Gå til innhold

Barcelona-mammaer!

Elisin m gutt ute og pike inni

Anbefalte innlegg

Hei,

Har bodd mange ár i Barcelona men har generelt liten kontakt med andre norske her, og ná som jeg er gravid (14 uker) hadde det vaert hyggelig á komme i kontakt med flere i samme situasjon, uten at det skal vaere noe stress.

Jeg ble gravid litt fór planlagt og hadde ikke fátt meg seguro privado enda sá jeg satser pá SS og tror det skal gá fint. Jeg har blandt annet blitt satt opp pá La Maternidad til fódselen og dersom noen har erfaringer sá er det supert!

Fortsetter under...

Hei!

Jeg bor ikke i Barcelona, men bor i Spania i hvertfall;)

Jeg er 8 uker på vei, og krysser fingrene for at den lille skal holde seg fast.

Jeg har privat forsikring, men her har alle gynekologer boikottet mitt forsikringsselskap, så jeg må vurdere SS om det ikke ordner seg.

Tror ikke det skal være noe problem. SS har ofte de beste legene, så jeg tror nok du er i trygge hender. Har du vært på UL ennå?

Hei xika,

Jeg skal pá UL i morgen etter jobb, gruer og gleder meg men regner med at alt er som det skal. Jeg tror jeg har vaert heldig med min CAP, har bare fátt god behandlig sá langt og sykehuset er et av de beste i Barcelona for svangerskap og fódsler sá jeg er positiv.

Hvilket selskap har du? Vi snakket med flere leger og de fleste anbefalte oss Winthertur eller Fremap, men de koster jo selvsagt endel, og plutselig var det for sent gitt;-) Ordner seg nok, lykke til med nurket og legene! Du fár si ifra om hvordan det utvikler seg!

Heisann.

Jeg er nå gravid med mitt tredje barn, og har født mine 2 foregående i 2005 og 2006 på Gregorio Marañon i Madrid gjennom SS. Har aldri hatt privat forsikring og har heller ikke planer om å ha det (foruten tannlege for meg og mine).

Jeg har bare positive opplevelser med å føde gjennom SS. Dessuten var jeg så heldig at der jeg fødte var det sykehotell og kunne ha mine med meg døgnet rundt. Her nede ligger du 3 døgn når du føder hvis ikke komplikasjoner (med første hadde jeg ks og med andre normal fødsel og begge ganger lå jeg 3 dager). Denne gangen har jeg tenkt å be om å få dra hjem samme dag fordi jeg går på veggene på sykehuset. Men er du førstegangs er det jo alltid greitt å ligge ut tiden.

Ellers er jo spanske leger mye bedre enn norske uansett. Så hadde jeg skulle født i Norge så hadde jeg faktisk følt meg mer utrygg enn hva jeg gjør her nede.

Lykke til :o)

Hallo hallo.

hvordan gikk UL? Håper alt er bra:)

Jeg har en privat forsikring som heter sanitas. Stinker big time.. De skulle ha ringt meg for å finne en løsning, men jeg har fortsatt ikke hørt noe... men har undersøkt litt, og et forsikringsselskap som heter mutua kan faktisk ta meg nå selv i min tillstand.. :) Det eneste de ikke dekker er da selve fødselen.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men det finnes jo alltids SS. Om dere er fornøyde kan jeg jo gi det en sjangse.

Lykke til begge to :)

Vi får holde hverandre oppdatert!

Hei,

Jeg bor ogsaa i Barcelona, og har hittil ikke hatt kontakt med andre nordmenn her heller, men naa som jeg er gravid tenkte jeg som deg at det kunne vaere hyggelig aa se om det var noen andre i denne situasjonen.

Jeg er litt over 13 uker paa vei. Jeg har privat forsikring (Medifiatc) hvor sykehus som bl.a.Teknon og Corachan inngaar, men jeg oensker aa ha en saa naturlig foedsel som mulig, og siden jeg har lest at de fleste private sykehus her har rundt 40% keisersnitt mot ca. 20-25% paa offentlige, saa slo jeg ganske fort fra meg tanken om aa foede paa et privat.

I utgangspunktet er det Hospital de Mar som geografisk sett er det jeg tilhoerer gjennom SS, og hvor jeg skal ha min foerste UL imorgen, men jeg oensker ikke aa foede der. Jeg har begynt aa lete en del paa internett og har lest mye bra om La Maternidad hvor du har blitt satt opp. Dette er visstnok det beste sykehuset i Barcelona i forhold til naturlige foedsler (foedsel i vann f.eks.) og det nevnes ogsaa Sant Pau. Jeg har tenkt aa ta kontakt med noen sentre for "parto natural", men det blir naermest som hjemmefoedsel og jeg vet ikke om jeg er saapass modig...

Jeg synes faktisk det er litt vanskelig aa skulle finne all noedvendig informasjon og bestemme seg, men det er jo positivt at man har saa gode valgmuligheter og dyktige leger som man har her i Spania.

Annonse

Hei Charlie,

Så artig at du bor i byen, har du bodd her lenge? Jobber du? Jeg var på UL på la Maternidad og det var veldig ok. Så langt har alt gått bra både der og på min CAP. Ettersom alle i området hvor jeg bor har privat er det ikke akkuratt kø inn til jordmor. Flaks!

Kanskje vi kunne treffes en dag og ta en juice og dele erfaringer??

Hei igjen Elisin!

Jeg har vel bodd i Barcelona i omtrent 5 aar naa. Har studert noen aar andre steder i Spania ogsaa, saa tilsammen har jeg vel bodd her i naermere 8 aar. Jeg kommer litt ut av tellinga! Har du vaert her lenge?For tiden jobber jeg ikke, saa jeg har nok av tid aa ta av. Det hadde vaert veldig hyggelig aa treffes! Hadde det passet en dag i neste uke?

Saa bra at du er fornoeyd saa langt med La Maternidad. Jeg har hoert at det pleier aa vaere mindre paagang der enn paa andre offentlige sykehus, det er vel som du sier at det ligger i et omraade hvor alle har privat forsikring!

Hei Charlie,

Jeg har bodd i Barcelona i 6 år nå, og har det veldig bra her. Hadde jo selvsagt ikke planer om å bli så lenge men tiden går og plutselig så har man ultralyd på La Maternidad ;-)

I morgen reiser jeg hjem til mamma og pappa en tur men er tilbake på søndag. Til uken jobber jeg nok stort sett til kl 6 og er i byen til kl 7 om det passer for deg. Jeg kommer med FGC så det er enkelt for meg å treffes i sentrum. Kunne jo prøvd på tirsdag?

Annonse

• 1 måned senere...

Oi, lenge siden jeg har vært inne på utenlandsdebatten ;-)

Jeg er 23 uker, 22+3 og er i ganske god form bortsett fra at jeg har litt høyt blodtrykk, men det kontroleres så regner med at det går bra. Vi skal ha en liten gutt, så det er morsomt. Var så sikker på at det var ei jente så ble veldig overrasket. Og du?

Jobber i Deloitte, med outsourced management, så jeg jobber hos klienter med langsiktige forbedringsprosjekter innen økonomi, finans og bokføring. Da jeg var på Mallorca sist var det med et lite prosjekt for la Caixa. Og du? Bor du i Palma?

• 1 måned senere...

Heisann.

Jeg er visst ikke saa flink til aa komme inn her jeg heller... ;)

Jeg er naa 22 uker paa vei:) Termin 29/9, saa jeg ligger litt etter deg. Har begynt aa kjenne litt liv saa det er morro:) Jeg venter en jente og gleder meg veldig:)

Er det bare meg, eller er legene her i spania litt hysteriske paa vekten? Jeg har gatt opp 4 kg, og faar nesten kjeft av legen min.. Man skal tydelig vis ikke legge paa se mer enn 9 kg totalt. Er det sann i Norge ogsaa, noen som vet?

JA de er hysteriske på vekten.

Jeg er 1.76 og la på meg ca. 20 kg, innen tre dager etter fødsel var 17 av dem vekk så det var nesten bare vann. Gikk jo høygravid om sommeren så det sier seg selv. At jeg jobba 6 dager i uka, gikk mye, spiste helsunt, var aktiv og drakk mye vann hadde ikke noe med saken å gjøre, tydeligvis. De kjefta på meg likevel fordi jeg hadde lagt på meg alt for masse.

Slapp helt av. Du legger på deg det du legger på deg, akkurat som meg. Ferdig med det!

:-)

Hei,

Jeg er 26 uker paa vei naa og paa siste jordmorkontroll (bor i Spania) fikk jeg beskjed om at jeg hadde lagt paa meg 2,5 kilo paa en mnd. og at jeg burde passe litt paa vekten. Jeg fikk helt bakoversveis av aa hoere det for jeg er syltynn fra foer av og er glad for hver kilo jeg legger paa meg. (Og de kommer ikke av boller og brus. :-))Har tilsammen gaatt opp 7 kilo frem til naa, og jeg lurer igrunnen paa hvor de kiloene har gjemt seg for jeg er jo fortsatt tynn!

Ikke for aa prate av erfaring, siden dette er mitt foerste svangerskap, men etter hva jeg har hoert saa pleier jo kiloene ofte aa rase av hos de fleste naar man begynner aa amme, og det kan vaere godt aa ha et lite "reservelager" som kan tilfoere energi nettopp naar man ammer og baerer rundt paa babyen, hvis ikke kan man fort bli sliten. Dessuten er det jo, som allerede nevnt, mange som har mye vann i kroppen.

Jeg leste et sted (husker ikke hvor) om hvor mye man boer gaa opp i vekt gjennom svangerskapet. Dette var ikke en generell vektstatistikk, men med utgangspunkt i BMI foer graviditet. Her mente man at de med lav BMI godt kan legge paa seg opp til flere kiloer mer enn de med hoey BMI. Normal BMI tror jeg laa paa rundt 9-12 kilos vektoekning. Uansett; vi er alle forskjellige og vektoekningen ogsaa. Det viktigste er nok aa passe paa aa spise sunt og naeringsrikt og selvfoelgelig ikke slite ned sofaen...

"Godt" aa hoere at det ikke er bare jeg som faar "kjeft" av spanske leger... Jeg synes vi skal konkludere med at de er lettere hysteriske i dette landet paa det pungtet. Jeg er vel ikke akkurat syltynn, men jeg synes ikke at magen er saa sinnsykt stor heller... Men alle mener at "ai, que grande" og "son dos??" Maa innromme at jeg tar meg litt naer av det..

I Spania er man veldig opptatt av vekt, og legene vil ikke at du legger på deg mer enn 10-12 kg. I mitt første svangerskap hadde jeg og samboer en samtale med graviditetslegen under det første møtet angående at jeg har litt "trastornos alimenticos", og at de burde være forsiktige med å ymte frampå om vekta. Vel, det holdt i et par måneder, og så begynte kjerringa med at jeg ikke kunne legge på meg mer... hallo? Dro hjem gråtende, sambo (latiner til gangs) dro sporenstreks til legen og kjeftet henne huden full da hun visste hvordan jeg hadde det. Etter det hørte jeg ikke knyst om vekta noe mer. Jeg la på meg 10 kg. med førstemann, og 3 mnd etterp fødsel så ble jeg gravid igjen, og hadde kun greidd å gå ned 5-6 kg. La på meg de 6 kiloene igjen samt 2 til, så man kan ikke si at jeg la på meg mye..... men de er bare slik i Spania - rett og slett irriterende. Det er bare å vende det døve øret til, ikke bryr de seg å se om det kanskje også kan være for at du har mye vann i kroppen eller noe.

Angående det at du går så kjapt ned i vekt etterpå når du ammer tror jeg er veldig individuelt - det er ikke alle det skjer med. Men uansett så får man tid etterpå til å gå ned det man vil når man begynner å trene og begynner et "normalt" liv igjen.

Svangerskapet og graviditeten er til for å nytes - glem ikke det. Ikke stress med vekta - så lenge dere har et sunt kosthold og rører på dere så legger kroppen på seg det den skal.

Er nå igjen gravid med mitt tredje barn og har termin i juli, men denne gangen skal jeg faktisk føde hjemme i Trondheim, selv om jeg har mye større tillit til spanske leger så rekner jeg med at det går bra å føde hjemme i utkantlandet Norge også.........

Lykke til alle sammen...

• 4 uker senere...

Hei dere, jeg har visst ikke hengt med pá en stund!

Jeg ser det ikke bare er jeg som er streset med vekta! Jeg har hatt litt hóyt BT og blitt fulgt opp litt ekstra og har pga i tillegg et par kg for mye fra fór fátt beskjed om at jeg generelt sett ikke behóver á gá opp i vekt..hahahah veldig morsomt. Ná er jeg i uke 32 i morgen og har gátt opp 8kg og er egentlig ganske fornóyd med det. Problemet kommer i kveld, skal til JM og hun kommer sikkert til `bli stressa som vanlig.

HUn forklarte meg at her i Catalunya sá har de hatt et prosjekt gáende de siste 20 árene om á holde den gravides vekt nede, kun for á hindre forskjellige svangerskapsplager, som forgivtning, diabetes, osv osv. Hun sa at det har gitt utyrolig bra resultater go at de gir blaffen i den estetiske delen, dvs om vi ikke er like vakre med 10kg for mye... Uansett sá er det ikke noe stas á bli stresset hver gang jeg spiser noe jeg "ikke burde". Próver á ha en balanse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...