Gå til innhold

hesteridning å gravid

Anbefalte innlegg

HEi.

Er det flere her inne som rir under graviditen? skal begynne på ridekurs(igjen) den 21 feb. Nå har jeg ridd i noen år,men aldri mens jeg har vært gravid. Det her ser jeg mest på som trim å skal holde meg på en ridebane, i mitt eget lille tempo....vil ikke ta større risk enn det jeg har gjort. Legen min sier at det går fint,må bare ta hensyn å det som blir å hindre meg etterhvert er magen. Hesten er snill som et lam, brukt til barne(folunge kurs) å handikapp ridning. Regner m at noen her inne får totalt noia å mene at jeg er steingal-men det får så være.....

(Som jeg sa til min mor;jeg er jo ikke lagd av porselen,heller! :) )

Er det noen her inne som har erfaring fra å være en gravid rytter?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136841790-hesteridning-%C3%A5-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

liten egen erfaring desverre.... Hadde tenkt til å begynne på ridekurs nå etter jul, men det er nå utsatt på ubestemt tid. Nå må det sies at jeg hadde endelig bestemt meg for å lære meg å ri, fra før er jeg bare flink til å falle av hesten ;-) -Har kun tatt sporadiske ridetimer, og vært ute med venners gale hester....

Men har ei venninne som er erfaren rytter, og hun har ridd til ca 5-6mnd uten noen problemer. Da er det vist på tide å slutte i fht faren for bekkenproblemer. Så sant du kan å ri er det vel ikke store farene så lenge du greier å holde deg oppe på hesten... Nybegynnere i trav derimot...

Har ikke selv drevet med ridning, så jeg kan ikke uttale med om det. Om legen din sier at ridning er greit, så burde det være i orden.

Jordmoren min sa derimot at man helst skulle holde seg unna ridning da. Kanskje du skal forhøre deg med en lege eller jordmor til. Bare for å være helt på den sikre siden mener jeg :) Ellers lykke til!

jeg har hørt at de som er vant med å ri kan ri når man er gravid også..

Eneste man må passe på er å holde seg oppe på hesten da hehe..er ikke så bra å falle av hesten med en liten en i magen :)

Men som du sier hesten er jo snill som et lam, så da går det vel sikkert bra

Godt å høre at det er flere som holder på interessen sin når man er gravid :) Jeg har ridd en del, men i første trimester holdt jeg opp fordi jeg leste at man ikke skulle ri, iallefall ikke galloppere osv, og at det var farlig i tilfelle man detter av osv. Så jeg ventet til 1. kontroll hos lege, og hun sa at jeg bare skulle ri og gå i klatreveggen og det jeg vanligvis gjorde. Det som sitter, det sitter tror nå jeg. Legen sa at det er kun hvis du føler ubehag, at du selv ikke har lyst, er redd, eller når magen faktisk gjør det vanskelig, at man trenger å holde opp med slike interesser. til og med klatring hvor du titt og ofte faller et par meter var greit mente hun. Så jeg var glad til! :D Tror kjæresten min er den som er skeptisk :P

På stallen vet jeg flere som sluttet å ri når de var rundt 3 måneder på vei, mens så har jeg hørt om andre som red til FEM Dager før termin MED TVILLINGER! (Hun var selv rideinstruktør og dreven / trent o.l)....Ei annen venninne sa at hun hadde ikke taklet å gå gravid dersom hun ikke hadde stallen og hesten som satte henne i aktivitet hver dag, hun fødte en frisk og fin sønn :)

Tror det er best av oss gravid å føle på kroppen om det er greit for oss selv, og stole på at det som sitter sitter...

Lykke til! :D

Ragnhild.

Jeg rir aktivt og akter og fortsette med det så lenge kroppen og magen tillater det :o) Jeg sliter til tider med dårlig rygg (uavhengig av graviditeten), og riding gjør underverker for smertene! Riding er jo i prinsippet en "myk" sport og det er supert for holdning + så og si alle muskler. Cluet er vel å ikke falle av... hehe ;o)

Annonse

Å så deilig å lese alle de positive svarene jeg fikk, selfølgelig anbefaler jeg ikke nybegynnere å starte m ridekurs når de er gravid,siden det kan bli en del ukontrollert klasking på salen(før man finner rytmen til hesten)... dette kurset varer i nesten 3 mnd å mot slutten på kurset blir jeg å ri barbak,altså kun m ullpledd å voltige gjord. syns det er mye mykere enn m sal. :) Når man har ridd en hest i 10 min tilsvarer det samme bevegelse på hoft/bekken som om du har gått 1500 skritt,(å det er jo sååå kjedelig å gå de 1500 stegene selv hehehehe) pluss at det er jo terapi i seg selv å holde på med hest..gleeeder meg.

(Var faktisk avbildet sist fredag på tv2, god morgen norge ,mens jeg satt på hesten wow" kjendis!") hi hi hi

Ja da, har hatt hest selv i mange år og alltid ridd. Er nå 13 uker på vei og har tenkt å fortsette å ri så lenge jeg ikke føler at magen er for mye i veien eller dunker ned i salen. Har en snill hest som jeg kjenner godt så jeg er ikke redd for å falle av. Tror det er kjempebra trening av b.l.a bekkenmuskelaturen å ri jeg så lenge man ikke kjenner ubehag. Så langt har jeg både travet og galloppert uten problemer, men har slutta å hoppe da. Akkurat det kommer jeg til å savne veldig utover. Helt enig med deg at vi er jo ikke lagd av porselen! Stå på, viktig å være i aktivite og ha noen sunne interesser. Kommer seg jo masse ut i frisk luft også.

Forige svangerskap rei jeg til jeg var rundt 5 mnd på vei tror jeg..

Men kun på en hest jeg kjente (min egen) og i slutten kun i skritt..

Kjørte hest en stund etter dette, men fra 6-7 mnd tror jeg jeg roet det hele ned..

Har ikke hest i dag, så det blir lite ridning på meg nå...

Har ikke ridd i dette svangerskapet men rei aktivt med nr 1.. Rei til ca 3-4 uker før termin. Hadde en god og gammel jordmor den gangen å ho mente at man skulle gjøre det man gjorde før man ble gravid. Får vis mor trives så trives barnet å.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...