Gå til innhold

Et (nyttig) tips angående amming /dobbeltamming

Rakri

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Først av alt vil jeg si at dere må glede dere masse. Det er helt supert å ha tvillinger :-) Selvfølgelig en del arbeid, ja. men vi storkoser oss! Hver dag!

Så et tips ang ammingen. Før jeg fikk mine leste jeg her inne om ei som hadde lært begge å suge /spise på vanlig måte først, altså en og en. Og senere gått mer og mer over til dobbeltamming. Dette har for meg fungert utmerket. På barselavdelingen sa jeg at jeg hadde bestemt meg for å vente med dobbeltamming til vi kom hjem, og da slapp jeg mer mas om dette. Vel hjemme var jeg full av optimisme til å gå i gang med dobbeltamming, men det ble en stor nedtur. Disse små babyene på den svære puta bare kavet og kavet når det ble omvent.. Kjente det stressa enormt, og fant ut det var bedre å fortsette med en og en. Da de hadde passert to mnd, ble det en merkbar endring i hvor mye mat de krevde, og jeg satt "hele tida" med puppen ute. Motivasjonen min var derfor stor til å få det til.. Og sannelig: min motiavasjon og nesten dobbelt så store gutter gjorde sus: Så nå får de som regel "dobbelpupp" - men litt en og en for kosens skyld..

SÅ kort sagt: ikke stress med å få til dobbeltamming med det samme. Få opp melkeproduksjonen, og stresset ned..

Et tips til som også har gjort himmelvid forskjell har vært å ha et lite lager av utpumpet brystmelk. Det har vi brukt til å gi den ene flaske og den andre fra begge puppene på kvelden. Dette begynte vi med da de var ca 8 uker, og da sover de fra ca åtte på kvelden, og vi får noen timer uten baby.. Hadde nok neppe fungert den aller første tida, men når man begynner å finne en rytme, kan det være greit å ha i bakhodet.

Lykke til alle sammen :-)

Hilsen stolt og glad tvilling (og firebarns) mamma

Fortsetter under...

Hei, så kjekt å høre fra deg og at alt går bra. Var litt nysgjerrig på hvordan det gikk med deg :)

Det er utrolig hvor mye snakk det er om amming generelt og jordmor er veldig opptatt av dobbeltamming. Så det er bra du kommer med tips og erfaringer. Snakket med en tvillingmamma for en stund siden og hun kunne fortelle at hun nærmest ble presset til dobbeltamming, men for hennes del gikk det bare ikke. Fikk ikke melkeproduksjonen skikkelig i gang heller, så hun sluttet å amme etter 1-2 måneder. Det er mange ulike erfaringer å høre om.

Jeg skal nå uansett huske på tipsene dine når guttene våre snart kommer. Er i uke 35 nå så det kan jo skje når som helst :) Kan nesten ikke vente jeg!!

Lykke til videre og kose deg med alle fire barna.

Annonse

Ja, det er jo en trøst at løpet ikke er kjørt om man ikke får til dobbelt fra starten av. Må si at jeg har lyst til å prøve det jeg, da. Det er jo på starten det går med mest tid til amming. Men, selvølgelig skal man ikke stresse med det hvis man ikke får det til!

Når pumper du ut ekstra melk? Det må jo bli ganske tomt etter at begge har fått sitt...

Pumper ut ekstra melk rundt 22-23. Da har det gått et par timer siden de spiste, og som regel våkner de ikke før ett (litt variabelt). Noen ganger blir det mye mer enn de trenger til neste kveld, så det fryser jeg til andre anledninger der jeg feks ikke er hjemme. Nå er jeg vel ganske heldig og har mye melk, så det er jo ikke sikkert det fungerer for alle.

I begynnelsen synes jeg det gikk greit å gi en og en, for de spiste ikke så store mengder som nå, og de var sjelden våkne samtidig.

Men ja, det tok mye tid både da og nå, dobbelt eller ikke.

Hei,

flott at dere deler erfaringer! Tenkte å slenge meg på.

Jentene mine er nå 8 mnd. Jeg hadde egentlig tenkt lite på om hvordan jeg ville amme, men fant fort ut at det var dobbelamming som var tingen for meg. Jeg var heldig å fikk dette til fra starten, med god hjelp fra en erfaren jordmor. Tror ikke jeg hadde klart det uten henne de første dagene. Dette sparte meg utrolig mye tid, og er glad jeg var så heldig. Men det er ikke alle som syns dette er det beste, så det finner en fort ut selv. Det er jo umulig å si hva som vil fungere før man har bebisene her å ser hva som går. Jeg dobbelammet (fullammet) til de var 6 mnd. På sykehuset pumpet jeg etter hver amming og ga på kopp det de ikke fikk i seg ved amming. De sovnet på pupp i starten og drakk ikke nok ved måltidene. Da ble det veiing før og etter amming for å se hva de fikk i seg, og deretter altså resten i kopp. Pumpingen fikk virkelig i gang melken, i tillegg til at jeg drakk litervis med vann. Har hatt masse melk hele tiden og er takknemlig for det!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...