Gå til innhold

Refluks og melkefri diett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det at barn med refluks blir bedre av å gå på melkefri diett? Kan man ha refluks uten å rase ned i vekt og ikke gulpe/kaste opp flere ganger i døgnet?

Har man noen rettigheter i fht dette, feks flere sykedager?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Refluks og melkeallergi henger ofte sammen. Man får mindre oppstøt av å ikke innta melk, og omvendt for å si det sånn. Man kan godt ha refluks og ikke rase ned i vekt. Ei heller kaste opp mange ganger i døgnet. Men det som er lurt det er å få gjort en PH måling og på røntgen ser dem hvis barnet har stille-oppstøt. Altså at det ligger å kommer opp i mellomgulvet- brystet hele tiden. Noe som gjør forferdelig vondt.

Angående rettigheter så tror jeg ikke at man har så mange rettigheter. Hvis man må ha melkefri kost kan man ha rett til grunnstønad fra nav. Men da må det visst være varig- dvs mer enn bare noen mnd for eks. Det vet de mer om enn meg. :-))

Der fins også hjelpestønad men da må behovet være vesentlig større enn hos friske barn...

Skrevet

Jenta mi ble like bra av å gå på melkefri diett som å gå på medisiner! Altså bruker nå ikke medisiner, men er på fullstendig melkefri diett og er faktisk helt frisk! Hun fikk påvist refluks ved ph-måling, men allergitest slo ikke ut på melkeproteinallergi. Visstnok har hun en spesiell type melkeproteinallergi som ikke slår ut på tester, men som gir refluks. Vel verd å prøve melkefri diett! Jenta mi gikk ned i vekt, først litt og deretter raskt og mye, og kastet gradvis opp mer og mer. På slutten før hun fikk diagnose/medisiner kastet hun vel opp gjennomsnittlig en/to ganger om dagen - noen ganger ingen (sjelden), men andre dager tre, fire...

Har lest om noen som har fått flere sykedager, men refluks står visst ikke på den lista som automatisk gir rett til det. Dersom barnet har melkeproteinallergi kan man søke om grunnstønad og hjelpestønad, men det er vanskelig å få innvilget, så søknaden må være godt begrunnet. Kan sikkert søke om det samme på bakgrunn av kun refluks, dersom ikke medisiner fjerner problemene. Mye oppkast tar jo mye tid i form av vask og det blir jo også en del ekstra slitasje på sengetøy og klær.

Har forøvrig lest at ca 40% av barn med refluks blir bedre av melkefri diett (må ikke forekomme melk/bestanddeler fra melk av noe slag i matvarene). Vi merket bedring hos jenta vår på under en uke (begynte å øke i vekt igjen, spiste mer, virket mer fornøyd, kastet ikke opp lengre osv.) Vel verd å prøve, med andre ord!

Skrevet

Kan dere fortelle eksakt hva barnet spiser ??

Vi har et Refluks barn som får Nutramigen men hjelper ingenting på oss iallefall...

Skrevet

Hei!

Det holder ikke å kutte ut melk som drikke, absolutt alt som inneholder melk må kuttes ut også alt som inneholder bestanddeler fra melk, og disse har ofte navn som ikke høres ut som om det inneholder melk. På denne adressa finnes en god brosjyre om hva du må kutte ut/kan spise, mener å huske at alle ordene melk kamuflerer seg bak sto her. Er en stund siden jeg har lest den, så husker ikke helt hva som stod der, annet enn at den var nyttig! http://www.shdir.no/publikasjoner/faktahefter/kostr_d_ved_melkeallergi_26451

Kan jo forøvrig hende at ditt barn ikke reagerer på melk heller?

Skrevet

Men hvis barnet reagerer på melk, vil det ikke da plages med løs mage?

• 4 uker senere...
Skrevet

Hvordan foregår en ph-måling? Kan fastlegen gjøre det? Henvises man til røntgen?

Jeg har en mistanke om at sønnen min har stille refluks. Han legger på seg fint og har ikke problemer med oppkast, men det skvulper i halsen hans hele tiden spesielt legger jeg merke til dette når jeg tar ham opp fra liggende stilling. Han våkner svært ofte når han sover, finner roen raskt, men våkner fort igjen. Noen av dere med refluksbarn som kjenner igjen dette? Eller er jeg helt på jordet i forsøket mitt på å stille diagnose her? :-)

Skrevet

Min jente hadde løs mage, ja. Ikke diare, men avføringen var ikke faste klumper, men mer klissete (beklager ekle detaljer...). Når hun sluttet med all melk ble avføringen fast.

Skrevet

Ph- måling foregår på barneavdeling på sykehus/hjemme. En sonde føres ned i magen via nesen, og trekkes opp til rett over lukkemuskelen til magen. Dette gjøres med beroligende medikamenter (dormicum) som får barnet til å slappe av og ikke huske noe etterpå. Prosessen overvåkes på røntgen slik at sonden blir riktig plassert. Målerutstyret bæres i en veske på ryggen og målingen foregår i 24 timer. I denne perioden kan man være hjemme. Man må skrive ned hver gang barnet legger seg ned, sover, spiser eller drikker noe. Etter 24 t fjernes sonden.

Jeg kjenner igjen dette med "skvulping" i halsen, men jenta mi kastet opp masse, hadde store smerter og sluttet og spise og gikk ned i vekt, så vet ikke hvor lite symptomer man kan ha. Mistenker refluks også hos min yngste, nettopp pga slik skvulping og at hun er veldig plaget av astma (refluks kan gi astmaliknende symptomer). Vi skal til phmåling om to uker med henne, så jeg kan jo gi en tilbakemelding på om hun hadde refluks. Hun kaster ikke opp og har heller ikke sterke smerter, slik min eldste hadde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...