betty75 Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Lurer veldig på dette... Har fått anbefalt av tvillingmødre om å presse på med keisersnitt da en del må ha keisersnitt på nr. 2 uansett, og et planlagt er mye bedre. Men har ikke snakket med legen eller jordmor om dette ennå, da jeg kun er 23 uker inn i svangerskapet. Har dere andre gjort dere noen erfaringer og valg rundt dette som dere vil dele med meg? Hun ene jeg kjenner sa at hun bare forlangte keisersnitt, og at det gikk bra etter mye om og men.
bøllefrøene Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 fødsel er best for barnet og for mor hvis tvilling 1 ligger i hodeleie. tvilling to kan ligge i alle stillinger. snur seg mest sansynselig når den første kommer ut. tenker faktisk ikke at dette er et valg jeg gjør. Det er en medisinsk avgjørelse ( så lenge jeg ikke har opplevd en fødsel tidl,feks med problemer) Jeg gjør hva legene mener er best. mine ligger begge i hodeleie og fødselen er derfor ikke blitt noe vi har pratet med. Men har blitt fortalt at det er sjelden en føde tv 1 og tar keisersnitt med tv 2.Men legene anbefaler epidural, slik at en evt. kan utføre keisersnitt. En av grunnene til at fødsel er best er at en kommer seg rasktest etter fødsel og at det trenger man for alt en har etterpå. Blir en anbefalt keisersnitt hadde jeg følt meg veldig trygg på det.. tror vi må stole på legene her!!
PaulaFrank Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 Enig med Bøllefrøene her. Vaginal fødsel er best så lenge forutsetningene er tilstede. Mine gutter ligger begge med hodet ned. Det har de gjort lenge nå. Tvilling har også festet hodet. Jordmor sa til meg at når tvilling 1 er ute så tar man tak i magen for å holde tvilling 2 på plass, samtidig som det blir tatt UL for å følge med om han eventuelt snur seg. Jeg tror det er en del som glemmer at et keisersnitt er en operasjon, med de komplikasjoner det kan føre med seg. En fødsel er helt naturlig og noe kvinnekroppen er laget for å takle. Samme om det er ett eller to barn som skal ut
mamma'n til A. og tvillingene Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Jeg fødte store (3,7 og 3,6 kg) tvillinger for 8 måneder siden og var ikke i tvil om at jeg ville føde vaginalt. Gutta lå i hodeleie nesten hele svangerskapet, men tv2 la seg i tverrleie et par uker før fødselen. Fødselen startet av seg selv i uke 37+4 og tv1 kom som han skulle (stjernekikker), men med hodet først og tv2 snudde seg i dragsuget etter storebror og kom vaginalt med hodet først 10 minutter etter. Jeg er helt enig i at et planlagt keisersnitt er bedre enn akutt, men dersom tv2 ikke snur seg kan legene hjelpe til med å snu også hvis det er muligheter for det. Jeg tror barna har best av å komme "normalveien", og keisersnitt er jo en ganske stor operasjon for mor, husk at du skal ta deg av to små etter fødselen.
nå er vi fem Skrevet 13. februar 2008 #5 Skrevet 13. februar 2008 Har fått vite at på SØF det er rutine å sette epidural når man skal ha tvillinger (fordi legene ofte må hjelpe til litt mer og at de ikke vil påføre mammaen unødig mye smerte) slik at et hastekeisersnitt for enten nr 2 eller begge kan gjøres uten full narkose. Dette gjør at jeg vil prøve vaginal fødsel så langt det lar seg gjøre. Jeg har nr 1 i seteleie, men skal likevel prøve med vaginal fødsel. Har hatt keisersnitt før og har ikke lyst på det igjen fordi det tar så lang tid å komme seg etter det. Men som dere sier over her - jeg stoler på legene og kommer til å følge de rådene de gir, til syvende og sist vil jeg gjøre det som er best for de to i magen:-))
Rakri Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 Jeg gikk akkurat med samme uro som deg, særlig siden tvilling en lenge lå i sete. Men han snudde seg, og da innstilte jeg meg på vanlig fødsel, utfra argumentasjonen om at vaginalt ofte er best. Fikk epidural etter noen timer, som hjalp fantastisk :-) (fødte uten de andre to gangene). Da tvilling en kom ut, la tvilling to seg i sete. Fikk han ut greit, og merket ikke særlig forskjell på sete kontra hodeleie. Mine var 3010 og 2620, den minste kom sist. Vi opplevde det ganske dramatisk at tvilling to ikke pustet med det sammen, men de sa dette er vanlig ved setefødsler. De har jo et stort team i beredskap ved tvillingfødsel, så han fikk all nødvendig hjelp fort, og kviknet til. Særlig etter fødselen var jeg glad jeg ikke hadde hatt keisersnitt. Var oppe og gikk etter to timer - og akkurat det er man definitivt ikke istand til etter en operasjon!! Anbefaler dere å gå for vaginal fødsel - hadde iallefall valgt det samme, selv om det ble litt smådramatisk for tvilling to!
mamma'n til A. og tvillingene Skrevet 13. februar 2008 #7 Skrevet 13. februar 2008 Jeg fødte på SØF og det var ingen problemer med å få epidural. Da jeg kom inn hadde jeg egentlig for mye åpning og jordmor mente det ikke var nok tid, men legen ville ha det, i tilfelle tv2 måtte tas med keisersnitt. Riene stoppet opp, men jeg fikk akupunktur for å få fortgang på sakene og det fungerte helt greit.
Pluttiplutt Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Jeg håper alt ligger tilrette sånn at jeg kan føde vaginalt, med tanke på hva som er best for barna og hva som er best for kroppen og tiden etter fødsel. Hører på hva legene sier jeg, vi har ikke diskutert fødsel enda, er i uke 27.
tvillinger_mars08 Skrevet 14. februar 2008 #9 Skrevet 14. februar 2008 I begynnelsen var jeg egentlig bestemt på å be om keisersnitt, og jordmor sa jeg kom til å få det hvis det var det jeg ønska. Jeg syns det virka skummelt å føde to pga. alt som kunne skje med tvilling 2, og jeg ville helst ikke ende opp med både fødsel og keisersnitt. Etter hvert som tiden har gått har jeg nå blitt fast bestemt på å føde vaginalt. Heldigvis har jeg begge tvillinger i hodeleie, så utgangspunktet er perfekt. Jeg velger å stole på de fagpersonene jeg har rundt meg. De vet hva som er best. Og en vaginal fødsel er jo det beste for alle parter. Men ettersom jeg har skjønt er det ikke noe problem for tvillinggravide å få innvilget keisersnitt hvis de ønsker det. Lykke til! Jeg er snart i mål 36+4
Sognemor Skrevet 14. februar 2008 #10 Skrevet 14. februar 2008 Jeg fikk beskjed hele tiden om at viss tv1 lå i seteleie ville de at jeg skulle ha keisersnitt.men det er nok ulikt fra sykehus til sykehus.. på kontroll i uke 35 låg begge i seteleie,og det ble planlagt keisersnitt uka etterpå viss tv1 fortsatt låg i seteleie.det gjorde han og jeg tok KS i uke 36+4. jeg kom meg utrolig fort etter KS,og etter å ha hatt to vaginale fødsler før syns jeg at det var helt ok med KS,følte meg like sprek som før ganske fort. så jeg er i grunn glad for at det ble KS,syns vel egentlig ikke de fæle riene,revning,smerter mm er så mye å trakte etter...iallefall ikke når jeg har prøvd det før!!
Jente73_tvillinger Skrevet 14. februar 2008 #11 Skrevet 14. februar 2008 Veldig enig med bøllefrøene her - kan jeg føde vaginalt så er dette det beste for barna og da velger jeg selvsagt det. Nå er mine begge i hodeleie, så alt ligger forsatt til rette for det, krysser fingrene for at de begge forblir slik
MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 14. februar 2008 #12 Skrevet 14. februar 2008 Jeg vil så gjerne føde vaginalt, ettersom jeg selv synes dette er best for barna... Men.. På UL i går (SØF) sa JM at siden jeg venter eneggede tvillinger, med felles morkake og forsterhinne, så vil de etter all sannsynlighet måtte bli "tatt ut" en stund før termin.. Kan de ikke bare sette meg igang da..???
mamma'n til A. og tvillingene Skrevet 15. februar 2008 #13 Skrevet 15. februar 2008 Grunnen til at det mest sannsynlig blir KS er faren for at en av tvillingene dine kan få navlesnoren rundt halsen under fødselen når de deler fosterhinne. Er selv i barselgruppe med ei som har eneggede som delte alt og hun tok KS 6 uker før termin fordi det er ganske risikabelt med vaginal fødsel når de ligger i samme fosterpose.
moden mamma Skrevet 15. februar 2008 #14 Skrevet 15. februar 2008 Selv etter to fødsler karakterisert som "eksplosive" uten smertestillende ønsker jeg av hele mitt hjerte å føde disse to i magen vaginalt. Etter hver fødsel har jeg kosa meg litt på rommet med mann og barn for så å hoppe ut av senga, ta meg en dusj og trille babyene ned til barsel. Så ønsket, og viljen er tilstede - om jentene gjør som mamma vil så blir dette sååå bra! MEN - keisersnitt er def ikke nederlag, kan være en nødvendighet! Jentenes sikkerhet forran alt...
trude_fikk_tvillinger_mai08 Skrevet 16. februar 2008 #15 Skrevet 16. februar 2008 Jeg VIL veldig gjerne føde jeg da. Jeg trenger den overgangen fra å være gravid, til det å være mamma. Blir nok en liten smule skuffet om jeg må ta keisersnitt, for det blir å "sovne" og plutselig når du våkner er du mamma til to. Men! Må det taes keisersnitt, så må det jo bare det. Men jeg håper og tror jeg får føde vaginalt
Sol med 2! Skrevet 16. februar 2008 #16 Skrevet 16. februar 2008 Hos meg ligger alt så langt til rette for vaginal fødsel (uke 26+0). Fødte vaginalt for 5 år siden og det er en opplevelse jeg ikke ville vært foruten. Klart det er tøfft når det står på, men så utrolig fort man kommer seg og glemmer alt det vonde.... Jeg kommer selvsagt til å rette meg etter hva legene sier like før, men håper det blir vaginal fødsel på meg. Epidural eller ikke får vi ta som det kommer.
2 nøster Skrevet 17. februar 2008 #17 Skrevet 17. februar 2008 Jeg håper også på en vaginal fødsel. Når jeg først fant ut at det var tvillinger så tenkte jeg automatisk at jeg MÅ ha KS..hehe. Men har fått tid til å tenke meg godt om! Fikk beskjed på SØF at de anbefaler på det STERKESTE epidural, som jeg er helt inbefattet med. Og at jeg egentlig ikke skulle tenke altfor mye på fødsel, da mye kunne skje føre den tid Er Uke 22+4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå