Gå til innhold

samboer som sliter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

med økonomi sliter jammen på meg også. Jeg betaler det meste her i huset på grunn av at han har gjeld til oppover ørene. Ikke akkurat det beste utgangspunktet for oss.

Saken er at han har vært en tullebukk hva økonomi gjelder i sine yngre dager. Han har inkassosaker både her og der, men har ikke mulighet til å betale så mye på grunn av at alt er på forskjellige steder. Dette fører til at han egentlig aldri får nedbetalt noenting fordi han bare sitter å betaler rentene.

Han har forøvrig veldig prøvd å ordne opp ved å samle alt i et lån i banken slik at han kan bli ferdig med det en gang for alle. Men da er det jo det som ikke går da. Han får ikke lån på 300.000 uten å ha masse i innskudd, men hvordan skal han klare å skaffe det liksom. Han har en kausjonist, men den får ikke lov å stå på alt alene og hun er gift med en som ikke er interressert forståelig nok. Han har snakket med alle han skylder penger og fått rentefritak og diverse. Et sted halverer de gjelda fra 100.000 til 50.000 om han får lån og betaler med en gang. Men det er jo så frustrerende når det ikke er hjelp å få. Selvfølgelig har han seg selv å takke, men han prøver virkelig å ordne opp. Har betalt over 200.000 på et lån på to år så han har jo nå vist at han har evnen der.

Jeg mener hvertfall at han burde vist litt mer interesse for å jobbe enn det han gjør. Hadde det vært meg så hadde jeg nok jobbet det jeg maktet og litt til en periode for å fått ned en del av de mindre beløpene hvertfall.

Er det noen som har erfaring med sånne ting her og vet om noen råd. Han blir veldig deprimert av dette her. Og jeg vil bare hjelpe jeg. Fortiden er vanskelig å gjøre noe med så man må jo bare tenke fremover.

Er anonym nå da jeg kjenner litt for mange her. Legg gjerne ut på skravle...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ingen tips til deg. så legger det ut på skravle eg?

Skrevet

Jeg gjorde noe som de fleste vil kalle for "meget" risikabelt.. Jeg refinansierte mitt eget lån, og tok opp 200 000 ekstra. Dekket hans gjeld (som også var fra ungdomsdagene, bil-kjøp og mislighold på andre ting) Han betaler nå fast inn på min konto hver måned, når vi selger leligheta hans går pengene rett inn på lånet, samt skattepengene. Vi har i tillegg kryssforsikret hverandre, det vil si at hvis han dør så får jeg 500 000 og omvendt...

Jeg har selvsakt ingen garanti for at han blir hos meg, men denne gjelda han hadde opparbeidet seg slet på forholdet og på fellesøkonomien. Vi har det 120% bedre nå som det ikke henger over hodene våre.

Innen 3 mndr etter at hans gjeld ble slettet, har han rent rulleblad igjen. Noe som betyr at vi sammen kan ta opp huslån (og betale siste rest på mitt lån).. og få oss et hus til babyen kommer...

Dette var en fin løsning for oss, men vil ikke si at den passer for alle. Der må man se hvor mye man stoler på partneren, og handle deretter...

Skrevet

Satt og så på Luksusfellen på TV3 en dag, og mener han rådgiveren der snakket om et sted gjeldsoffere kan få lån om banken sier nei. Men husker jo ikke hvor dette var.

Dere kan jo prøve å kontakte disse: http://www.gjeldsoffer-alliansen.no/ . De kan nok gi de beste råd, og vet hvor man evt. kan henvende seg videre.

Lykke til!

Skrevet

Det vi gjorde var å kjøpe hus på meg og etter ett år refinansierte vi lånet og fikk betalt ut hans gjeld. Det ble mye bedre for fellesøkonomien at han fikk kvittet seg med gjelden sin. For det gikk så langt at de gikk inn å trakk han i lønn.

Her var det egentlig han som tok risken vil jeg si, for huset stod bare på meg så visst vi gikk i fra hverandre så var det jeg som satt igjen med alt av verdi. Så er det han som har betalt hele lånet hver mnd også, og det gjør han fortsatt. Men han har veldig dårlig samvittighet for at jeg skulle være med å betale gamle gjelden hans, men for min del har det blitt mye bedre etter det ble betalt. Så jeg tenker egentlig ikke mye på det.

Skrevet

off vet godt hvordan dere har det, min sambo var en tosk selv. . tok opp lån på alt,biler motorer, sykkel osv, krasjet dem så han ble sittende bare med låne, kjøpte tv,data, dvd gjennom leasy osv.

stygt å si det, men det var godt han krasjet sykkelen sin og ble sykemeldt(dette skjedde før jeg traff han), etter vi hadde vært sammen 1 år fikk han 500 000kr igjen for tapt arbeidinntekt. da ble han kvitt alt dritten med en gang, hadde vell 150 000 i slik dritt. men nå er alt borte. takker gud for at jeg ikke har ett enste lån,å jeg er litt bedre med økonomi;)

men det går ut over alt slike ting, forholdet også, noen ganger satt vi bare "hvordan skal vi klare oss neste mnd" men det gikk til slutt. får jeg gutter en gang, så skal de bli fotballinterresrte istede for biler å motorer(er en dyr sport) sambo sier bare "gi dem en bil før fotbalen tar dem"hehe. vil ikke at mine sønner skal gjøre samme tabber.

Skrevet

Føler med dere begge med dette. Kjenner meg litt igjen. Da jeg og samboer traff hverandre hadde han mye ubetalte regninger og inkassoer. Det var ikke riktig så mye som din mann, men det var nok.

Da jeg er mest systematisk av oss to når det gjelder papirer tok jeg alle regningene, sorterte de etter forfallsdato og satte de i en egen perm. Satte deretter opp en betalingsplan, der det sto hvilke regninger som skulle betales hvilke måneder. Det han hadde hos statens innkrevningssentral fikk han betale litt hver mnd, de regner ut etter inntekten til begge og utgiftene. I begynnelsen betalte han 500, mens nå er det 1500. Da jeg bare har en 50% stilling er ikke økonomien så veldig stor, men han har tatt seg en ekstrajobb.

Nå er det bare 13000 igjen på SI, så om et halvt år er alt borte!!!!

Slik valgte vi å gjøre det. Et annet alternativ er gjeldssanering. Er ikke hetl sikker på hvordan det er, men i løpet av så så mange år slettes all gjeld. Prøv å hør med en rådgiver eller advokat..

Skrevet

Tusen takk for alle gode råd. Skal undersøke alt, og prøve å få huslån da banken har sagt de er veldig villig til å hjelpe. Etter å ha regnet på det i dag ville det blitt mye mer lønnsomt for oss og ikke minst mye bedre for han. Noe som jeg igjen vil tro hjelper på forholdet vårt:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...