Gå til innhold

Dere som jobber eller har jobbet med demente, eller som kjenner noen demente.

Anbefalte innlegg

Forsøkte meg i går, men var veldig uklar i hva jeg var ute etter. Legger inn en mer oppklarende verson av samme spørsmål nå. :-)

Jeg er altså vernepleierstudent, og skal skrive oppgave om demens. Oppgaven er veldig vid, og jeg har ikke bestemt meg for hvilken vei jeg vil gå enda. Jeg holder på med litteratursøk og informasjonshenting nå, så for øyeblikket er ALT som kan relateres til demens viktig for meg.

Ting som kan være utfordringer, hva jeg bør tenke på osv. Hva som helst egentlig. Ting som ikke er så viktige kan plutselig bli det dersom de f eks setter i gang tankerekker hos meg. Skjønner? Alt som kan relateres til demens er derfor interessangt for meg.

Jeg gjenngir hovedinnholdet i oppgaven i korte trekk:

Du er vernepleier og ansatt i hjemmetjenesten. Anna Hansen, 80 år, bor alene i sin enebolig med hjemmehjelp. Hun opplever at hun klarer seg godt i hverdagen, og den eneste hjelp hun har vedtak på er utdeling av multidosepakninger med medisinen Aricept.

Anna har en datter med familie som bor i samme by. En dag ringer datteren til deg, og er bekymret for sin mor. Moren har vist ikke annen mat enn toro ferdiggrøt, og hun er bekymret for at moren ikke tar medisinen sin. I tillegg er dattern bekymret for at hun tuller mye, glemmer alt, klager på at hun er kvalm og uvel, og at urinen hennes lukter svert sterkt.

Oppgaven er helt opp til oss hvordan vi vil løse og bygge den opp, men den skal omhandle

A: Hvordan forstå brukerens symptomer, reaksjoner og behov, og hvordan vil du imøtekomme dem?

B: Hvordan forstå pårørendes reaksjoner og behov, og hvordan vil du imøtekomme dem?

Det er som dere ser en veldig vid oppgave (jeg gjenngav bare det viktigste i korte trekk her), og vi kan løse den som vi vil. Vi har lov å jobbe i grupper (selv om vi må levere individuell besvarelse) og hente hjelp hvor vi enn måtte ønske det så det er ikke galt av meg å spørre om tips her på noen måte.

Det jeg er ute etter er derfor alt som hjelpe meg i gang med oppgaven. Det er sikkert noen her som har erfaringer med dette, og som kan gi meg tips. Jeg ber dere på ingen måte å løse deler av oppgaven for meg, men det kan som sagt være erfaringer som er nyttige å få med seg. Jeg syns dette er et veldig viktig yrke, og jeg ønsker å få med meg så mye som mulig for å lære så mye som mulig. Kanskje er det noen som kan såpass mye eller som er pårørende som jeg kan få intervjue etterhvert?

ALT mottas med veldig stor taknemmelighet. TUUUUUSEN takk for all hjelp. :-D

Fortsetter under...

Vet ikke om det hjelper deg så mye, men mormoren til mannen min er dement/begynnende dement.... Siden vi flytta derfra for noen år siden har vi ikke hatt så mye med henne å gjøre, ser henne et par ganger i året liksom.

Men vi bodde i nabohuset når det begynte. Heldigvis levde mannen hennes da så han hjalp henne å huske å ta medisiner og spise. Hun har alltid vært veldig oppsatt på at alle barna, barnebarna og oldebarna skal få likt. Alle får en liten pakke til jul også får hver familie en pengesum. Det vi merket det først på var at hun rota veldig med hvem som hadde fått og ikke(hun gir sånne pengegaver et par ganger ellers i året også til alle) f.eks så ropte hun på mannen min 3onsdager etter hverandre for å gi han sin konvolutt. Og han sa jo da at vi har fått.

Hun har alltid hatt stålkontroll på alt og hun har jobbet som helsesøster i 60år (jobbet av og på i 10år etter at hun egentlig va pensjonert), så hun var den som så symptomene aller først. Meldte seg på studie om demens/alzheimers i en alder av 83år bare for å lære mere å være førevar som hun sa.

Nå 3år etter er mannen hennes død og hun klarer seg høvelig bra, men hun har selv kommet frem til at hun må ha en bok å skrive opp alt det viktige sånn at hun kan lese i den når hun blir usikker på om hun f.eks har spist, tatt medisiner osv. Pga at hun var helsesøster i så mange år og kjenner alle i den lille byen får hun nok endel ekstra oppfølging og hjelp fra hjemmetjenesten siden alle kjenner henne.

Jeg tenker så her....For demente er det best å være i kjente omgivelser, dvs så lenge det fungerer bra hjemme er det den beste platsen for denne damen. Blir hun flyttet til sykehjem eller aldershjem vil hun knskje bli ennå mer forvirret, lei seg og kanskje aggressiv Demente har det best i rolige og kjente omgivelser. Men det forutsetter at denne damen får det hun trenger. Det hun trenger av ernæring, stell og medisinsk pleie.

Kanskje du da må ta det som punkt en...målet er at damen kan bli hjemme litt til. Siden det nå virker som det ikke går helt bra bøøøøø du lytte til pårørende og analysere situasjonen. Pårørende sier hun er mer rotete. Aricept er en tbl mot demens så kanskje hun ikke tar tbl. Da må dere være der da hun tar tbl for å kontrollere at hun får den i seg. Pårørenede sier urinen lukter stramt. Er det fordi hun glemmer å drikke eller er det fordi hun har en urinveisinfeksjon? Mangen eldre mensker blir svært uklare og urolige hvis de har en infeksjon i kroppen. En urinveisinfeksjon kan godt ha skyllen til at hun nå er mer glemsk. Dere bør utelukke det med en urinprøve.

Damen spiser dårlig ifølge pårørenede. Kanskje hun trenger mer hjelp i hjemmet. Kanskje hun trenger tildelt mat eller at noen er der mens hun spiser? Kanskje pårørenede kan hjelpe til her. Hva liker damen å spise?

Er det noen dager pårørende kan hjelpe henne med måltider eller er det hjemmespl som skal ta dette?

Kanskje dere må følge med hva hun spiser og drikker i en periode med hjelp av kost liste og drikkeliste?

Du bør sette deg ned sammen med pårørenede og se på hvilken hjelp dere kan tilby men at målet er at hun kan bli i hjemmet sitt. Begynn med å utelukke urinveisinfeksjon og ta i tu med problemet om at hun kanskje ikke tar medisinen sin. Spørr damen selv og pårørende om dere kan kjøre hjem middag og passe på at hun spiser og om det er noe pårørende også kan ta del i hvis de har anledning. Kanskje denne damen trenger øke opp hjelpetilbudet til hjemmebesøk 1-2 ganger i døgnet og så evaluering av situasjonen kontinuerlig?

Er det noe du kan jobbe med?

Hei!

Dette var interesant for en sykepleier som jobber i hjemmetjenesten! Situasjoner som dette kommer vi opp i daglig. Jeg vil fortelle deg hva jeg ville gjort praktisk i en slik situasjon, så kan du se om du kan bruke noe av det.

Altså. Jeg ville dratt hjem til bruker og snakket med henne, hvordan hun oppfatter situasjonen. Jeg ville tatt med sånne stix til å teste urinen hennes, best av alt tatt en morgenprøve av urin, en prøve til stixen og en prøve jeg ville tatt med til hennes fastlege som sikkert har kontor i nærheten. En urinveisinfeksjon kan gjøre gamle damer tullete. Jeg ville spurt om hun har smerter nedentil, feber, vannlatingsproblmer og alt det der for å kartlegge en eventuell uvi. Det er den ene tingen. Så ville jeg sjekka multidosen hennes, det fine er jo at man kan se om hun har tatt daglig, siden det står dato på posene osv. jeg ville spurt henne litt rundt dette. Slik jeg leser oppgaven, så kommer hj.tj inn kun når hun skal ha rullen med multidose, altså da kommer de kanskje bare hver 14 dag. Jeg ville snakket med bruker om vi eventuellt skulle komme hver dag, og gitt henne tbl og samtidig hjelpe med mat, litt stell, hvilket og kan bidra til å gjøre at hun føler seg tryggere, pårørende vil og føle seg tryggere da. Husk at dette må hun samstykke til selv. Informer datteren om alt du har gjort og ha en åpen dialog med henne siden hun tross alt kjenner moren sin bedre enn du gjør og vil hennes beste. det står i felleskatalogen at hvis man slutter med aricept, så vil man raskt bli dårligere. Og da kommer hun gjerne inn i en dårlig sirkel, med lite mat og drikke og stell av seg selv og hus, og kan pådra seg infeksjoner og andre ulumskheter. Det står og at overdosering av aricept fører til kvalme, kanskje hun har glemt at hun har tatt og har tatt for mye? Dette kan du se på multidosen om hun har tatt for mye. Les om aricept i www.felleskatalogen.no. Står mye interesant her. Kan hende damen trenger hjelp til handling av mat, dette bør kunne organsieres gjennom datteren, eller det finnes butikker som kjører mat ut til de som trenger det. Det er viktig å følge damen og hennes pårørende opp, se om tiltak fungerer, bruke pleieplan, evaluere denne osv. Jeg ville og bedt datteren ta med sin mor til legen for en vurdering, brukere av aricept bør vurderes jevnlig av legen sin for å sjekke at alt er som det skal.

Dette ble veldig hands on praktisk da, men det kan kanskje gi deg en ide av hvordan man faktisk gjør det i hverdagen på jobb i hjemmetjenesten. Jeg ble litt ivrig her hehe. Håper det ikke virker altfor kaotisk, bare spørr hvis det er noe du ikke forstår! Lykke til!

2 ting jeg merker meg.

Urinen lukter sterkt - det kan tyde på en urinveisinfeksjon. UVI(urinveisinfeksjon) kan gjøre eldre enda mer ukare enn de i utgangspunketet er, så det bør taes en u-stix for ev medisinering.

Drikke- dersom urinen lukter starkt kan det også tyde på at hun drikker lite - dette kan også gjøre en eldre dame uklar.

Så det kan jo forverre en alerede begynnende demens. regner med de har skrevet dette med stertk luktende urin pga de to faktorene

Jeg jobber på sykehjem med endel demente, og har også jobbet litt i hjemmesykepleien (er nesten ferdig utdannet sykepleier).

Vet ikke om jeg er til så mye hjelp, men jeg kan jo prøve...

Ville i alle fall hatt et samarbeidsmøte med pårørende (og kanskje moren. Vet ikke om det kanskje er lurt å ha møte med datteren alene også?) Høre om deres ønsker og behov. Moren har jo helt tydelig behov for mere tilsyn. Men vil hun ta imot mere hjelp? Her må man trå varsomt! Viktig å ikke overkjøre moren også, hun må føle at hun mestrer hverdagen, selv om hun får mere hjelp.

Aricept er jo en medisin for begynnende alzheimer, så det er jo tydeligvis en kjent sak.

Hun har jo hjemmehjelp. Høre med henne hvordan hun oppfatter Anna når hun er der.

Hva med et vurderingsopphold på sykehjemmet? Der er de jo mere tilstede og kan vurdere henne døgnet rundt.

Noen tips bare, vet ikke om du kan bruke dem jeg. Spør meg gjerne hvis det er noe du lurer på.

Lykke til med oppgaven!!

Annonse

Tuuuuusen takk alle samme. Masse her jeg kan bruke i tankerekker og mange punkter jeg kan reflektere rundt. Det med refleksjon og tiltaksforslag tror jeg er en stol del av denne oppgaven, så det er veldig bra. Jeg har lite peiling på hvordan hjemmehjelen fungerer, så veldig kjekt å få høre litt om det.

Dersom dere kommer på mere å tilføye eller dersom det er andre som vil hoppe inn så er det FLOTT! Dere er så snille at. :-D

Ettersom du er vpl.stud, bør du vel kanskje nevne noen av de yrkessetiske prinsippene det jobbbes etter. Feks:

- Respekt for enkeltindividet; at man gjennom brukermedvirkning bidrar til å styrke den enkeltes mulighet for mestring og kontroll over eget liv.

- Myndiggjøring; innebærer at bruker/klient får hjelp til å mobilisere og ta i bruk egne ressurser, slik at de opplever mestring og har innflytelse og styring over eget liv. Sentrale begreper er verdighet og respekt.

Dette er tatt fra Yrketisk grunnlagsdokument for bv.ped, sosionomer og vpl. og jeg vil tro at dette er viktige elementer i en slik oppgave?

Hva med å henvise til aktuelt lovverk? Både når det gjelder rettigheter til konkrete velferdsytelser, men også ifht. pasientens rett til medvirkning ved gjennomføring av helsehjelpen, rett til informasjon osv?

Dette var bare et lite innspill - lykke til! =)

Kanskje få gjennomført en ADL-utredning (hvor godt hun klarer dagliglivets aktiviteter) og en MMS (mini mental status) for å kunne overvåke statusen hennes fremover. Begge deler kan vel gjennomføres i hjemmet uten større problemer.

Flott dette også. Yrkesetisk grunnlagsdokument regner jeg med jeg finner etter et enkelt nettsøk, men jeg trenger litt mer hjelp av deg Morcheeba. Hvor kan jeg finne mer info om ADL-utredning og MMS? Hvordan utføres de og slikt? Jeg kan ikke finne noe ut fra den infoen jeg har så langt.

Annonse

Hei! Så interessant oppgave du har fått. Nå er mye nevnt her da, så i fare for å gjenta noen andre...

Jeg er selv ergoterapistudent, og jobber i tillegg på dementavdeling på sykehjem (da er jo sykdommen kommet langt, og institusjon er jo siste stoppested). Ifht erfaring med oppgaveskriving på skolen er det med brukermedvirkning alfa omega, har du kontroll på den biten kommer du langt. Legg vekt på å skape tillit mellom deg og bruker, og ikke pøs på med tiltak og antagelser ved første møte osv. De pårørendes interesser skal også ivaretas, da det som kjent faller mye ansvar på dem i slike situasjoner, men brukers ønsker og behov bør ikke overkjøres av pårørende.

Ellers er jeg enig med hun som skriver om ADL-kartlegging og MMS (evt. Trandex), såfremt bruker er med på dette. En utredning på geriatrisk hadde kanskje vært noe?

Jeg er også for hjemmebesøk fremfor kontortimer ifht eldre generelt, da de kjenner seg trygge i kjente omgivelser, og du kan observere mye i løpet av et hjemmebesøk ifht hvordan hun fungerer hjemme.

Jeg ville også lagt opp til et tett samarbeid med hjemmetjenesten for å sørge for at Anna får den hjelp til medisiner, stell og mat/ernæring som hun trenger. Kanskje hadde det vært en mulighet å få levert middagsmat fra hjemmetjenesten på døra noen ganger i uka for å sikre at hun får i seg variert kost og ikke bare disse Toro-greiene.

Dere som er vernepleiere har vel også mer sykepleie i utdanningen enn oss ergoterapeuter for å si det på den måten, så det med den sterke urinlukten må jo undersøkes. har selv opplevd i jobben på dementavdelingen hvor sterkt redusert en eldre person med demens kan bli av en UVI, og hvor viktig det er at de får i seg væske gjennom hele dagen. Hvis hun er plaget med inkontinens, finnes det et inkontinensplaster som kan hjelpe (kanskje litt for mye medisin?).

Håper noe kan være til hjelp. Masse lykke til med oppgaveskrivinga, kjenner jeg gleder meg til å ta opp igjen studiene etter endt permisjon til høsten :)

Mhm. Tipp topp tema. Jeg har startet å skrive sånn smått på oppgaven nå, og koser meg helt erlig med den. Hadde aldri trodd at jeg skulle kose meg med en skolerelatert ting. Hehe. Kanskje jeg virkelig har vaøgt rett studie???? :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...