økningen i HCG (graviditetshormonet som testene detekterer) gå saktere enn hos andre og disse vil dermed måtte gå flere dager å vente på mensturasjon før de får en positiv test.

En annen mulighet i ditt tilfelle kan være at du ikke har hatt eggløsning ved bruk av Pergotime. Har du fått positive eggløsningstester eller målt tempraturøkning i perioden du forventet eggløsning (dag 9 - 18 etter første pergotimetabelett)? Dersom du ikke har hatt eggløsning vil heller ikke mensturasjonen komme slik den skal.

Om du ikke har hatt positiv eggløsningstest eller har målt temperaturøkning rundt forventet eggløsningstidspunkt ser det ut til at Pergotime har gitt deg eggløsning denne syklusen. Jeg synes ikke du skal starte noen ny Pergotimekur før du har snakket med din lege/gynekolog som har gitt deg resepten av to årsaker.

1) Dersom du er så heldig å være gravid skal du ikke ta Pergotime.

2) Dersom du ikke har hatt eggløsning vil du kanskje bli annbefalt å ta en dobbel Pergotimekur neste gang (to tabeletter i fem dager) for å se om du får eggløsning av dette. (jeg har lest om flere som har måttet ta dobble Pergotimekurer for å få eggløsning, så ikke mist håpet).

Jeg fulgte mine pergosykluser med både eggløsningstester og temperaturmålinger for å være sikker på å ikke gå glipp av det. Første pergosyklus fikk jeg utslag på eggløsningstesten 17 dager etter første pergotabelett og andre gangen 15 dager etter første tabelett. Første pergosyklus kom mensturasjon som bestilt ca 14 dager etter eggløsning. I andre pergosyklus kom den ikke, men fikk veldig postiv graviditetstest 2-3 dager etter forventet mensturasjon. :)

Dette ble et langt svar, men håper det svarer på noe av det du lurer på.

Lykke til med prøvingen :) Og ikke gi opp håpet...

Skrevet

jeg måtte også ta provera først for å få mensen. og så tok jeg pergo. for provera setter igang syklusen tror jeg. du burde kanskje høre med legen din:) lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...