Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Hei;)!!! Kan man tryggt spise leverpostei (stabburets, den gule) ??????
tjommis Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Ja, uten tvil!! Men hold deg unna fersk lever og svolværpostei:-)
lille oscar + bebis Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 men hva med fersk leverpostei da? Den ovnsbakte fra Gilde foreksempel..
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Leverpostei er veldig sunt og anbefales til oss gravide for å få i oss masse god næring. Hva skulle være farlig med leverpostei..???
Trulte76 Skrevet 13. februar 2008 #5 Skrevet 13. februar 2008 ovnsbakt leverpostei kan man vel spise? det har jeg gjort..den har vel vært i ovnen og i varme? eller?
lille oscar + bebis Skrevet 14. februar 2008 #6 Skrevet 14. februar 2008 leste en plass at man skulle være forsiktig med leverpostei, for det var et stoff i leveren som vi ikke skulle ha. Men litt hver uke gjorde ingenting stod det! Skulle bare ikke overdrive... Meeen... jeg er så glad i leverpostei at jeg har spist det en del.. Noen med mer kunnskap enn meg?
lisenr3 Skrevet 14. februar 2008 #7 Skrevet 14. februar 2008 Vet bare at det er en fin måte å få i seg jern på Jeg hadde fullstendig dilla på brødskive med leverpostei og agurk- i mitt første svangerskap, MÅTTE ha det!!! Tror ikke det er noe skadelig i det....jeg syns ikke vi skal være helt hysteriske....
eple3 Skrevet 14. februar 2008 #8 Skrevet 14. februar 2008 Jeg har blitt anbefalt av JM å spise et par skiver med leverpostei om dagen for å få i meg bra med jern (ligger litt lavt der) - og jeg har aldri hørt noe om stoffer her en skal unngå, unntatt svolværpostei og sånn fiskeleverpostei (?) som jeg uansett ikke liker..
ninanja Skrevet 14. februar 2008 #9 Skrevet 14. februar 2008 Leveren bryter ned giftstoffer. Det er derfor vi ikke skal spise fersk lever. Leverpostei er varmebehandlet og bearbeidet, og helt trygt. Grunnen til at man ikke skal spise Svolværpostei (som jo er et bearbeidet produkt) er at det er mer giftstoffer i fiskelever, og at det derfor fortsatt er farlige stoffer i den. For fruktbare kvinner og barn, vel og merke.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #10 Skrevet 14. februar 2008 Hei!! Her i England hvor jeg bor, blir det anbefalt a ikke spise noen leverprodukter,inkludert leverpostei, fordi det inneholder for mye vitamin A og derfor risk for listeria(vet ikke om det heter det samme pa norsk) . Men en venninne fra Norge med 4 barn sa at det var greit med den leverposteien du snakker om,sa den skal pappa ha med til paske....... Klem
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2008 #11 Skrevet 14. februar 2008 Leverpostei inneholder endel vitamin A, og i store mengder er ikke det bra for barnet. Men som andre skriver er det jo en super jernkilde, og et par skiver med leverpostei om dagen går nok bra. Her i Australia anbefaler de heller ikke leverpostei pga listeria, men tror matvarekontrollen generelt er mye bedre i Norge. Så kos dere med deilig leverpostei heldiggriser!!
Putte68 Skrevet 14. februar 2008 #12 Skrevet 14. februar 2008 Jeg har også hørt at vi skal være forsiktige med leverpostei da den inneholder mye vitamin A. Dette er et vitamin som både er livsfarlig og livsnødvendig og for mye vitamin A kan forårsake misdannelser på fostre og benskjørhet. A-vitamin finnes som provitamin A, karotenoider, i frukt og grønnsaker og som vitamin A i animalske matvarer, det vil si lever, melk, margarin, smør, fet fisk og tran. Dere finner også litt info om dette her inne på sidene hos BarniMagen. Se denne linken: http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/kosthold_og_ern_ring/a_vitaminer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå