Gå til innhold

degus eller chinchilla?

ojoj, NÅ er det liv i leiren!!

Anbefalte innlegg

ungene våre er 4/5 år og snart 1 år

jeg har hatt kaniner, hamster og rotter før. men synest ingen av disse er noe særlig med tanke på situasjonen vår nå.

kaninen har ingen mulighet til å ha utebur til å lufte seg i- vi har for liten plass til stort nok bur inne- rotte er visstnok uaktuellt for min mor :) hehe, da nekter hun å komme på besøk sier hun. hamstrene lever litt for kort (gjelder også rotte for den slags skyld)

degus har jeg aldri hatt- sjekket ut masse på nett. de virker kjempe koselige- og burene bør være høye og store- noe som passer bedre for oss mtp bo- situasjon og lite gulvareal her vi bor. de er ikke nattdyr (har ikke lyst på nattaktive- og bråkete dyr på natta- slitsomt)

har sett meg om etter passende degus bur- men synest det er for smått.

chinchilla har jeg ikke sjekket så nøye ut enda, men sett det står noen steder de ikke er like passendes om man har små barn- stemmer det?

noen med erfaring?

chinchilla eller deguser med små barn i hus? det er seff vi voksne som steller dyra- ungene får bli med på det de vil/kan og hva dyret tåler seff.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136841870-degus-eller-chinchilla/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja vi har diskutert marsvin også:) og de er jammen søte! har aldri hatt marsvin heller- og kunne godt tenkt meg det! de er jo så sosiale har jeg forstått- og oppmerksomhetssyke:)) lettere for å kose da:)

men føler ikke vi har god nok plass - de må ha rikelig med gulvareal i buret- t motsettning til degus som må ha stor høyde på buret...( og dyrene er jo litt mindre i str) gubben var ikke kjempe begeistret for marsvin da...

Annonse

Jeg synes verken Degus eller Chinchilla passer for barn.

Chinchilla er veldig skjøre, må løftes forsiktig og ikke herjes med.

Degus er veldig VELDIG aktive, MÅ være flere sammen og er vanskelige å holde da de ikke sitter spesielt i ro. De er også gnagere til det ekstreme, kan ikke løpe fritt et sekund pga det.

Jeg hadde heller gått for rotte selv om mamman din ikke liker de og de lever kort.

Rotter er snille, renslige, lettstelte og utrolig trofaste.

ja- jeg vet- jeg eeeelsker rotter!! har hatt flere (i løpet av mange år)

og super elsker de dyra. rottene mine har allesammen blitt super tamme- og for meg har de vert som "små hunder" de er jo kjempe smarte- og SØØØTE!!

men muttern er dryg altså- hun har totalt fobi og HATER de. hun tuller heller ikke altså, når hun sier hun ikke kommer på besøk til oss om vi skaffer oss rotter- gjør meg litt pissed-- men men

men synest degusene virker som gøyale dyr- spennende. men kanskje fordi det er et dyr jeg aldri har hatt befatning med som gjør at jeg er kjempe nyskjerrig på de dyra

har du hatt degus intensity?

Har aldri hatt degus selv, men har vært interessert i de. Fikk holde i en dyrebutikk en gang, og selv om jeg var vant til å holde til tider urolige rotter var det en stri å holde de.

Mulig de blir rolige når de blir vant med personen som holder, men de er iallfall mye mer aktive enn rotter, bråker mye og gnager på ALT.

Tror de er mest aktive om natten, men er ikke sikker på det.

Jeg vil faktisk fråråde dere på det aller sterkeste å gå til anskaffelse av dengus eller chinchilla, det er dyr som egner seg svært dårlig for småbarn. Hamster med tøft bur med rør som går ut og rundt buret hadde vært et bedre valg, og de lever lenge nok for å si det sånn..unger går jo lei av kjæledyra uansett.

Annonse

Jeg har hatt både degus og chinchilla. Og jeg ville ikke hatt noen av dem når unga er så små...

Begge er kvled/nattdyr. Jeg hadde to chinchillaer og tre degus i samme bur (et KJEMPEbur:) og de ble ikke særlig aktive før i seks-syvtiden om kvelden.

Dessuten er chinchilla et sært lite dyr osm må behandles med forsiktighet. Jeg ville aldri latt 4 åringen til søstersen rørt den. Men det er jo forskjellig fra unge til unge å da.

Og så er det mye mer rot med disse dyra enn feks. marsvin. Chinchillaen skal jo bades i sand rett som det er, og da spruter det sand over ALT! :)

se her ja, her er det flere som har svart:) så bra!

hm... ja, dere har kanskje rett i at en liten hamster er mer enn nok...

hm, ikke lett å bestemme seg for hva man skal skaffe seg- må jo være sikker på riktig valg:)

erkjenner fort at siden jeg er en dyrevenn- og har hatt dyr hele livet, bortsett fra de siste 5 åra, så er det jo litt jeg som har lyst på et dyr da. jenta mi er usedvanlig opptatt av dyr, men det går jo i hunder og katter. det kan vi ikke ha nå, ungene er for små, og vi bor midt i en by. derfor tenkte jeg en liten gnager som kan beskyttes mot ivrige unger inni et bur. dyr som er aktive i 6-7 tiden er ikke så ille. hehe- da får jeg jo kost med de på kveldstid! men hele poenget er jo at jenta mi skal få oppleve gleden med et dyr(eller et par helst) så dyret bør jo "tåle" barn, og da tenker jeg vel så mye støynivået som kan være litt vekslende i løpet av en dag.

jeg ser at marsvin er et veldig barnevennlig dyr, men det er jo gubben så negativ til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...